הקשר"ר בטור מיוחד: זרקור על פעילות הסייבר והתקשוב בצה"ל

תא"ל יריב ניר כותב בטור מיוחד לחגים לאנשים ומחשבים: שיפרנו את השילוביות הבין זרועית והעצמנו את האפקטיביות המבצעית של צה"ל ביבשה, באוויר, בים ובסייבר

26/09/2018 14:11
תא"ל יריב ניר, הקשר"ר. צילום: דובר צה"ל

תקופת החגים היא תקופה של עצירה ומחשבות – מה עשינו עד כה ולאן מועדות פנינו. אגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל ידע גלגולים ארגוניים רבים ב-70 השנים האחרונות. מימיו של שירות הקשר בהגנה, שנודע ביכולות שלו לשדר אותות למרחקים, חרף המורכבות מאז ועד היום, המקצועיות זורמת בדמנו והרוח החיילית מאופיינת בחתירה למצוינות.

אל הממדים הפיזיים המסורתיים נוסף בשנים האחרונות ממד נוסף, מעשה ידי אדם – הסייבר. זהו ממד לחימה בו קיימת התרחשות יום יומית נוכח פני אויב ויריב, כאשר בלחימה זו, האגף נמצא בחזית החיכוך. שדה הקרב משתנה בקצב מהיר, והוא הולך ומעצב מציאות מבצעית חדשה. אל מול השתנות זו, הולכת וגדלה חשיבות המאמץ התקשובי, שאינה רק האחריות המסורתית למימוש "זרוע המפקד לפיקוד ושליטה", אלא האחריות לעיצוב תהליכים מבצעיים בשדה הקרב החדש – הלחימה מבוססת המידע. הטכנולוגיה בשדה הקרב אינה עוד מאפשרת, היא זו שקובעת את יכולת ההכרעה אל מול אויבינו.

מכאן שחובת ההוכחה של אנשי התקשוב בצה"ל בעידן זה כפולה ומכופלת, והם עושים את המרב, לאור ההבנה אודות גודל האחריות המוטלת על כתפיהם. תפקיד היחידות הטכנולוגיות הולך ומתעצם, והשפעתן על יכולות הלחימה של צה"ל הולכת ומתרחבת. אנחנו נדרשים לספק מענה טכנולוגי איכותי לצרכי הלוחמים, לשמר את היתרון הטכנולוגי המהותי שלנו על אויבינו ולהתאים את המענה לשינויים הדחופים, המתרחשים בסביבה הטכנולוגית ובזירת הלחימה.

איומים חדשים ומאתגרים

אלווין טופלר פרסם ב-1980 את תיאוריית הגל השלישי, תיאוריה עתידנית לפיה האנושות מצויה בגל השלישי של המהפכות – מעבר מכלכלה תעשייתית לכלכלת מידע, המבוססת על ידע ותחכום. טופלר היטיב לחזות את העתיד. מספר המכשירים הסלולריים בעולם מתקרב למספר תושבי כדור הארץ. לא רק אנשים הפכו למרושתים, אלא גם מכשירים וחיישנים מרושתים, במסגרת מגמת האינטרנט של הדברים.

בזמנים אלה, כאשר מהפכת המידע העולמית לוטשת עיניה לכל תחום, המציאות המתפתחת של מדינת ישראל ושל צה"ל מביאה עמה חדשות לבקרים איומים חדשים ומאתגרים, ומצווה עלינו להיות חדשניים, ערניים, חדים ויצירתיים. עלינו לישון עם עין אחת פקוחה בעודנו יוצרים, מפעילים ומגנים על היכולות המבצעיות, על מנת שימשיכו לאפשר את הלוחמה הרשתית של צה"ל. במשימות אלה עומדים חיילי צה"ל ושאר זרועות הביטחון. כולנו חבים את ההגנה על חיינו ועל בתינו ללוחמים המפטרלים בגבולות ובעורף, באוויר ובים, ולחיילים התומכים אותם בכל מקום שנדרש – אנשי התקשוב, המודיעין, התכנון והשליטה, הלוגיסטיקה והאחזקה. חיילי ומפקדי אגף התקשוב וההגנה בסייבר נמצאים בשטח עם הכוחות הלוחמים – בגדודים, בחטיבות, בטייסות, בשייטות, בעורף ובכלל היחידות המיוחדות.

עוצמתו של אגף התקשוב נמצאת באנשיו וביכולתם להבין את הצורך המבצעי, כמו גם את היכולות הטכנולוגיות המאפשרות את מימושו. במהלך השנה האחרונה הונבטו יכולות ופרויקטים אשר לא יכולים היו להגיע מדורש מבצעי יחיד. חיבור זה, בין המבצעי והטכנולוגי, תוך הבנת האילוצים, ההזדמנויות והסיכונים, מקדם בסופו של דבר את הצבא כולו. שקדנו על מימוש תכנית צה"ל רשתי – מהלך אסטרטגי המסייע לעצב את צה"ל הן בהקשר המבצעי והן במרכיבו התקשובי. כתוצאה מכך, שיפרנו את השילוביות הטקטית והאסטרטגית הבין זרועית והעצמנו את האפקטיביות המבצעית של צה"ל ביבשה, באוויר, בים ובסייבר.

אנחנו מצויים בעת חלוצית של הקמה ושל יוזמה. צפויים לנו עוד אתגרים רבים. יחד נממש את היעד האסטרטגי ונוודא שאגף התקשוב וההגנה בסייבר יוביל לעליונות בממד המידע, לצורך ניצחון והכרעה מובהקים.

הכותב הינו הקשר"ר – קצין הקשר והתקשוב הראשי של צה"ל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים