הבנק העולמי: הפסדי עתק לשוק הטלקום הפלסטיני – בגלל ישראל

המגבלות שמטילה ישראל על חברות הסלולר הפלסטיניות, והעובדה שאין שם דורות 3 ו-4, גרמו להן להפסדים של יותר ממיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות - כך לפי דו"ח של הבנק

הפסדים לשוק הטלקום הפלסטיני. איור: BigStock

שוק המובייל ברשות הפלסטינית הפסיד בשלוש השנים האחרונות יותר ממיליארד דולר מאחר שלא התפתח ושלא קיימים בו שירותי דורות שלישי ורביעי – כך עולה מדו"ח שפרסם הבנק העולמי. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא המגבלות שמטילה ישראל על השחקנים בשוק.

הדו"ח, תחת הכותרת "הזדמנות מוחמצת לפיתוח כלכלי", שופך אור על המגבלות שמהן סובל מגזר הטלקום הפלסטיני, הגובות מחיר כבד מהמשק בגדה המערבית, מהצרכן ומהרשות הפלסטינית. הוא מציין כי התפתחות המגזר הסלולרי הפלסטיני נמנעה במשך שנים ארוכות בשל העיכוב בפס הרחב למובייל, נוכחותם של מפעילים ישראליים לא מורשים בשוק הפלסטיני, הגבלות על ייבוא ציוד והעדרו של רגולטור עצמאי.

בשלהי 2015 נחתם הסכם בין הרשות לישראל שלפיו על ישראל לשחרר תדרי 3G לגדה המערבית. המפעילים הפלסטינים נשארים בנחיתות תחרותית, משום שלמפעילים הישראליים יש יכולות 3G ו-4G, וביכולתם למשוך לקוחות בעלי ערך גבוה יותר.

לפי הדו"ח, מפעילים ישראליים בלתי מורשים תופסים כיום יותר מחמישית מנפח השוק הפלסטיני בגדה המערבית. הדבר גרם לכך שהפסדי הרשות הפלסטינית בשלוש השנים האחרונות מגיעים לכ-184 מיליון דולר אך ורק מהכנסות מע"מ שלא נגבו – עד כדי 3% מהתמ"ג של הרשות.

למרות המגבלות: משטר רישוי ליברלי לספקי אינטרנט

בבנק העולמי ציינו כי המגבלות שהטילה ישראל על שוק המובייל ברשות השפיעו קשות על פיתוח הטלקומוניקציה הפלסטינית. בין השאר, מדובר במגבלות על ייבוא ציוד לחברות טלקום ותקשורת, חוסר אפשרות לפעול ביותר מ-60% משטח הגדה המערבית, שנמצאים בשליטה ישראלית (שטחי C), והדרישה הישראלית שמפעילים פלסטינים יעברו דרך חברה הרשומה בישראל כדי לקבל גישה לרשתות בינלאומיות. בעוד שהתפיסה הגלובלית מעודדת תחרות במגזר הטלקום, לא התאפשר לחברת המובייל הפלסטינית השנייה, ווטניה, להתחיל את פעילותה בעזה, בשל מגבלות ישראליות על גישה לתדרים ועל ייבוא ציוד תקשורת. כתוצאה מכך, נשארת עזה תחת מונופול של מפעיל סלולרי אחד בלבד.

יצוין כי למרות מגבלות אלה, אימצו הגורמים הפלסטיניים משטר רישוי ליברלי עבור ספקי שירותי אינטרנט. ברשות פועלים כיום יותר מ-20 ספקי אינטרנט המורשים להשקיע ישירות בתשתיות פס רחב ולהפעילן. רק מדינות מעטות במזרח התיכון וצפון אפריקה אימצו גישה זו.

"כאשר האבטלה ברשות הפלסטינית עומדת על שיעור של 26%, למגזר הטלקום הפלסטיני יש פוטנציאל לקדם את הכלכלה וליצור מקומות עבודה", אמר סטין לאו יורגנסן, האחראי על הגדה המערבית ורצועת עזה בבנק העולמי. "כדי שזה יקרה, יש לאפשר למפעילים פלסטינים גישה למשאבים דומים לאלה של שכניהם".

הרשות הפלסטינית טרם הקימה רשות רגולטורית עצמאית למגזר הטלקום, למרות חוק שהתקבל ב-2009. כיום נותר משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני הרגולטור היחיד האחראי על כל נושאי התמחור, הרישוי וההפעלה. הדו"ח ציין כי הרשות הפלסטינית נקטה צעדים לפתיחת השוק, אך נותרו בעיות משמעותיות של שליטה בו לצד משטר תמחור גבוה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים