החל השימוע באיחוד האירופי על רכישת סאן; אורקל: "אנחנו בטוחים שהנציבות תשקול עמדתה מחדש"

"יש הר של עדויות ומסמכים המאששים את כל הטענות שלנו", אמר תומס וינג', עורך הדין המייצג את אורקל בדיונים ● לדבריו, "אם נצליח לשכנע רק בכל אחת מהטענות בנפרד - העסקה תאושר" ● נציגי האיחוד אף צפויים לשמוע טיעונים של סאפ, מיקרוסופט, ומונטי פרוגרם - חברת בסיסי נתונים פינית, שמוצריה מבוססים על MySQL - המתנגדות לעסקה, ושל אריקסון והפרופ' למשפטים אבן מוגלן מאוניברסיטת קולומביה, התומכים בה

הדיונים בין נציגי אורקל (Oracle) לאנשי נציבות הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי בכל הנוגע לעסקה לרכישת סאן (Sun) החלו בסוף השבוע. עו"ד תומס וינג', שמייצג את אורקל, אמר בתום יום הדיונים הראשון, כי הוא בטוח שהנציבות תשקול מחדש את עמדתה, המתנגדת לאישור העסקה.

הדיון נערך אמנם בדלתיים סגורות, אולם נודע, כי נציגי אורקל ביקשו במהלכו מנציגי הנציבות לאשר את העסקה, העומדת על סך של 7.4 מיליארד דולרים. טענתם היא, כי בניגוד למה שהאיחוד חושש ממנו – העסקה אינה פוגעת בתחרות בעולם בסיסי הנתונים. עד לפגישה, סירבה אורקל להתייחס לדאגה של האיחוד, שלפיה הרכישה של סאן תוביל להפרת חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד, עקב הבעלות שתהיה לאורקל על בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח, MySQL, שאותו רכשה סאן ב-2008. הנציבות הביעה חששה, כי אורקל "תהרוג" את בסיס הנתונים החינמי, ולכל הפחות תעכב את המשך פיתוחו, מתוך נקודת הנחה שהוא מהווה מתחרה שלה בעולם בסיסי הנתונים, שבו אורקל מובילה.

וינג' הביא לדיון מסמכים רבים, ובהם עדויות של ארגונים המשתמשים במוצרים של אחת החברות או שתיהן ביחד. מהעדויות הללו עולה, כי הלקוחות הארגוניים סבורים שהם יפיקו  תועלת מאישור העסקה. "יש הר של עדויות ומסמכים המאששים את כל הטענות שלנו", אמר וינג' לעיתונאים בבריסל בסוף השבוע. "אם נצליח לשכנע רק בכל אחת מהטענות בנפרד – העסקה תאושר".

כאשר הוא נשאל האם בכוונת אורקל להציע הצעות שתפגנה ותרגענה את החששות של האיחוד האירופי בנושא, ענה וינג', כי "החברה בטוחה, לכל הרוחות". הוא הוסיף, כי יש לנציבות זמן מספיק, עד סוף ינואר, לעיין לעומק בטיעוני אורקל בעד אישור הרכישה. "סיפקנו להם במהלך השימוע מספיק טיעונים ועדויות, וכעת – יש להם את היכולת לבחון אותם בהקשר העובדתי", אמר.

בהמשך, צפויה הנציבות לשמוע את טיעוני הנגד לאישור העסקה, שמועלים על ידי שלוש חברות: סאפ (SAP), יריבתה הגדולה של אורקל בעולם היישומים; מיקרוסופט (Microsoft), יצרנית התוכנה הגדולה בעולם; ומונטי פרוגרם (Monty Program), חברת בסיסי נתונים פינית, שמוצריה מבוססים על MySQL. בעד אישור העסקה צפויים להשמיע את טיעוניהם הפרופ' למשפטים אבן מוגלן מאוניברסיטת קולומביה, שמשמש גם כחבר בהנהלת המרכז המשפטי לתוכנה חופשית (The Software Freedom Law Center), ונציגים של אריקסון (Ericsson).

אורקל מעוניינת מאוד בכך שהאיחוד האירופי יאשר את העסקה לרכישת סאן במהירות, שכן העיכוב מסב לה נזק של כ-100 מיליון דולרים בכל חודש, כפי שאמר בספטמבר מנכ"ל אורקל, לארי אליסון. עוד הוא הוסיף אז, כי אין בכוונת החברה למכור את MySQL, כיוון שזהו חלק מפתח בעסקת הרכישה של סאן.

לפני שבועות אחדים פרסמה נילי קרוז, הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, את התנגדותה לעסקה, מחשש לפגיעה בתחרות בשוק התוכנות למסדי נתונים. חקירת הנציבות החלה באוגוסט השנה, במטרה לבדוק האם המיזוג בין שתי החברות מנוגד לחוקים להגבלים עסקיים הקיימים באיחוד, ומהן ההשלכות שלו על תעשיית ושוק התוכנה. בתגובה להודעתה של קרוז, מתחה אורקל ביקורת על אנשי האיחוד. לדבריה, "הם מפגינים חוסר הבנה תהומי בעולם בסיס הנתונים ובשוק הקוד הפתוח. אין שום בסיס בחוק האירופי להתנגדות למיזוג של שתיים משמונה ספקיות בסיסי הנתונים, המוכרות מוצרים שונים".

האיחוד עתיד לקבל את ההחלטה הסופית בנושא בסוף החודש הבא. גם אם הוא לא יאשר אותה, בסופו של דבר – אין זה אומר בהכרח שהעסקה לא תצא אל הפועל. כך או כך, במקרה שכזה, צפויות שתי החברות לערער על ההחלטה.

יצוין, כי העסקה אושרה באוגוסט האחרון של ידי הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים