משרד הביטחון יוצא למכרז של מיליארדים להקמת קריית התקשוב בנגב

היקף המכרז הענק הוא ל-25 שנים, מתוכן ארבע שנות הקמה, וצפויות לגשת אליו קבוצות מהגדולות במשק ● בצה"ל אומרים כי "מדובר במהלך ה-IT הגדול ביותר מאז הקמת הצבא"

תא"ל (מיל') נתי אפרתי, ראש מינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון. צילום: יח"צ

משרד הביטחון יבצע מחר (ה') את השלב הבא במעבר צה"ל לנגב: הוא יצא למכרז ענק להקמת קריית התקשוב בבאר שבע. עלות המימון, ההקמה, ההפעלה והתפעול של הקמפוס הטכנולוגי ל-25 שנים מוערכת במיליארדי שקלים.

לפרויקט ניגשות קבוצות מהגדולות במשק, שעברו את שלב המיון המקדים ועמדו בתנאי הסף, בהן קבוצת אשטרום, מנרב אחזקות ואלקטרה פאוור, אפריקה ישראל נכסים ושיכון ובינוי, קבוצת עזריאלי ושפיר הנדסה אזרחית וימית.

קריית התקשוב הטכנולוגית תוקם בבאר שבע, ליד אוניברסיטת בן גוריון ופארק ההיי-טק גב ים, על פני שטח של כ-180 דונם. כ-130 אלף מ"ר מתוכם יהיו שטח בנוי, שבחלקם ייבנו מבנים בני עד שמונה קומות.

המבנה הצפוי של הקרייה הטכנולוגית החדשה של צה"ל. מקור: משרד הביטחון

המבנה הצפוי של הקרייה הטכנולוגית החדשה של צה"ל. מקור: משרד הביטחון

לקריה החדשה תעבורנה היחידות הטכנולוגיה המרכזיות בצבא, ביניהן אגף התקשוב – היחידות הטכנולוגיות וביסמ"ח, הם בתי הספר למקצועות המחשוב, הסייבר והתקשורת, שנמצאים כעת ברמת גן ובצריפין; יחידות פיתוח ותקשוב נבחרות מחיל האוויר, לרבות בית התוכנה של החיל – יחידת אופק, ויחידות הנדסה ותקשורת שלו; וכן מפקדת פיקוד הדרום, שנמצאת כעת במחנה אחר בבאר שבע.

המכרז יארך כשנתיים ותחילת הבנייה בקריית התקשוב הטכנולוגית מתוכננת במהלך 2018. ב-2023 היא צפויה לאכלס, על פי התכנון, יותר מ-5,000 חיילים, מהם 1,200 אנשי קבע.

תא"ל (מיל') נתי אפרתי, ראש מינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, אמר כי "מדובר באבן דרך משמעותית בתהליך. משרד הביטחון מוביל את המהלך הלאומי בסיוע משרדי הממשלה השונים".

לדבריו, "נשים את מלוא הדגש על בניית תשתיות בעלות אפקטיביות מבצעית, תוך התחשבות בעובדה שהטכנולוגיות משתנות מדי חמש שנים".

הוא ציין כי הזכיינות להקמה ולתפעול קריית התקשוב היא למשך 25 שנים: ארבע מהן להקמה ו-21 לתפעול.

"ה-'עיר' השנייה בגודלה בין באר שבע לאילת"

"בקריית ההדרכה ישרתו כ-10,000 חיילים ולאחר אכלוסה המלא היא תהפוך ל-'עיר' השנייה בגודלה בין באר שבע לאילת", אמר תא"ל (מיל') אפרתי. הוא ציין כי "התגברנו על כלל החסמים שיצרו עיכוב בלוחות הזמנים, דוגמת סוגיות התקציב, התחבורה והדיור".

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

המהלך המתוכנן הבא במסגרת המעבר של צה"ל לנגב הוא הקמת קריית המודיעין בצומת שוקת, הוסיף. מכרז זה יצא לדרך ב-2017 ובמסגרתו יעברו דרומה 14 אלף חיילים. "כך נשלים את שלושת המהלכים הגדולים, של מעבר קריות ההדרכה, התקשוב והמודיעין לדרום", אמר.

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב, ציין כי "מדובר במהלך ה-IT הגדול ביותר שצה"ל מוביל מאז הקמתו. מעבר למשמעויות החברתיות, בניית הקמפוס הטכנולוגי בבאר שבע תעמיד את צה"ל, בתוך שנים בודדות, עם יכולות טכנולוגיות בעלות משמעויות מבצעיות מהטובות במזרח התיכון".

הוא הוסיף ש-"המהלך נבנה יחד עם פיקוד הדרום, חיל האוויר, אגף המודיעין ומשרד הביטחון, והוא מיישם את תר"ש (ר"ת תוכנית רב שנתית) גדעון, שבין עקרונותיה התעצמות טכנולוגית וכניסה לעידן הסייבר".

החלוץ במעבר של אגף התקשוב דרומה הוא גדוד אמירים, שיעבור בתוך כמה חודשים למשמר הנגב, לאחר 60 שנים שהיה בצריפין.

IT – חלק ממכרז נוסף של צה"ל

לדברי אל"מ דבש, במקביל למכרז הבנייה של קריית התקשוב מתנהל מכרז "קבלן תקשוב ראשי", במסגרתו מטופלים היבטי ה-IT בדרום, תוך מימוש תפיסת IT צה"לית רב זרועית ואחודה. הוא ציין כי במסגרת מכרז זה יכונסו 50 דטה סנטרים לכדי שלושה – שניים בנגב ואחד בצפון, וייבנה ענן צה"לי.

"תוך כדי תהליך המעבר לנגב ולקראתו, נבצע מהלך מורכב בכל היישומים המבצעיים והיישומים תומכי הלחימה. נערוך תהליכי מודרניזציה, על מנת שהם יהיו יעילים יותר מכפי שהם כיום", אמר אל"מ דבש.

"אלפי משרות IT חדשות"

ממשרד הביטחון נמסר כי "מעבר צה"ל דרומה ישפר משמעותית את יכולותיו המבצעיות ויסייע לחיזוק כלכלת הנגב בהיקף מוערך של כשישה מיליארד שקלים בשנה, במונחי תל"ג (ר"ת תוצר לאומי גולמי). המעבר הוא חלק מתוכנית רב שנתית של ממשלת ישראל, הכוללת פינוי קרקעות באזורי ביקוש במרכז הארץ לקידום פתרון בעיית הדיור, בניית בסיסים חדשים ועתירי טכנולוגיה בדרום – בשיתוף המגזר הפרטי, ושדרוג תשתיות בנגב בכל תחומי החיים".

לדבריהם, "המהלך כולו של העברת צה"ל לנגב ייצר משרות חדשות רבות במרחב זה, באופן ישיר ועקיף. במסגרת המעבר הכולל, יעברו לשרת בדרום כ-35 אלף לובשי מדים – כפול ממספר המשרתים כיום, מתוכם כ-7,000 משרתי קבע, מרביתם טכנולוגיים. חלק מהם יבחרו גם להתגורר בנגב".

עוד לפי הודעת המשרד, "הקמת קריית התקשוב הטכנולוגית תאיץ את תהליך ההקמה והפיתוח של פארק ההיי-טק, תייצר אלפי משרות חדשות בתחומי ה-IT, הטכנולוגיה והסייבר – ותמשוך לנגב אוכלוסיות חדשות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים