נתניהו: "החלק של ישראל בהשקעה העולמית בסייבר צפוי לגדול"

"השקענו תקציבים אדירים בסייבר – בצה"ל, בשב"כ ובמוסד", ציין ראש הממשלה ● "סייבר זה ספורט הדמים האמיתי", אמר נתניהו לז'אן קלוד ואן דאם, כוכב סרטי הפעולה, שהיה בקהל בעת נאומו ● לדבריו, האתגר הבא בתחום הוא הבריאות הדיגיטלית

האם התוכן שלו ידווח למועצה המפקחת על פייסבוק? ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חן גלילי

"האתגר בסייבר הוא כיצד להגן על כל רכיב אלקטרוני קיים – ממטוסים ועד רשתות תקשורת ומחשבים. הקמנו את מטה הסייבר ומאז התקדמנו. השקענו סכומים כבירים בתחום – בצה"ל, במוסד ובשב"כ. הבנו שיש לתחום זה דרישה שאינה נגמרת ושבג'ונגל שבו אנחנו חיים, מדינות יכולות להסב נזק רב בתחום", כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

נתניהו דיבר היום (ד') בשבוע הסייבר הלאומי של המרכז למחקר סייבר באוניברסיטת תל אביב, על שם בלווטניק. הוא אמר כי "אנחנו מחויבים להגן על ארצנו ועל מדינות וגורמים אחרים מפני איום הסייבר, ואנחנו יכולים לעשות זאת. זהו מרוץ מתמיד, שהופך מאתגר יותר ויותר, בשל הצמיחה שלא תאומן בעידן הדיגיטלי". לדבריו, "בישראל מושקעים 20% מכלל ההשקעה הגלובלית בסייבר – נתון שגדול פי 200 לעומת חלקנו באוכלוסיית העולם, והוא צפוי לגדול". מדובר ביצוא של 3.8 מיליארד דולר ובהשקעה בתחום בשנה החולפת של 815 מיליון דולר. הוא ציין שמאז 2014 הנתון הכפיל את עצמו פי שניים – אז עמדה ההשקעה הישראלית בסייבר על 10% מכלל ההשקעה העולמית.

נתניהו ציין שהיעד שהציב לפני שמונה שנים – למצב את ישראל בין חמש המדינות המובילות בסייבר – הושג. הוא אמר שכחלק מפעילות ישראל בתחום , "אנחנו מקדמים את הפעלתו בבאר שבע של קמפוס ייחודי לסייבר, שבו ישבו יחד הצבא, האקדמיה והתעשייה. ה-CERT הלאומי כבר שם, יחידה 8200 תעבור לשם ואנשיהם יוכלו לדבר אלה עם אלה. המוחות ישבו מרחק 200 מטר אלה מאלה ויפרו האחד את השני, שכן גם בעולם הדיגיטלי צריכים שיח אנושי וחשיבה משותפת". לדבריו, "הסיכון שבעירוב גורמי צבא, אזרחות, תעשיה ואקדמיה קיים, אבל אני מוכן ליטול אותו, כי הגנת הסייבר גדלה תוך כדי שיתוף פעולה".

"מתקפת סייבר" בכנס הסייבר

ראש הממשלה פנה לז'אן קלוד ואן דאם, כוכב סרטי הפעולה, שהיה בקהל, לרגל ביקור בישראל עם משלחת של מועדון עסקים אוסטרלי, ואמר לו: "סייבר זה ספורט הדמים האמיתי". הופעתו של נתניהו נפתחה במצגת, שכללה מתקפת סייבר דמה: האקרים "השתלטו" על מסך המחשב שעליו הוקרנה המצגת והודיעו כי "זה אירוני שבכנס שנושאו סייבר יש מתקפת סייבר. חשבונות הבנקים שלכם הוקפאו, לקחנו את הקניין הרוחני שלכם. המידע הפרטי הסודי עסקית יישלח לאויבים ולמתחרים שלכם".

נתניהו המשיך ואמר ש-"מדינות עלולות לעשות הרבה יותר רע בסייבר, הרבה יותר נזק. הן עלולות להכות את המערכות הרגישות ביותר וליטול עליהן שליטה. האיום הוא בכל מגזר – מבנקים, עבור בכלי נשק וכלה במטוסים. ההאקרים לא צריכים להיות יעילים יתר על המידה – מספיק שרק 5% מנסיונות התקיפה יצלחו. זה לא תיאורטי – זה כבר קורה".

"יש בעיות פרטיות בבריאות הדיגיטלית – אבל נצלח מהמורה זו"

בדבריו התייחס נתניהו גם לעולם הטכנולוגי באופן כללי. "אנחנו בעיצומה של מהפכה היסטורית", אמר. "ב-2006, רק חברת היי-טק אחת דורגה בין 10 החברות הגדולות בעולם, וב-2016 – מחצית מהן היו חברות טכנולוגיות".

"קרה פה דבר שלא קרה מעולם: הקצב המהיר של ההתפתחות הטכנולוגית, שלא היה כזה בעבר, יוצר תעשיות חדשות. העולם עובר שינוי מהותי", אמר נתניהו. הוא הדגיש כי "נשקיע בתחומים נוספים, בהם חקלאות חכמה ומדויקת – אגרוטק, הפועלת לשילוב מל"טים וניתוח נתונים, כדי להפוך אותה ליעילה יותר ולהגדיל את הפריון. כך גם התחבורה החכמה".

אולם, הוא ציין, "האתגר הבא, וההזדמנות הגדולה ביותר, הוא בריאות דיגיטלית. הקצינו מיליארד שקלים מהתקציב לטובת התחום הזה. כיום, ל-98% מהאוכלוסייה יש רשומה רפואית דיגיטלית. שילוב נתונים אלה עם מידע גנטי ופיזיולוגי והכנסת כלל הנתונים לניתוח מבוסס אלגוריתמים החדשים יאפשרו לנו לפתח רפואה מותאמת אישית. יש בעיות בנושאי הגנת הפרטיות ובעיות משפטיות, אבל נצלח מהמורה זו".

"ההזדמנויות הולכות שלובות זרוע עם האיומים"

נתניהו אמר ש-"העידן הדיגיטלי מייצר עושר, צמיחה ויתרונות שלא ניתן לדמיין. הוא יסב תועלת רבה לאנושות, עם רווחים שלא ניתן לשערם. אי אפשר לחזור אחורה בזמן, לעולם של פעם. אולם, כיוון שאנחנו נעים קדימה, אנחנו חושפים את עצמנו לפוטנציאל היפגעות. ההזדמנויות באות שלובות זרוע עם האיומים. מטוסים, טייסים… כל אחד עלול להיפגע בסייבר ואין כדור קסם, אין פתרון פלא אחד וכולל. אנחנו יכולים לנטר ולמנוע את מה שאפשר, אבל הדרך היחידה להיענות לאתגר היא לרוץ קדימה".

לסיכום ציין ראש הממשלה כי "הסייבר הוא מבחן לציביליזציה שלנו, וזה ייבדק במבחן התוצאה – לא רק על ידי המעשים של ארגוני הטרור הקיברנטי ופושעי הסייבר, אלא גם על ידי מעשים של המדינות. רק יצירה של שיתופי פעולה והגנת ההווה יביאו להבטחת ואבטחת העתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים