"ההחלטה להעביר את מערכת סאפ לענן הייתה האתגר הראשי"

כך סיפרה איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות, במהלך כנס 'ועידת הפסגה' אתמול (א') ● היא הייתה אחת מהדוברים בפאנל 'הענן שלנו - התרומה לעסקים והחזר העלויות'

איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות.
עידית חן, סמנכ"לית מערכות מידע בלובינסקי.

עידית חן, סמנכ"לית מערכות מידע בלובינסקי. צילום: ניב קנטור

"ההחלטה להעביר את מערכת הסאפ לענן, עם מחויבות לשדרוג גרסה, הייתה למעשה האתגר הראשי, כי היה כמובן צריך לאשר העברת תקציב ולשכנע את הדירקטוריון שצריך את זה. ולמעשה לא הייתה ממש ברירה – הגענו לעולם הביג דאטה שאי אפשר לנהל באופן מקומי, והענן מסייע לנו בזה. הענן גם מסייע לנו בהיבט של ה-DR, במיוחד כי אנחנו חלק מחברה גלובלית ואנחנו במדינה תחת סיכון של פגיעת טילים. הענן כמובן גם מאפשר לנו לקבל את היכולות של ה-AI", כך אמרה איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות, במהלך כנס 'ועידת הפסגה' של אנשים ומחשבים שנערך אתמול (א') באולמי לאגו בראשון לציון. נחשוני הייתה אחת מהדוברים בפאנל 'הענן שלנו – התרומה לעסקים והחזר העלויות', שהנחתה עידית חן, סמנכ"לית מערכות מידע בלובינסקי, אשר ראיינה את הדוברים בשיטת אחד לאחד, עם שאלות עיקריות על שימושים בענן, כולל האתגרים בדרך למימוש והתחשבות בעלויות של הפרויקטים והתחזוקה שלהם.

"המעבר לענן לא מעניין אם הוא לא משפר את הצד העסקי"

"אנחנו מובילים חדשנות ותהליכים טכנולוגיים ב-25 בתי חולים, והמטרה שלנו היא בעצם להפוך את בתי החולים לבתי רפואה עתידיים, שנוכל לתת בהם הרבה שירותים דיגיטליים שלא נותנים כיום", סיפר אייל כהן, מנהל תחום טכנולוגיה תשתיות וענן בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים

"אנחנו כבר מעלים לענן גיבויים ו-DR, ולא לשכוח שמדובר בתחום תפעול שהאויבים מאוד רוצים לפרוץ אליו, כזכור מהלל יפה, ואחד הדברים החשובים לכן זה אבטחה וגיבוי. היינו מהראשונים שעברו לרשת הישראלית, באמצעות נימבוס כמובן, והאתגר זה לקחת את הידע ולהעלות את הכל לענן. גם להבטיח סגמנטציה וביטחון זה אתגר של ממש. זה דורש הרבה מאוד הכשרות בכל השכבות", הוסיף כהן.

מימין: אייל כהן, מנהל תחום טכנולוגיה תשתיות וענן בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים. משמאל: איתי זימן, מנמ"ר ברינקס ישראל.

מימין: אייל כהן, מנהל תחום טכנולוגיה תשתיות וענן בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים. משמאל: איתי זימן, מנמ"ר ברינקס ישראל. צילום: ניב קנטור

איתי זימן, מנמ"ר ברינקס ישראל (Brink's Israel), סיפר בפאנל על הצרכים בעבודה מול מוסדות פיננסיים. "יש לנו רגולציה כמו בכל המערכת הבנקאית, ורוב הלקוחות שלנו הם בנקים, וזה הקשה מאוד על המעבר לענן, כי צריך לספק תשובות איך שומרים על הנתונים. בדקנו לכן קודם כל איך עולים לענן בדברים שאינם קשורים לרגולציה. לדוגמה בכספומטים הגדולים, שהשאלה היא מתי למלא אותם מחדש ואת זה העלנו לענן, וזה דרך קידוד כדי שלא יוכלו לזהות באיזה כספומט מדובר עד שזה מגיע אלינו ועובר פענוח, כשאבטחת המידע היא עניין ראשי. עוד מערכת שעשינו זה כל הרשת של קשרי לקוחות וזה פשוט מדהים, היום 80% מהתקשורת זה בווטסאפ ומסיימים הרבה יותר מקרים בהרבה פחות זמן".

"האתגר העיקרי היה השינוי בתפישה"

שמעונה נווה, סמנכ"לית מערכות מידע בבית בלב אמרה כי "כארגון שמיועד לגיל השלישי והרביעי, הגישה לא הייתה רק העברה לענן, אלא כיצד לעשות את זה נכון עם תפישה הוליסטית. יש כמה אתגרים, כי מדובר בארגון עם מידע רפואי רגיש במיוחד. הראשון זה אבטחה; השני זה רגולציה; וכן כסף ובגרות של הספקים ושל הפתרונות שהם מציעים כדי שהמעבר יהיה חכם וחלק, כולל של מערכות לגסי – כי לפעמים יש מרחק בין הדיבורים ליכולת. המעבר עצמו לא מעניין אם הוא לא משפר את הצד העסקי, במיוחד עבור ארגון כמונו שמתייחס להוצאות כספים מאוד בזהירות – והיה חשוב מאוד גם לבדוק את התפעול היומיומי". 

מימין: שמעון חקון, סמנכ"ל מערכות מידע בנטפים. משמאל: שמעונה נווה, סמנכ"לית מערכות מידע בבית בלב.

מימין: שמעון חקון, סמנכ"ל מערכות מידע בנטפים. משמאל: שמעונה נווה, סמנכ"לית מערכות מידע בבית בלב. צילום: ניב קנטור

מבחינת שמעון חקון, סמנכ"ל מערכות מידע בנטפים, "האתגר העיקרי היה השינוי בתפישה. עברנו ממצב של מכירה של מוצרים למצב בו אנחנו למעשה מבצעים מכירה של שירות, והוא מוצע באמצעות הענן עם כמות גדולה מאוד של נתונים שמגיעים מהחיישנים אשר מוצבים בשדות, ועם עיבוד שמבוצע בענן. אנחנו מוכרים שירותים במודל של מנוי, ומנהלים את הנתונים עבור הלקוחות. הנושא הפיננסי מחייב בקרה שבועית ואפילו יומיומית כדי לוודא שהצריכה וגם המיטוב יהיו מדויקים וטובים".

עמית זנו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת OMC (למעלה), ורביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל.

עמית זנו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת OMC (למעלה), ורביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל. צילום: ניב קנטור

"הענן הוא פקטור חיובי בקידום ה-AI"

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), סיפר כי, "ב-רמ"י כל נושא הענן מתחיל במוטיבציה ליהנות מהפיתוח והמחקר המתקדם, כי שם החברות שמות את הכסף. כרשות אנחנו מפעילים הרבה AI בליבה המקצועית, והענן הוא פקטור חיובי בקידום ה-AI. האסטרטגיה שלנו היא עמ"י של רמ"י, ענן מקרקעי ישראל, ואנחנו שמים בו את כל התהליכים, הכספים וגם גיאוגרפיות והכל עטוף ב-AI, עם טרנספורמציה מלאה שעשינו. כמובן שעבור ספר הנכסים של המדינה צריך לספק אבטחה ברמה גבוהה. עוד נקודה חשובה זה איך להתאים את כוח האדם לתפקידים החדשים הללו", הוסיף שמואלי.

עמית זנו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת OMC, טען שהאתגר המשמעותי לארגון גדול מאוד הוא להתאים את הסביבה בדיוק לשימוש שלו. לדבריו, "בארגונים שונים יש תקופות עומסים ותקופות שפחות, ולכן צריכים לבנות סביבה גמישה עם התאמת גודל מעלה ומטה, ויש רגישות גבוהה מאוד לאבטחת מידע ולעלויות. בזכות העובדה שבנינו סביבה מאוד גמישה העלויות הן לפי שימוש בפועל, אז מעבר לחיסכון הזה, יש כמובן גם חיסכון רב בתשתיות וכוח אדם טכנולוגי, שמתעסק בכיבוי שריפות במקום בהתקדמות. כשעושים חישוב צריך לקחת את כל הדברים האלה בחשבון".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    ברור שהוא משפר את הצד העסקי מפטרים עובדים

אירועים קרובים