אקוניס: "אני מתנגד נחרצות ליוזמת נתניהו לייבא מהנדסים מחו"ל"

"הפתרון הוא להשקיע יותר מאמצים ולהפנות תקציבים כדי לאתר את הפוטנציאל בארץ", אמר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מדבר על הסוגיות הבוערות של התעשייה ומביע זעם על כך שמיזם ישראל דיגיטלית נלקח ממנו לטובת השרה גילה גמליאל

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. צילום: עוז 78, מתוך ויקיפדיה

"אני מתנגד נחרצות ליוזמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לייבא מחו"ל מהנדסים להיי-טק ומדענים כדי להתגבר על המחסור בכוח אדם", כך אמר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אופיר אקוניס, בראיון לאנשים ומחשבים במלאת שנה לכהונת הממשלה.

אקוניס ציין כי "אני מודע בהחלט לבעיית המחסור במהנדסים ומדענים, אלא שהפתרון הוא להשקיע הרבה יותר מאמצים ולהפנות תקציבים כדי לאתר את הפוטנציאל של המדענים הבאים שלנו. הם קיימים בכל רחבי הארץ ולא צריך לחפש אותם בחו"ל".

לדבריו, ההיי-טק מהווה חזית במאבק של ישראל על התדמית הבינלאומית שלה ומשרד המדע פועל בכיוון זה. "קיים פער אדיר בין התדמית שלנו בעולם מבחינה מדינית ופוליטית לבין התדמית שלנו כמדינת היי-טק, מובילה טכנולוגית, במיוחד בתחום הסייבר", ציין. "בסיוריי בעולם אני בכל פעם נדהם מחדש לגלות את ההערצה והערכה הרבה שיש כלפינו בכל הרמות, כיצד המילה מעצמת סייבר מתקבלת בחו"ל. חבל מאוד שאנחנו, בישראל, לא מודעים לגישה הזו".

ההערכה עליה מדבר אקוניס באה לידי ביטוי בין היתר במשלחות מדעיות וטכנולוגיות שמגיעות לישראל מהמזרח הרחוק ומארצות הברית. לא מכבר הוא אירח משלחת בת 100 איש, בראשותה של סגנית ראש ממשלת סין. אקוניס אמר כי בעקבות המפגש הוחלט לפתוח במשא ומתן לסחר חופשי בין שתי המדינות. "משא ומתן כזה מבטא את ההתעניינות העצומה שיש למדינות כמו סין, הודו, דרום קוריאה ויפן בהיי-טק הישראלי, וכאשר ייחתם ההסכם תהיה לו משמעות כלכלית אדירה לגבי המחקרים המדעיים וההיי-טק הישראלי, כמו גם על המשק באופן כללי", הוסיף אקוניס. "עם זאת, אנחנו לא זונחים את ארצות הברית ולא מכבר חתמנו על הסכם שיתוף פעולה טכנולוגי ומדעי עם מדינת קליפורניה".

מה לגבי החזרת מדענים ישראליים מחו"ל?
"אני מודע לבעיה הזאת, שקיימת כבר שנים. אני פוגש עשרות מדענים, במיוחד בארצות הברית, שרוצים מאוד לחזור. הבעיה היא אצלנו, בעיקר במוסדות האקדמיים. לפיכך, אקיים כבר בקרוב דיון מיוחד עם ראשי האוניברסיטאות וה-ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) כדי למצוא דרכים ובעיקר משאבים, במטרה לעודד את המדענים לחזור".

"אדרוש הגדלת התקציב של המשרד"

אקוניס אמר כי חלק מההיערכות לקליטת מדענים הוא הקמת מרכזי מו"פ ברחבי הארץ, בתחומים שונים. "מיד עם כניסתי לתפקיד דאגתי להוספת 30 מיליון שקלים להרחבת הפעילות של אותם מרכזים לקצרין, לאריאל, לערבה התיכונה וליישובים נוספים. כבר כיום ברור לי ש-30 מיליון זה מעט מדי", ציין.

הוא חשף ש-"בישיבות הממשלה לקראת תקציב 2017, שיחלו בקיץ, אדרוש חד משמעית להגדיל את התקציב המביש של משרד המדע. הודעתי לראש הממשלה שאני לא מוכן שלמשרד המדע בישראל יהיה תקציב זעום בסך 430 מיליון שקלים, ואדרוש תוספת תקציבית. לשמחתי, ראש הממשלה תומך בעמדתי".

"עם זאת", הוסיף אקוניס, "הבעיה אינה רק תקציבית, אלא גם קיומם של המנגנונים, הבירוקרטיה הבלתי נסבלת במשרדי הממשלה והצורך בתהליכים אינסופיים, שבהם צריך לטפל".

אחת המגמות המדאיגות היא הירידה במספר בני הנוער שלומדים חמש יחידות במתמטיקה. מה משרד המדע עושה בתחום זה?
"אנחנו מעודדים את אלה שכבר זיהו את הפוטנציאל שלהם, צעירים ובוגרי חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה, ופועלים להנגשת המדע והטכנולוגיה לילדים ובני נוער מהפריפריה ומכל רחבי הארץ. כך, למשל, הצלחתי לא מזמן להעביר החלטה בממשלה שלפיה היא תתמוך, בפעם הראשונה, במשלחות של בני נוער שמשתתפים באולימפיאדות מתמטיקה ומחשבים בעולם.

אני פוגש ילדים, הורים ומורים שמספרים לי על הצלחות כבירות, מדליות וגביעים שבני הנוער האלה מביאים למדינת ישראל מקצוות העולם, אבל קובלים על כך שיש להם קשיים במימון הנסיעות לחו"ל. הילדים האלה יוצאים עם מלווים וזה עולה הרבה כסף. אני שמח על כך שקיבלנו החלטה עקרונית לסייע במימון וכעת אנחנו בודקים כיצד לעשות זאת".

גאה להיות שר המדע

אקוניס נכנס לתפקידו כשר המדע, הטכנולוגיה והחלל בספטמבר אשתקד, במקומו של דני דנון, שמונה לתפקיד שגריר ישראל באו"ם. לדבריו, "בניגוד לקודמיי בתפקיד, שראו במשרד ברירת מחדל או פחיתות כבוד, אני גאה להיות שר המדע של ישראל ורואה בתפקיד הזה חשיבות מהמעלה הראשונה. למעשה, בתוך התפקיד של שר המדע כלולות פעילויות של שני משרדים חשובים: משרד החוץ ומשרד החינוך".

יצוין כי זו אינה הפעם הראשונה בה עוסק אקוניס בעניינים טכנולוגיים בכנסת ובממשלה. בעבר הוא עסק בשני פרויקטים לאומיים: מחשב לכל ילד וישראל דיגיטלית. עם הרכבת הממשלה נלקחו ממנו שני הפרויקטים הללו. מחשב לכל ילד עבר לסגן השר במשרד ראש הממשלה הרב אלי בן דאהן ומיזם ישראל דיגיטלי עבר למשרדה של השרה גילה גמליאל. הוא אמר כי "אני מצר על ההחלטות האלה. ישראל דיגיטלית צריך להיות חלק מפעילות משרד המדע ולא אתנן פוליטי לשר מסוים במסגרת הסכמים קואליציוניים".

אקוניס ציין בנוסף כי הוא מתכוון לערוך שינוי מיצוב דרמטי בפרויקט להב"ה, שעבר לאחריותו ממשרד האוצר. "גיליתי שהעובדה שהפרויקט פועל ב-30 ישובים אינה מספיקה ובדעתי להרחיב את הפעילות ולשנות את אופייה", אמר. "אני מודע לכל מה שהיה בעבר בפרויקט זה ומתכוון למצב אותו מחדש, לטובת צמצום הפער הדיגיטלי".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מהנדס

    יש אלפי מהנדסים מעולים מעל גיל 50ץ תישתמשו בהם מטומטמים

  2. פנסיונר

    זרקתם את המבוגרים ועכשיו יש מחסור. תחזירו אותנו לעבודה, גם בני 70 שהתקדמו עם הטכנולוגיות , ויש כאלו, מוכנים לחזור.

אירועים קרובים