ה-AI מצטרפת לחיפוש של גוגל: מה יספק השינוי לגולשים?
גוגל הודיעה סופסוף על הרחבת יכולות הבינה המלאכותית בשירות החיפוש שלה - שיספק למשתמשים יכולות לזכות בתשובות מקיפות בהרבה ובאינטראקציה מעמיקה עם עוזר ה-AI ● המהלך מעורר ביקורת קשה מצד אתרי תוכן - מדוע?
גוגל הודיעה סופסוף כי מרחיבה את השימוש בבינה מלאכותית במנוע החיפוש שלה, Google Search, ותתחיל את המהלך בהשקת AI Mode לכל המשתמשים בארצות הברית.
המצב החדש הזה, שיופיע בלשונית נפרדת בחיפוש ובשורת החיפוש באפליקציית גוגל, מתואר על ידי ענקית הטק כחיפוש ה-AI העוצמתי ביותר שלה, המשלב יכולות נימוק מתקדמות, רב-מודאליות ואפשרות להעמיק בנושאים באמצעות שאלות המשך וקישורים רלוונטיים מהרשת.
לדברי גוגל, ה-AI Mode, בדומה לתכונת AI Overviews – שהושקה שנה קודם לכן – משתמש בטכניקת Query Fan-out – פירוק שאילתת החיפוש לנושאי משנה והרצת שאילתות מרובות במקביל. טכניקה זו מאפשרת לחיפוש "לצלול עמוק יותר" לרשת משהיה מתאפשר עד כה בחיפוש המסורתי באינטרנט. עקב כך הכלי אמור לחשוף מגוון רחב יותר וסוגים שונים של קישורים מועילים הקשורים לתשובה ולאפשר לגולשים הגעה אל מידע עשיר פי כמה וכמה מבעבר. גוגל ציינה שהיא מביאה גרסה מותאמת אישית של מודל Gemini 2.5 – שלדבריה הוא המודל החכם ביותר שלה – למנוע החיפוש שלה, ומודל ג'מיני זה ישמש כבסיס הפעולה של AI Mode ו-AI Overviews, כאמור – תחילה בארצות הברית.
AI Mode expands the types of questions you can ask, so you can search anything, effortlessly.
We’re finding that people are using AI Mode for more complicated tasks, like comparisons and how-tos. And they’re asking longer, more open-ended questions to get to the heart of what… pic.twitter.com/nqQ6LQGxLf
— Google (@Google) April 7, 2025
כר עשיר של פעילות חיפוש מגוונת
החברה הדגימה יכולות מתקדמות חדשות שיגיעו ל-AI Mode, ביניהן: Deep Search – שתשמש למחקר מעמיק ויכולה ליצור דו"ח מפורט ומצוטט ממקורות רבים תוך דקות; יכולות Live מתוך Project Astra – המאפשרות אינטראקציה בזמן אמת באמצעות המצלמה והופכות את החיפוש לשותף למידה שמסביר מושגים ומציע מקורות מידע; יכולות Agentic מתוך Project Mariner – שמסייעות בביצוע משימות כמו רכישת כרטיסים, ניתוח אפשרויות ומילוי טפסים, ושיפעלו תחילה עבור כרטיסי לאירועים, הזמנת מסעדות ותיאום פגישות מקומיות, תוך שיתוף פעולה עם חברות כמו Ticketmaster ו-Resy; שותף קניות מבוסס AI המשלב את מודל ג'מיני עם ה-Shopping Graph של גוגל, ומאפשר אפילו מדידה וירטואלית וקופה אוטומטית (Agentic Checkout) דרך Google Pay; היכולת ששמה Personal Context – שמספקת הצעות מותאמות אישית על סמך חיפושים קודמים, ואף מידע מאפליקציות אחרות של גוגל כמו למשל מ-ג'ימייל, בהתבסס על הסכמת המשתמש; וכן יכולת ליצירת תרשימים וגרפים מותאמים אישית לניתוח נתונים בתחומים כמו ספורט ופיננסים.
גוגל רואה בהשקת תכונות הבינה המלאכותית במנוע החיפוש צעד משמעותי, לאחר שהשקת AI Overviews (התקצירים שאנחנו מקבלים על נושאי החיפוש מעל לתוצאות) בשנה שעברה הראתה שינוי באופן שבו אנשים משתמשים בחיפוש.
לדברי אליזבת רייד, סגנית נשיא וראש תחום החיפוש בגוגל, "AI Overviews היא אחת ההשקות המוצלחות ביותר בחיפוש בעשור האחרון". היא ציינה שה-AI במנוע החיפוש מקלה על אנשים לשאול "כל דבר" ולקבל תגובה מועילה עם קישורים לרשת. לפי טענת החברה, במקומות בהן יש לה קהל לקוחות הכי גדול, כמו למשל בארה"ב ובהודו, AI Overviews מניבה עלייה של למעלה מ-10% בשימוש בסוגי השאילתות שבמענה להן היא נכללת, והקליקים המגיעים מתוצאות חיפוש הכוללות AI Overviews נחשבים ל"איכותיים יותר" (פרמטר שבוחן כמה זמן המשתמשים נוטים לבלות באתר). גוגל טענה בפוסט שלה בנדון גם כי AI Overviews מספקת את תגובות ה-AI המהירות ביותר בתעשייה.
לפי גוגל, מנקודת מבט של בעלי אתרים, ההנחיות הבסיסיות לקידום אתרים (SEO) נותרות רלוונטיות גם עבור תכונות ה-AI בחיפוש. אין דרישות נוספות מיוחדות או אופטימיזציות הכרחיות שיש לבצע כדי להופיע ב-AI Overviews או ב-AI Mode.
Get stats, graphs and charts in AI Mode — starting with sports and finance this summer 📈 #GoogleIO pic.twitter.com/yHOgALhCt7
— Google (@Google) May 23, 2025
ממש לא כולם מרוצים
בתוך כך יצוין כי השקת AI Mode עוררה תגובות שליליות מצד אתרי חדשות בארצות הברית. איגוד News/Media Alliance, המייצג מו"לים גדולים בארה"ב, מתח ביקורת חריפה על ה-AI Mode המורחב של גוגל, וטען שהוא פוגע בתנועה ובהכנסות של אתרי התוכן. כפי שדיווח The Verge, האיגוד רואה במהלך "גניבה".
דניאל קופי, מנכ"לית ונשיאת News/Media Alliance, אמרה בהצהרה מטעם האיגוד כי "קישורים היו התכונה האחרונה של החיפוש שהעניקה לאתרים תנועה והכנסות". היא הוסיפה: "עכשיו גוגל פשוט לוקחת תוכן בכוח ומשתמשת בו ללא תמורה, זו ההגדרה של גניבה". האיגוד קרא למשרד המשפטים האמריקני לפעול נגד המצב.
The Verge דיווח על מידע שמקורו במסמך פנימי שנחשף במסגרת משפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל, לפיו החברה החליטה שלא לבקש רשות מהמו"לים לכלול את עבודתם בתכונות החיפוש מבוססות ה-AI. במקום זאת, על בעלי אתרי התוכן לבחור להסיר את עצמם לחלוטין מתוצאות החיפוש, אם אינם רוצים שהתוכן שלהם ישמש בחיפושי ה-AI.
In response to Google's annoucement of a new feature, A.I. mode, Danielle Coffey, President and CEO of the News/Media Alliance, issued the following statement:
“Links were the last redeeming quality of search that gave publishers traffic and revenue. Now Google just takes… pic.twitter.com/4wEXsNry3b
— News/Media Alliance (@newsalliance) May 21, 2025
מה הסיכויים של גוגל להמשיך לשלוט בתחום?
כתבה ארוכה ומורכבת שפרסם הפייננשל טיימס תוהה מה הם סיכויה של גוגל להצליח עם הבינה המלאכותית שלה משולבת במנוע החיפוש מול של המתחרים בתחום הבינה המלאכותית. לפי הכתבה, הסיכויים של גוגל לנצח במירוץ ה-AI הם כנראה סוגיה מורכבת: מחד היא מציגה טכנולוגיה מתקדמת ונהנית מיתרונות עצומים בשוק – בגלל הדומיננטיות הרבה שלה עד כה. מאידך גוגל,כך נטען, ניצבת בפני אתגר קריטי של התאמת המודל העסקי שלה למול הכנסות הפרסום שמהוות את עיקר ממונה. ההתמודדות שלה עם התחרות הגוברת שמאיימת על היותה "מלכת" תחום החיפוש עד כה מכבידה עליה ולצד אלו יש חשש משמעותי שהמשקיעים שלה מביעים כל העת. אנליסטים רואים עם זאת בענקית ממאונטיין וויו כבעלת "הצעה תחרותית מאוד" עם מנוע חיפוש מגובה ב-AI המתקדמת מאוד שחלה, אך שאלת נתח השוק שהיא תשיג לה ב"עולם החדש" הזה עדיין לא זוכה למענה. מהכתבה ניתן בהחלט להבין כי הצלחתה של גוגל בתחום החיפוש מבוסס הבינה המלאכותית אינה מובטחת, ותלויה במימוש נכון של האסטרטגיה העסקית והטכנולוגית שלה כעת.











תגובות
(0)