במהלך 2015: קרנות הון-סיכון ישראליות גייסו 1.02 מיליארד דולר

13 קרנות תפסו 43% מסך ההון הכולל עם סגירה ראשונה, וצפויות להמשיך ולגייס - כך על פי IVC-KPMG ● לפי הנתונים, ההון הפנוי להשקעה בחברות סטארט-אפ בתחילת שנה זו עומד על שני מיליארד דולר

אילוסטרציה: BigStock

פעילות גיוסי קרנות ההון-סיכון הישראליות שגשגה ב-2015 ופתחה את המחזור השביעי של הגיוסים עם 18 קרנות חדשות – כך עולה מנתונים שפרסמה IVC-KPMG. גיוסים אלה הניבו 1.02 מיליארד דולר, כאשר 13 קרנות תפסו 43% מסך ההון הכולל עם סגירה ראשונה (First closing), וצפויות להמשיך ולגייס הון גם אחרי "שנת הבציר" 2015.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC, הסבירה כי "שנת בציר בעולם ההון-סיכון היא השנה שבה מתחילה קרן להשקיע אחרי גיוס הון ראשוני, ולרוב ממשיכות הקרנות בגיוס הון גם בשנים הבאות. 2015 היא שנת הבציר הראשונה במחזור השביעי של גיוסי קרנות הון הסיכון הישראליות, ובסיכום ביניים היא נראית מבטיחה בהחלט, עם מספר שחקנים חדשים שנכנסו לשוק ההון-סיכון המקומי, ועם 13 קרנות הון-סיכון בסגירה ראשונה שצפויות להמשיך את מאמצי גיוסי הון במהלך 2016. אנחנו מאמינים שהקרנות יצליחו להגיע לסכומי המטרה, מה שיוסיף כ- 500 מיליון דולר נוספים להון הייעודי להשקעות הישראליות של קרנות בשנת בציר 2015. בנוסף, שנת בציר 2016 כבר יצאה לדרך, עם שבע קרנות הון סיכון נוספות אשר נמצאות בתהליכי גיוס, ומתכננות לגייס יותר ממיליארד דולר".

מחזור הגיוס יצא לדרך בראשית 2015 עם ההכרזה על גיוס קרן 83North בסך של 204 מיליון דולר, והוא הגיע בעקבות המחזור השישי והמוצלח, בין 2011 ל-2014, שהסתכם ב-3.6 מיליארד דולר, שגויסו על ידי 61 קרנות.

המגמה הבולטת ביותר של המחזור השישי הייתה העליה במספר "קרנות המיקרו" – קרנות הון-סיכון המנהלות הון מתחת ל-50 מיליון דולר, עם 33 קרנות מיקרו חדשות שגייסו הון בתקופה זו – פי שלושה יותר ממספרן בשני מחזורי הגיוס הקודמים.

הזירה – בעיקר למשקיעים מארצות הברית

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה ב-KPMG סומך חייקין, מזהה עוד מגמה מעניינת. "בשנה האחרונה ראינו שינוי בתמהיל השותפים המוגבלים (LP) בקרנות הישראליות. אמנם נראה שיש יותר פעילות מצד משקיעים מוסדיים ישראלים מאשר בעבר, עדיין חלקים ניכרים מהמוסדיים משאירים את הזירה בעיקר למשקיעים מארצות הברית, ולאחרונה בהיקפים עולים גם מסין. במקביל אנו רואים גם יותר עניין של משקיעים פרטיים מישראל בהשקעות הון סיכון. אנחנו מקווים שההתעוררות ושינוי המגמה יביא עוד משקיעים מוסדיים ישראלים להשקיע בתעשיה המקומית, אם לא כשותפים מוגבלים בקרנות – אז בהשקעות ישירות בחברות במסגרת סבבי גיוס הון", אמר.

בשנת 2015, ארבע קרנות הון סיכון ותיקות תפסו במשותף נתח כולל של 59% מסך ההון שגויס, עם יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת. קרן 83North בלטה עם סגירה מהירה של 204 מיליון דולר בתחילת השנה לקרן שלישית של חברת ניהול, אך הראשונה תחת המיתוג החדש של צוות גריילוק (Greylock Partners) ישראל. הקרן הרביעית של פונטיפקס גייסה סכום משמעותי של 150 מיליון דולר, בנוסף ל-40 מיליון דולר שגוייסו בסגירה ראשונה של קרן אגטק, קרן נוספת של חברת הניהול.

פיטנגו הכריזה על סגירה ראשונה של 125 מיליון דולר לקרן ייעודית להשקעות בחברות בצמיחה, מתוך יעד של 250 מיליון דולר. הקרן השמינית של וינטג' סגרה 125 מיליון להשקעות בשלבים מאוחרים, שנה לאחר גיוס הקרן השביעית שלה בסך של 144 מיליון דולר, ממנה מוקצית כמחצית מההון להשקעות בקרנות הון סיכון ישראליות.

סלע הוסיף כי "הקיימות של תעשיית הון הסיכון המקומית מקבלת חיזוק משתי מגמות משלימות שמתרחשות במקביל. מחד, אנו רואים יותר קרנות ותיקות המאריכות את תקופת הפעילות שלהן אל מעבר לעשר שנים כפי שהיה מקובל, תוך שהן משקיעות חלק ניכר מן ההחזרים שלהן ובכך מגדילות בפועל את זמינות ההון להשקעות. מאידך, אנו רואים התקצרות של מחזורי הגיוס של הקרנות, ויודעים כבר כיום על קרנות מבציר 2014 שמתכוונות לגייס קרן חדשה השנה, מה שיאיץ את מחזורי ההשקעה שלהן".

בתחילת 2016, ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות עמד על שני מיליארד דולר. מתוך סכום זה, מעט יותר מ- 500 מיליון דולר מוקצים להשקעות ראשונות, ויתר הסכום מיועד להשקעות המשך. עם יותר ממיליארד דולר שצפויות הקרנות לגייס במהלך 2016, ב-IVC-KPMG מאמינים שיותר מ-700 מיליון דולר צפויים להיות פנויים להשקעות ראשונות במהלך השנה הקרובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים