"ארכיטקטורת ה-IT הצה"לית החדשה תסייע לחסל מהר יותר את הארכי-מחבל הבא"

לדברי בכיר באגף התקשוב, "הבאת תשתית האינטרנט המבצעית לשטח תקצר את משך הזמן של Sensor2Shooter" ● "נספק גישה למרחבי מידע צה''ליים - מבצעיים וגם תומכי לחימה", ציין

לשרת את המעשה המבצעי. צילום: דובר צה"ל

"אנו לא מתבלבלים וזוכרים כי מטרתה של הטכנולוגיה לשרת את המעשה המבצעי ולבסוף לנצח את המלחמה הבאה. היא לא נועדה לכשעצמה. ארכיטקטורת ה-IT הצה"לית החדשה שהתחלנו בבנייתה, נועדה להביא לתרומה מבצעית – לקצר את משך הזמן של הארכי-מחבל הבא", כך אומר בכיר באגף התקשוב.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר הבכיר, כי "המניע למימוש תפיסה ארכיטקטונית חדשה הוא חלק מהיבט 'צה"ל רשתי'. הבנו שנדרש להביא לאסדרה בתחום הארכיטקטורה של ה-IT בצבא. המצב כיום הוא של ארכיטקטורות שונות, זרועיות, ונדרש להביא לאיחוד של הווקטורים הזרועיים השונים – להסתכלות צה"לית. החזון שלנו הוא בניה של מרחבים משותפים, שהם לא באוריינטציה זרועית – אלא צה"לית, עם תשתיות משותפות, לביצוע צעדים משותפים על כל שכבות ה-IT".

לנצח את המלחמה הבאה - בעזרת ה-IT. צילום: דובר צה"ל

לנצח את המלחמה הבאה – בעזרת ה-IT. צילום: דובר צה"ל

לשם כך, אמר, "הקמנו פורום של ארכיטקטים זרועיים, הדנים יחדיו בדרך שאליה יש לקחת את המרחבים התקשוביים ולעשות זאת בכל הרמות משכבת התשתיות עד האפליקציות, עם הסתכלות כוללת". הבכיר הוסיף כי "לצדם יושבים אנשי הגנת המידע, יש ביניהם תיאום טוב – כי בסוף כולם רוצים סינרגיה, רשתיות ושיתופיות – אבל עם הגנת מידע".

אפקטיביות מבצעית רב-זרועית

הארכיטקטורה הצה"לית, אמר הגורם בתקשוב, "תשפר את התהליכים המבצעיים, תביא לאפקטיביות מבצעית רב-זרועית. הפיתוח ייעשה בתפיסת DevOps, לקיצור זמני הפיתוח ולאינטגרציה מהירה יותר, לקיצור זמני ההגעה לשוק, TTM של מוצרים ושירותים – מצד הארכיטקטורה, אין מדובר במהלך פשוט".

"נבנה ארכיטקטורה המחברת בין עולמות הפיתוח הכלל-צה"ליים, נייצר תשתית פיתוח אחודה צה"לית", אמר, "הארכיטקטורה תאפשר לכל המפתחים לגשת לתשתיות פיתוח משותפות, אף שהם הגיעו מ'תרבויות' שונות. זה יביא לזמינות ולרציפות של תהליכים. אנו מוכווני תהליכים ורציפות תהליכית – ולא של מערכת זרועית. התשתיות המשותפות מרמת הסיב עד רמת האפליקציה יביאו גם להתייעלות".

עוד יכולות בעולם הנייד

"אנחנו רוצים לאפשר את כל הטוב שבעולם הנייח – שיהיה בעולם הנייד", אמר הקצין. "האתגר הוא להביא את האינטרנט עד הקצה. זה מתחיל לקרות. נאפשר את היכולות הקיימות בנייח, במפקדות – בעולם הנייד. נביא את תשתית האינטרנט המבצעית לשטח. זה קורה כחלק מהתכנית הרב-שנתית 'גדעון'. היכולות הללו יקצרו את משך הזמן של Sensor2Shooter. נספק גישה למרחבי מידע צה"ליים – מבצעי וגם תומך לחימה".

עקרונות הארכיטקטורה, ציין, "הם במעבר למרחבים משותפים – לא תשתיות זרועיות, אלא הסתכלות על מכנה משותף תהליכי; יצירת רציפות תפקודית עם ארכיטקטורה רובסטית וחזקה שתאפשר תהליך מבצעי רציף; בניית ארכיטקטורה פתוחה במובן השיתופי; שבירת 'עמודי' המחשוב הסגורים הקיימים; פירוק המערכות לשירותים משותפים, למאגרים משותפים, ולשיתוף בין הזרועות".

לייצר תשתית פיתוח אחודה צה''לית. צילום: דובר צה"ל

לייצר תשתית פיתוח אחודה צה"לית. צילום: דובר צה"ל

"מדובר בשינוי אמיתי", אמר הבכיר באגף התקשוב, "ויש לעטוף אותו בתקנים שלמים, עם זמינות והגנה כוללת על מרחבי התקשוב, עם אבטחה בכלל השכבות".

לגבי התקנים, אמר, "אני הרגולטור לתחום התקינה התקשובית בצבא. היכן שניתן אנו מתבססים על מה שניתן לקחת מהתעשייה. נשתדל שלא להמציא את הגלגל מבחינת פרוטוקולים. אבל, ישנם מקומות מסוימים, שם אנו נדרשים לפרוטוקולים וליכולות ייחודיות שלא קיימות באזרחות".

"חלק משמעותי במעבר לארכיטקטורה החדשה – הוא ביכולת לעבוד על בסיס תקנים. התקינה היא חשובה כי היא מאפשרת ליצור את אותה שפה כלל צה"לית, כך שמערכות מאותו תחום הנמצאות בזרועות השונות – תדברנה האחת עם השנייה. זה מתחבר גם עם ההליכה לענן: אנו רוצים לייצר תקן חדש לעבודה בענן, איך אפליקציה צריכה לרוץ בענן. אז מפתחי האפליקציה יקבלו ספר הדרכה מדויק איך לעשות זאת".

"יש פה שתי מהפכות מרכזיות", סיכם הבכיר. "האחת, בשכבות הגבוהות, האפליקטיביות – מעבר לארכיטקטורה פתוחה בהיבטי השיתופיות והקישוריות. השניה, ברובד התשתיתי הפיזי, וזו מהדהדת למעבר דרומה. הוא הקטר לשינוי".

"שתי המהפכות נושקות אחת לשניה. כך, נממש את החזון של עולם פיתוח משותף, אג'ילי, DevOps הלכה למעשה. ניצור תהליכים מבצעיים בזמן קצר, עם צריכת שירותים מהירה. נשנה באופן הדרגתי את המצב הקיים, שבו אין הלימה בין הווקטור הצה"לי – לאלה של הזרועות. אנו בתהליך הבשלה נכון יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים