"מוזר שתקלה יחידה גורמת לשיבושים כל כך חמורים"

"צריך לחקור האם המהלכים של פלאפון לטיפול בתקלה היו נכונים - ומי שצריך לעשות זאת הוא לא זה שתכנן את הרשת", כך אומר מיקי ברקאי, יועץ מערכות תקשורת, בראיון לאנשים ומחשבים

מיקי ברקאי, יועץ מערכות תקשורת

"מוזר שמתכננים רשת שאמורה להיות שרידה ועמידה, בלי תקלות, ובסופו של דבר, תקלה יחידה גורמת לשיבושים כל כך חמורים", כך אמר מיקי ברקאי, יועץ מערכות תקשורת, בראיון לאנשים ומחשבים.

ברקאי אמר את הדברים בעקבות התקלה ברשת של פלאפון, שהחלה בשעות הבוקר (ב') ותיקונה המלא צפוי לארוך עוד מספר ימים. התקלה נבעה משריפה במתג של החברה בקריית אריה שבפתח תקווה. המנויים הועברו למתג של החברה ברמלה – והשירות חזר למרביתם, נכון לכתיבת שורות אלה.

הוא ציין ש-"אחד השיקולים העיקריים בתכנון – הן של מערכות מידע והן של רשת תקשורת – הוא להבטיח עמידות בפני תקלות, לפחות בפני תקלה יחידה ואם אפשר גם מרובה. מסתבר מפעם לפעם שהתכנון הזה לא עומד במבחן המציאות".

מה צריך לעשות במקרים כאלה?
"במקרה המסוים הזה התקלה נבעה מאספקת חשמל. בדרך כלל, מבטיחים בצמתים קריטיים ברשת אספקת חשמל מרובה שאין לה נקודת כשל יחידה (No single point of failure). כאן, או שהתכנון לא היה נכון או שהייתה תקלה כפולה – זה דבר שצריך להיבדק ולהיחקר. ההמלצה שלי היא שמי שיבדוק את התקלה לא יהיה מי שתכנן את הרשת, כי ידוע שאנשים מגנים על התכנון שלהם, גם אם זה בתת ההכרה. לכן, צריך שתהיה במקרה זה בקרה חיצונית, נפרדת ועצמאית.

אחד הדברים שצריך לבדוק הוא האם המהלכים של זיהוי התקלה והטיפול בהשבה של הרשת לפעולה תקינה היו נכונים ומתאימים. זו תקלה ארוכה, שגרמה להרבה שיבושים, שלא צריך שיקרו בעידן שבו אנשים רבים מאוד מסמכים על הטלפון הנייד שלהם, ועבור רבים מהם הוא אף הטלפון היחיד".

האם לא ניתן לעשות גיבוי בין רשתות, כך שאם תתרחש תקלה כזו, מנויי פלאפון יקבלו שירות נאמר מסלקום, באופן זמני?
"הטלפון שלך מדבר עם תא הבסיס הקרוב של הרשת שלך ורק במצב של MVNO יש רשת אמיתית אחת. ואכן, התקלה פגעה גם ברשתות של המפעילים הווירטואליים שנסמכים על פלאפון. אי אפשר לעשות גיבוי כזה משום שהארכיטקטורה של ה-GSM היא שכל רשת היא אוטונומית".

מה תפקיד משרד התקשורת במקרים כגון זה?
"משרד התקשורת הוא הגורם העליון, שאחראי לטיב ולתקינות של רשתות התקשורת בישראל, ובתור שכזה, אני מצפה שהוא יבדוק את האירועים האלה ואם יש צורך, ייתן המלצות והנחיות, ואף ישנה את תנאי הרישיון. אני ממליץ שגם מפעילי הרשתות האחרים ילמדו את האירוע הזה ויסיקו את המסקנות המתאימות לגבי הרשתות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים