הבינה המלאכותית פישלה? יש ביטוח ל-AI

לוידס חברה לסטארט-אפ הקנדי ארמילה כדי להציע לארגונים ביטוח מפני פאשלות של בוטים, במיוחד בתחום שירות הלקוחות ● נראה שצפויות לקום לה הרבה מתחרות, שיציעו ביטוחי AI משלהן

גם ב-AI, מה שבטוח - ביטוח.

אם הילד שלכם שבר לשכן חלון – ברור מי משלם. גם אם עובד שלכם התרשל וגרם נזק ללקוח. אבל מה עושים אם הבינה המלאכותית של הארגון שלכם פישלה וצריך לשלם? שורה של מקרי תביעות הביאה באחרונה את ענקית הביטוח לוידס, בשיתוף עם חברת סטארט-אפ קנדית, שפועלת כחתם עבור פירמת הביטוח הידועה, להציע לארגונים "ביטוח AI" מפני פאשלות של בוטים ומערכי בינה מלאכותית, בעיקר בתחום של שירות לקוחות.

הנה כמה דוגמאות: אייר קנדה נתבעה על ידי לקוח אחרי שבוט שירות לקוחות הזה והמציא "לו הנחת אבל" שלא הייתה קיימת. חברות שירותי בריאות שונות בארצות הברית נתבעו על כך שדחו תביעות החזרים – למשל יונייטד הלת'קייר, שנתבעה על כך שהשתמשה באלגוריתמים כדי לשלול תביעות סיוע ממושכות, על אף שרופאים מומחים אנושיים קבעו אחרת. קמעונאים נתבעו בגין שגיאות בהצגת מחירים ללקוחות על ידי בוטים של מכירות ועוד. לפי מחקר של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, רק בארצות הברית היו מעל 150 תביעות על רקע טענות לנזקים כתוצאה מבינה מלאכותית.

קארת'יק ראמאקרישנן, מנכ"ל הסטארט-אפ ארמילה, שאחראי לביטוח החדשני, טוען כי הפוליסה שחברתו מציעה כעת לארגונים המשלבים AI בפעילותם מכסה פערים של ספק האם פוליסות קיימות יכסו או לא נזקים כספיים שייגרמו לחברה כתוצאה משגיאה של בינה מלאכותית.

"חבות בינה מלאכותית"

יתרה מזאת, ביטוח AI נותן מענה למסגרות חוקתיות המתגבשות באיחוד האירופי, כמו דירקטיבת "חבות בינה מלאכותית", שמסדירה קשר סיבתי לנזקים שנגרמים על ידי בינות מלאכותיות, ודרישה לגישה לנתונים ולצורת הפעולה של ה-AI, כדי שספקי מוצרי הבינה המלאכותית יוכלו לתת הסבר איך ומדוע נוצר הנזק. יש לציין שהחברה מציעה פוליסות ביטוח לצד של אותם ספקים, למשל למקרה שבו המוצר שלהם לא עמד ביעדי KPI מסוימים אצל הלקוח. לטענתה, היא פיתחה יכולות ניטור והערכה של ביצועי בינה מלאכותית, שמאפשרות לה להציע את הפוליסות הללו.

"אם נציג שירות של חברה עושה טעות, בין שהנציג הזה אוטומטי או אנושי, זה ממש לא משנה – האחריות לטעות הזאת היא של החברה", מסבירה לאנשים ומחשבים עו"ד רו"ח יגואר א. גל, מנכ"לית JAGuar Reg, שמתמחה ברגולציית בינה מלאכותית וקריפטו. "לא משנה אם זה רובוט, תוכנה או בן אדם – לחברה יש אחריות שילוחית לפעולות שלה מול הלקוחות. בין אם אימנת לא נכון את אנשי שירות הלקוחות או אימנת לא נכון את הבוט שלך – זה לגמרי לא רלוונטי".

"בניגוד לנציגי שירות לקוחות אנושיים, בבינה מלאכותית יש עדיין 'חורים' (או הזיות – נ"ל), ואתה לא יודע אילו שטויות הוא עלול להגיד", מעירה גל בהומור. "לכן, קשה לחסום טעויות מסוימות. זה עדיין תחום שמתפתח, וככל שהתחום מתפתח, היכולת לעשות לו חיתום ראוי וניהול סיכונים תהיה הרבה יותר טובה".

לגל יש טיפ מקצועי למי ששוקל לרכוש ביטוח אחריות שכזה, מארמילה או ממתחרות שככל הנראה יצוצו. "הדרך לקבל חיתום ביטוחי נמוך יותר היא, למשל, על ידי (העסקת – נ"ל) יועץ או יועצת רגולציה של בינה מלאכותית מראש. אם אתה מגיע עם נהלים מוכנים ומקטין את הסיכון (לחברת הביטוח – נ"ל), החיתום שלך יהיה הרבה יותר זול. זה כמו להתקין מערכות בטיחות ברכב, ואז ביטוח הרכב שלך יהיה יותר זול", היא מסכמת עם דוגמה המוכרת לכולנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים