פודקאסט: סטארט-אפ שמסייע לייצר מזון מהטבע ואנרגיה ירוקה

שיחה עם סטיב גרין, מנכ"ל MNDL Bio, שמפתחת פתרונות בתחום הביולוגיה הסינתטית, לטובת תעשיית המזון שלא מן החי ומלחמה במשבר האקלים ● החברה זכתה ב-100 אלף ד' בתחרות שנערכה בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

סטיב גרין, מייסד ומנכ"ל MNDL Bio.

חברת הסטארט-אפ MNDL Bio פיתחה פתרון שמטרתו להפחית את העלות ואת זמן הייצור של יישומי מזון וביוטכנולוגיה, באמצעות פלטפורמות חישוביות מתקדמות. החברה זכתה בפרס של 100 אלף דולר בתחרות סטארט-אפים שנערכה בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. בפרק זה של פודקאסט אנשים ומחשבים שוחחנו עם סטיב גרין, מייסד ומנכ"ל החברה, שסיפר עליה וכיצד הפתרון עובד.

מה MNDL Bio עושה?
"החברה עוסקת בביולוגיה סינתטית, שהיא חלק מתחום הביו-טק, ומבצעת אופטימיזציה של גנים כדי לעזור לחברות שעוסקות בהנדסה גנטית לייצר בצורה יעילה יותר מוצרים מהטבע, כמו חלבון סינתטי".

האם תוכל לפרט יותר על המושג ביולוגיה סינתטית?
"כן. הביולוגיה הסינתטית היא תחום חדשני, שמאפשר לייצר מכונות ביולוגיות מתקדמות. אנחנו מהנדסים את החומר הגנטי שיש בצומח ועם החומר הזה, למשל, מייצרים חלבון".

כלומר, אתם בעצם לוקחים חומרים מהטבע ומשדרגים אותם?
"אכן. ניתן לשדרג את החומרים שבטבע לטובת הרבה מאוד שימושים, כמו מזון טבעי. אפשר לדמות את זה ללגו, שמאפשר לבנות כמעט כל דבר שעולה בראש שלנו".

מה, למשל, אפשר לייצר בטכניקה הזאת?
"אפשר ליצור מזון אלטרנטיבי, חלבון אלטרנטיבי, תרופות חדשות, אנרגיה ירוקה וגם חומרים ידידותיים לסביבה. זאת, תוך שימוש בגנים ובהנדסה גנטית. מכאן אתם יכולים להבין שהפוטנציאל של התחום עצום, וההשפעה שלו על העולם עשויה להיות גדולה מאוד".

איך זה נעשה?
"אני משווה את ביולוגיה הסינתטית לגוגל. אתה מבקש משהו ומקבל הרבה פתרונות. אנחנו עושים זאת בעזרת ביולוגיה חישובית, שהיא תהליך מבוסס אלגוריתמים, שנועד לסייע לפתור אתגרים ביולוגיים ולהבין אותם, בין היתר בעזרת מתמטיקה".

כיצד זה סייע לפיתוח הפתרון שהביא לכם את הזכייה בפרס?
"עובד איתנו פרופ' תמיר טולר מאוניברסיטת תל אביב, שהוא אחד המומחים העולמיים בביולוגיה סינתטית ובביולוגיה חישובית. הוא זה שיצר את האלגוריתם, שמבוסס על פורמולות מתמטיות, כדי לבצע אופטימיזציה של הגנים".

למה הכוונה באופטימיזציה של הגנים?
"זה סוג של פורמולות מתמטית שנועדו לשנות את הרצף הגנטי של ה-DNA של החומרים בטבע. במילים פשוטות יותר, במערכות הביולוגיות שאנחנו יוצרים, אנחנו רוצים לקבל תוצרים שונים, כמו חלבון או מוצרים אחרים. אבל בטבע, כידוע, אין 100%. התהליך לא מניב את מה שאנחנו רוצים, אז נדרשת התערבות, שהיא האופטימיזציה של הגנים".

מה התועלת שחברות הביו-טק יכולות להפיק מהפתרון שלכם?
"הוא מאפשר להן לייצר יותר ביעילות, חוסך להן זמן וכסף. זאת השאיפה של כל מי שמייצר משהו".

מי קהל היעד שלכם?
"קהל היעד שלנו הוא כל החברות שעוסקות בהנדסה גנטית, שבין היתר מייצרות חלבון אלטרנטיבי, וגם חברות אנרגיה ירוקה. כל מי שבאמת מסתכל על עולם יותר טוב ויותר יעיל, במיוחד על רקע שינויי האקלים".

באיזה שלב MNDL Bio נמצאת?
"אנחנו בשלב של הקמה, והזכייה בפרס בהחלט מסייעת לנו. אנחנו משתמשים בידע שכבר נצבר באוניברסיטה בעשור האחרון, ומבצעים את מה שנהוג לכנות מסחור הידע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים