מסתמנת פשרה בין האיחוד האירופי לאורקל; הבטיחה לשמור על עצמאות MySQL

אורקל פרסמה אתמול (ב') הצהרה שלפיה היא מתכוונת "להמשיך להשקיע ואף להגדיל השקעתה בפיתוח" MySQL, וכן להנפיק מסמך מפורט למתכנתים וללקוחות העובדים עם בסיס הנתונים החינמי, ובו כל פרטי המידע שיידרשו להם לעתיד ● בעקבות ההצעה, נציבות הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי לא תשמע את דעתם של המתנגדים לעסקה ● מהאיחוד נמסר, כי הוא "מברך על יוזמת אורקל וצעדיה; אלה רכיבים חשובים חדשים, שיילקחו בחשבון במהלך הדיונים העתידיים"

ייתכן, כי התנגדותו של האיחוד האירופי לעסקת הרכישה של סאן (Sun) על ידי אורקל (Oracle) תוסר בקרוב, ובכך תבוא הפרשה לכדי סיום וביצוע העסקה יתאפשר. זאת, לאחר שאנשי נציבות הממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד הגיבו בחיוב להצעת אורקל, שלפיה היא תשמור על עצמאות בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח MySQL. התנגדותה של הנציבות לאישור העסקה היא המכשול האחרון העומד בטרם מימושה.

בהצהרת הנציבות נכתב, כי היא "מברכת על יוזמת אורקל וצעדיה", וכינתה אותם "רכיבים חשובים חדשים שיילקחו בחשבון במהלך הדיונים העתידיים של הנציבות". האיחוד יקבל את ההחלטה הסופית בנושא בסוף ינואר הקרוב. אם לא תאושר העסקה, צפויות שתי החברות לערער על ההחלטה.

בסוף השבוע דנו נציגי אורקל והנציבות בעסקה, ובתום שני ימי הדיונים התקיימו שיחות בלתי רשמיות בין הצדדים. אנשי אורקל טענו בדיון, כי העסקה לא פוגעת בתחרות בעולם בסיסי הנתונים. זאת, בתשובה לחששו של האיחוד האירופי ממצב שבו הרכישה של סאן תוביל לכך שאורקל תפר את חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד, עקב הבעלות שתהיה לה גם על MySQL, שאותו רכשה סאן ב-2008.

דובר מטעם האיחוד האירופי סירב להרחיב על הדיונים, המתקיימים בדלתיים סגורות. דוברי אורקל והאיחוד מסרו, כי "התקיימו שיחות מועילות בין הצדדים". עם זאת, נודע, כי הנציבות הביעה במהלך הדיונים את חששה, כי אורקל "תהרוג" את בסיס הנתונים החינמי, ולפחות תעכב את המשך פיתוחו ותתייחס אליו כאל מתחרה בעולם בסיסי הנתונים, שאותו היא מובילה.

במאמץ לפייס את אנשי האיחוד, הוציאה אתמול (ב') אורקל הצהרה הכוללת עשר התחייבויות, שמהותן היא שבכוונתה "להמשיך להשקיע ואף להגדיל השקעתה בפיתוח" בסיס הנתונים החופשי, וכי היא תשחרר גם גרסאות עתידיות שלו ברישוי קוד פתוח. עוד הוסיפה ענקית התוכנה והצהירה, כי תנפיק מסמך מפורט למתכנתים וללקוחות העובדים עם בסיס הנתונים החינמי, ובו כל פרטי המידע שיידרשו להם לעתיד. אורקל אף התחייבה, כי לא תשנה את תנאי החוזים שלה עם מפיצי ומשווקי MySQL בחמש השנים הבאות. כן מתחייבת אורקל, כי לקוחות שרכשו את הגרסה המסחרית של MySQL לא יהיו מחויבים לרכוש ממנה את התמיכה הטכנית הנלווית לבסיס הנתונים. התחייבויות אחרות הן מעורפלות או חסרות ערך. כך, באחת מהן מתחייבת אורקל להגדיל את הוצאות המו"פ שיושקעו בבסיס הנתונים הפתוח, ובאחרת נכתב, כי אורקל "תמשיך לתחזק, לעדכן ולספק נגישות לספרי ההדרכה של המשתמשים בבסיס הנתונים, שיוכלו להורידה בלא חיוב כספי".

ההצהרה הגיעה זמן קצר לאחר שמתנגדי העסקה אמרו את דברם בפני הנציבות, וחלקם קראו להפרדה מוחלטת בין אורקל ו-MySQL. אורקל סירבה לכך בעבר בטענה, כי הוא בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח מהווה חלק מפתח בעסקת הרכישה.

מאחר שההצעה הנוכחית היא הבטחה של אורקל, ולא עוד אחת מההצעות המצומצמות בהיקפן ומשפטיות במהותן, שהיו בבחינת תקופת הרגעה ותו לא, האיחוד האירופי לא ישמע את המתחרים והלקוחות המתנגדים לעסקה. לו היה עושה כן, היה אישור העסקה מתעכב עוד יותר.

עו"ד פלוריאן מולר, פרקליטו של מייקל "מונטי" וידניוס, ממפתחי MySQL, שמתנגד לאישור העסקה, אמר לעיתונות הבלגית ש-"הצעת אורקל היא קוסמטית". לדבריו, אין בה שום הנעה חיובית שתגרום למשתמשי בסיס הנתונים הפתוח ולמי שפועל בסביבתו להמשיך ולהשקיע בהם. "בלא הבטחה מוצקה ש- MySQL תוכל להמשיך ולהתפתח תחת אורקל, בסיס הנתונים הפתוח יהיה מוגבל ביכולת השימוש בו ברשת ולפרויקטים קטנים", אמר מולר.

יצוין, כי נילי קרוז, הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, הוציאה הודעות סותרות בעניין עסקת סאן-אורקל. לפני כמה שבועות היא הביעה את התנגדותה לעסקה, מחשש לפגיעה בתחרות בשוק התוכנות למסדי נתונים. מאוחר יותר היא מסרה הצהרה הפוכה, שלפיה היא אופטימית לגבי סיום חיובי של אישור העסקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים