סיכום השנה בחיפושים בגוגל: סלבס, AI – ומה עם החטופים?

הפרויקט השנתי של גוגל מראה שהמלחמה עניינה אותנו השנה - אבל גם הרכישה של וויז, פרשיות פליליות והרבה מאוד בינה מלאכותית

זה מה שחיפשנו השנה בגוגל.

פרויקט סיכום השנה בחיפושים (Year in Search) של גוגל מציג תמונה מורכבת של השיח הישראלי ב-2025: בעוד שהמלחמה והמאבק להשבת החטופים עמדו במרכז החדשות, ניתוח נתוני החיפוש מגלה כי בכמה מהקטגוריות הראשיות, דווקא פרשיות פליליות, אקזיט טכנולוגי ענק ועוד כבשו את הצמרת, ואף הדיחו את האירועים הביטחוניים מהמקום הראשון. עם זאת, בקטגוריות ספציפיות כמו פוליטי-מדיני ואנשים, המלחמה כן השאירה חותם. הנה הניתוח המלא של מה שבאמת עניין השנה אותנו, הישראלים, ברשת.

המודעה ש-וויז פרסמה לאחר היוודע הרכישה שלה על ידי גוגל.

המודעה ש-וויז פרסמה לאחר היוודע הרכישה שלה על ידי גוגל, למען עסקת חטופים. צילום: וויז

המלחמה כמעט שלא נוכחת בעשירייה הראשונה בחיפושי החדשות – או מה שגוגל מתייגת כחדשות. במקום הראשון נמצאת המילה wiz – שם החברה שגוגל עצמה קנתה השנה, במה שהיה לאקזיט הגדול ביותר של חברה ישראלית בכל הזמנים. אחריה ברשימת החדשות מגיעים בובת הלבובו ומשחק החברה אליאס. ליקוי הירח שחווינו השנה במקום הרביעי והחום הקיצוני – בחמישי. המלחמה נמצאת בעשירייה זו רק במקום התשיעי, עם המילה iran.

מקור: גוגל

מקור: גוגל

עם זאת, המלחמה בהחלט "מככבת" בקטגוריה של פוליטי-מדיני: הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, נמצא במקום הראשון בדירוג החיפושים שבוצעו בגוגל העברית השנה בקטגוריה זו, כשאחריו עם כלביא – שם המלחמה עם איראן. המנהיג האיראני, חמינאי, מגיע למקום השלישי, ואת החמישייה הראשונה סוגרות הפצרית והשרה מאי גולן.

הרמטכ"ל, רב אלוף אייל זמיר.

הרמטכ"ל, רב אלוף אייל זמיר. צילום: דו"צ

שני האנשים שעוררו את ההתעניינות הרבה ביותר של הגולשים הישראלים השנה נקשרים בפרשיות פליליות: הדוגמנית לין פאר, שנחשדה ברצח, אך לאחר מכן שוחררה לביתה, והזמר מושיקו מור, שהוגש נגדו כתב אישום על אונס. החטופה המשוחררת ארבל יהוד נמצאת במקום השלישי, כשאחריה יובל רפאל, כשעשתה לנו השנה כבוד כשייצגה את ישראל באירוויזיון והגיעה למקום השני, ומשפיענית הרשת דניאל עמית. הרמטכ"ל זמיר נמצא במקום השישי ואת העשירייה הראשונה סוגרים ארבעה חטופים משוחררים: לירי אלבג, אבינתן אור, אמילי דמארי ואגם ברגר.

הבינה המלאכותית "מתפוצצת" גם בחיפושים בגוגל

ה-"התפוצצות" של הבינה המלאכותית, שהתגברה השנה, כבשה את רשימת החיפושים של מונחים בתחום הטכנולוגיה, כשרק מונח אחד מתחום טכנולוגי אחר – האייפון 17 – נמצא בעשירייה הראשונה. הוא נמצא במקום השלישי, כשאת צמרת הדירוג כובש, איך לא, הצאט גיפיטי (כך נכתב במקור). מעניין ששלושה מכלי הבינה המלאכותית הכי מחופשים בגוגל הם של… גוגל עצמה: Gemini במקום השני, Notebooklm בחמישי וכלי האימאג'ים הטרי של החברה, Nano Banana – בתשיעי. Suno, שמאפשר ליצור שירים בעזרת AI, נמצא במקום העשירי.

מקור: גוגל

מקור: גוגל

השאלה שהכי הטרידה את הישראלים השנה היא "למה ציון עזב את הישרדות?". יש כאן סוג של אסקפיזם, משום שמדובר בריאליטי, אבל לא לגמרי: במקום השני בא לידי ביטוי הפחד של הישראלים מהטילים האיראניים, עם השאלה "למה האיראנים יורים בלילה?", ובמקום השלישי נמצא בנו של ראש הממשלה – ישראלים רבים התעניינו "למה יאיר נתניהו במיאמי?".

הגולשים רצו לדעת למה הוא במיאמי. יאיר נתניהו.

הגולשים רצו לדעת למה הוא במיאמי. יאיר נתניהו. צילום: noamgalai, ShutterStock

תשעה מעשרת האנשים שמתו השנה, שזכו לחיפושים הרבים ביותר, הם ישראלים, כשצ'ארלי קירק הוא הזר היחיד ברשימה – במקום השלישי. בראש הדירוג נמצא השחקן אלון אבוטבול, כשאחריו הכדורגלן גדי קינדה, קירק ושני שחקנים נוספים – זאב רווח ורמי הויברגר.

מקור: גוגל

מקור: גוגל

סדרות, פודקאסטים ושירי השנה

הסדרה המחופשת ביותר היא אור ראשון של קשת 12, ששחזרה את אירועי ה-7 באוקטובר. במקום השני נמצאת משחקי הדיונון וטהרן – בשלישי. אהבה חדשה היא תוכנית הריאליטי הכי מחופשת השנה בגוגל, לאחר שעקפה את חתונה ממבט ראשון והאח הגדול. הסרט שהכי אהבנו, לפחות לפי החיפושים, הוא לשחרר את שולי.

טרנד תמונות האנימה הוא זה שהכי תפס בשנה החולפת, לפני טרנד הלחצן וטרנד ההומלס, כשהפודקאסט הכי מחופש היה סויסה+1 של עיתונאי הבידור ואושיית הרשת ערן סויסה. יאחתי של יוצאי האח הגדול ספיר בורגיל וליאל קוצרי נמצא במקום השני, ואחר כך אלי ועינת (למי איכפת).

טרנד תמונות האנימה.

טרנד תמונות האנימה. צילום: עיבוד ממוחשב - ג'מיני

הדירוג בתחום האוכל מספק הצצה עד כמה משפיעני רשת יכולים להשפיע גם על החיים מחוץ למרחב הווירטואלי: אסתר המלכה, ההמבורגריה הכשרה של משפיענית הרשת אדל בספלוב, הגיעה למקום הראשון ברשימת המסעדות המחופשות. המתכון שהכי רצינו למצוא הוא לשוקולד דובאי. חלת מפתח נמצאת במקום השני בחיפושי המתכונים, ובמקומות השלישי והרביעי יש שני מאכלים מסורתיים – ספינג' וקניידלך, בהתאמה.

קנידלך.

קנידלך. צילום: Natalie Hanin, ShutterStock

במוזיקה, מלכת הדור של עומר אדם הוא השיר הטרנדי של השנה בחיפוש מילים לשיר. את העשירייה הראשונה בדירוג הזה סוגרים שני שירים ותיקים, שבעל כורחם שבו לאוזניים שלנו, בגלל המלחמה: הביתה של ירדנה ארזי, שליווה את המאבק לשחרור החטופים, ושושנים עצובות, במקור של עידן רייכל, בביצוע מחודש של עדן חסון ויסמין מועלם, בהפקת פלטפורמת התוכן ישראל בידור.

כיצד הרשימה מורכבת?

בגוגל מציינים כי סיכום השנה בחיפושים, Year in Search, מציג את מונחי החיפוש הטרנדיים ביותר במנוע החיפוש הפופולרי. המונחים הטרנדיים של השנה הם החיפושים שחוו זינוק גבוה לאורך תקופה ממושכת ב-2025 בהשוואה ל- 2024. בחברה אומרים כי הם משתמשים באלגוריתם שמשווה את אחוז העלייה בחיפושים עבור מונח ספציפי עם סף מינימלי, כדי למנוע משאילתות עם נפח חיפוש קטן מלהופיע ברשימה.

סיכום השנה בגוגל משרטט די טוב את הפרופיל של הציבור הישראלי ב-2025: חברה שנעה בין טראומה לאומית לצורך בבריחה. המלחמה לא נמצאת בראש החיפושים בקטגוריות כמו חדשות, השאלות ששאלנו הכי הרבה והאנשים שהכי רצינו לדעת עליהם, אבל היא מופיעה בה חזק מאוד כאשר מדובר בדרמה אנושית – החטופים – ובפחד, למשל בשאלה על הטילים האיראניים. כך או כך, הבינה המלאכותית והטכנולוגיה מאוד בולטות ברשימה השנה – מה שמדגים עד כמה הן נמצאות, ומשפיעות, על החיים של כולנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים