פודקאסט: על חקירות וראיות דיגיטליות בפענוח פשעים

פרק חדש בפודקאסט אנשים ומחשבים ובו שיחה עם אורן יוסיפון, סמנכ"ל טכנולוגיות בסלברייט, על שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות בפענוח פשעים בשירות משטרות בעולם

אורן יוסיפון, סמנכ"ל טכנולוגיות בסלברייט.

בפרק הזה שוחחנו עם אורן יוסיפון, סמנכ"ל טכנולוגיות בסלברייט – חברת תוכנה ישראלית שפיתחה פלטפורמה המסייעת לחוקרים במשטרות ברחבי העולם לפענח פשעים ולהגיע לחקר האמת על סמך ראיות דיגיטליות, שנשלפות ממחשבים, טלפונים וכלי מדיה שונים.

 מה עושה סלברייט?
"סלברייט היא חברה ישראלית שנסחרת בנאסד"ק, שמפתחת פתרונות מצילי חיים ויצירה של עולם בטוח יותר. בין היתר אנחנו מפתחים טכנולוגיות דיגיטליות עבור חקירות של פשעים, יש לנו מטה בישראל ובעוד עשרה משרדים ברחבי העולם.

החברה הוקמה בתחילת שנות האלפיים והפיתוח שלה נועד לסייע לחברות סלולר, שמכרו טלפונים חדשים, והיו צריכים להעביר את המידע מהטלפון הישן לחדש. ב-2007 התחלנו לפתח את הפתרונות שאנו מספקים כיום".

מי הלקוחות שלכם?
"גורמי אכיפה, גורמי רגולציה, משטרה ורשויות בכל העולם".

מה אתם מספקים להם?
"מספקים להם כלים לאיסוף, עיבוד וניתוח של ראיות דיגיטליות שקבילות בבתי משפט, אבל היה קשה לשלוף אותן מהטלפונים. בעזרת הטכנולוגיה שלנו ושל אחרים, המידע שנשלף מהטלפונים בחקירות הוא ראייה דיגיטלית קבילה בבית משפט. כיום, בכל העולם, כמעט בכל אירוע של חקירת פשע, יש מרכיב דיגיטלי.

תן לנו דוגמה לחקירת פשע שהצליחו לפענח בעזרת הטכנולוגיה שלכם
אתן דוגמה מאירוע שקרה, בעולם אבל יכול לקרות בכל מקום. ילדה מתעוררת באמצע הלילה ורואה שמישהו עומד מעליה. היא נבהלה והוא בורח. למשטרה היא מספרת ששבועיים לפני כן, היא חושבת שראתה דמות ליד החלון שלה, אבל לא בטוחה. 

החוקרים עושים תהליך שנקרא הצלבה גנטית, שבמהותו סורקים את כל המכשירים שהיו באזור, ואז הם מתבייתים על אותו צעיר שחשוד במעשה. הוא נבהל, בורח, נתפס ונעצר. מחרימים את המחשב שלו, ואז מתחילים לבדוק מה יש לו במחשב ובפועל לא מוצאים שום דבר מפליל. הוא מסרב למסור את הסיסמה לטלפון שלו, אבל החוקרים, באמצעות כלים שלנו, מצליחים להיכנס לטלפון שלו. הם מגלים שם אלפי תמונות, ובעזרת אחד מכלי ה-AI שלנו, מגלים תמונה של החדר של הילדה שניסה לאנוס. זו ראייה דיגיטלית שהיא כמובן קבילה בבית משפט".

מהי הפלטפורמה שנמצאת בידי החוקרים?
"זה למעשה אוסף של כלים. אחד מהם מאפשר בעצם לאסוף את המידע מתוך הטלפון או המכשיר הדיגיטלי, כמובן תחת מגבלות חוקיות והרשאות. אבל זה לא פשוט כל כך, כי בטלפון או במחשב יש המון קבצים ואתה צריך לדעת איך לפענח התמונות ולדייק בפענוח ולייצר מסמך שיהיה קביל בבית משפט".

התהליך של איתור המידע וניתוחו דורש מיומנויות שיש גם לחוקרים?
"החוקר מחבר את הטלפון למכשיר בעזרת כבל, שם יש תוכנה שיודעת להתגבר על סיסמה, להתחבר למידע ולפענח. יש הרבה אגדות סביב מהירות השליפה והקלות, בעיקר בסרטים, בפועל זה יכול לקחת שעות. פענוח פשעים הוא תהליך ארוך, שבו מעורבת גם המעבדה של המשטרה".

איפה עומד כל נושא האתיקה, חדירה לפרטיות, וכל הסיפורים על פרשיות שהיו באחרונה? חוקר יכול להיחשף למידע שהוא לא צריך לדעת
"זו שאלה מצוינת. אם ננטרל רגע את העניין הדיגיטלי, הרי בפעילות של המשטרה יש תמיד אלמנט של פגיעה בפרטיות, ולא משנה באיזה מדינה. אם אני בא אליך הביתה כדי לעצור אותך, ויש לי צו חיפוש, אז אני נחשף להרבה דברים אישיים, אפילו אינטימיים. אז גם במדיות הדיגיטליות המצב דומה, אבל שם ברור שנדרשת הקפדה יתרה. זה כבר באחריות גופי האכיפה, שמגדירים למעבדה מה בדיוק לחפש. התוצרים האלו מועברים לחוקר. זה תהליך שקורה במדינות מתוקנות.

כעת, בגרסאות הענניות הדיגיטליות, הבקרה הרבה יותר הדוקה, והיא מתעדת כל פעולה שמחפש המידע עושה, וזה מאוד חשוב בעולם של ראיות דיגיטליות. מעבר לזה, אנחנו כחברה ציבורית כפופים לרגולציות באירופה ובעולם, שם ההקפדה מאוד רחבה וברורה".

גם בישראל?
"בוודאי, כן".

איך אתם יכולים לשלוט על השימוש שנעשה בכלים שלכם במדינות שונות?
"יש מדינות שאנחנו לא מוכרים להן, למרות שמבחינת החוק הישראלי מותר למכור להן. יש ועדת אתיקה שמחליטה במקרים כאלו לא למכור".

מדהים. מה הדבר הבא?
"כבר היום אנחנו נעזרים בבינה מלאכותית, ומשתמשים יכולים לאתר תמונות דומות ולזהות אותן. התפתחות ה-GPT פותחת עולם שלם של אפשרויות, שיסייע מאוד בתהליכים שאנו מעורבים בהם. זה נושא מרתק, במיוחד בתהליכי הפענוח שנעשים היום על ידי בני אדם, הבעיה היא, כמובן, רמת אמינות ומהימנות, ברור שאנו נדרש לזה".

ולבסוף, אי אפשר שלא לשאול על המשטרה שלנו, עד כמה החקירות שלהם מתוחכמות?"אני יכול להגיד באופן גורף לגבי משטרת ישראל, שהיא אחת המשטרות הכי מתקדמות מבחינה טכנולוגית בעולם, לא רק בטכנולוגיה הפורנזית. יש להם אגף טכנולוגי מאוד מתקדם. אנחנו חיים במדינת סטארט-אפ ניישן. אנשים קרובים לכל מיני רעיונות ולחדשנות, וזה נהדר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים