תוכן שיווקי

בנק הפועלים מקיים פיילוט ל-"בנקאות פתוחה" בשיתוף פעולה עם הענן של מיקרוסופט

25/12/2016 11:14
בנק הפועלים

בנק הפועלים בוחן אפשרות לאפשר לקהילת הסטארט-אפים, היזמים והמפתחים לקבל גישה למידע ולשירותים מסוימים של הבנק באמצעות פתיחת ממשקים ומעבר לפלטפורמה פתוחה מבוססת Open API.

המהלך הינו חלק מתפיסה אסטרטגית שאותה מוביל הבנק  בשם "בנקאות פתוחה" (Open Banking), שמטרתה לעודד חדשנות ושיתופי פעולה עם גורמים מחוץ למערכת הבנקאית.

לצורך ישום המהלך בחר בנק הפועלים בפתרון Microsoft Azure API Management.

ד"ר רונן יוכפז, מנהל אגף תשתיות בבנק הפועלים, מספר כי "בשנים האחרונות עולם הבנקאות משנה את פניו. הטעמים של הלקוח משתנים: הוא נוטה יותר ויותר לעולם הדיגיטל, הוא מודע לנושאים של חוויית משתמש, הוא דורש גם מהבנק שלו להתאים את עצמו למציאות הזו של שירותים דיגיטליים מהירים ולספק אותם ברגע ובמקום שהוא  מעוניין בהם. הבנק מבין את השינוי והוא מחויב לייצר שירותים חדשים הנותנים יותר ערך ללקוח, והתוצאה היא שהבנק יותר קשוב ויותר פתוח מבעבר".

ד"ר יוכפז הוסיף כי "מטרתה של תפיסת 'בנקאות פתוחה' היא לאפשר לנו ליצור אקו-סיסטם סביב הבנק שיסייע לנו להגדיר מחדש את עולם הבנקאות החדשה. כדי לעשות זאת עלינו לפתוח את המידע הבנקאי לטובת שותפויות עם חברות טכנולוגיה חיצוניות, לספק להם את הגישה למידע ולשירותים שלנו – בכפוף לעמידה בתנאי הרגולציה, בצורה מאובטחת וכזו השומרת על פרטיות לקוחותינו – ולספק להם את הכלים שיאפשרו להגדיר מוצרים ושירותים בנקאיים חדשים".

אורי בירן, מנהל תחום בנקאות פתוחה ושותפויות באגף הפיתוח של בנק הפועלים, מציין כי "המהלך הינו חלק מהיישום של הבנקאות הדיגיטלית בבנק הפועלים. הפתיחה של התשתיות חייבה בראש ובראשונה פתיחה של ממשקי הפעילות עם מערכות הבנק, ה-API's (ר"ת Application Programming Interface). מדובר בסט כלי פיתוח המאפשרים גישה למידע שניתן לחלוק, כך שניתן יהיה לשלב אותם באפליקציית מובייל או אינטרנט חיצונית, בין אם כדי לקבל מידע בנקאי או כדי לבצע פעולות בנקאיות".

כיד הדמיון של המפתחים

בירן מציין כי "השימוש בתשתיות המידע שלנו אינו מוגבל לאפליקציות פיננסיות בלבד, אלא פתוח כיד הדמיון של המפתחים הפועלים על גבי התשתיות שפתחנו". עוד הוא מוסיף כי "לאחר בחינה מעמיקה של החלופות, הגענו למסקנה שקיימת עדיפות לפתרון של Microsoft Azure API Management".

"הפתרון של מיקרוסופט (Microsoft) מספק לנו שירות PaaS על גבי תשתיות הענן המאובטחות של החברה, הוא מאפשר לנו לבצע פעולות של ניהול מפתחות, ניהול משתמשים, שליטה בתצוגה, גמישות בהיבט UI ו-UX, ביצוע של ניטורים ולוגים, ועוד. באמצעות פורטל ייעודי, שהגיע יחד עם המוצר, אנחנו מנהלים את קהילת המפתחים, מאפשרים רישום וגישה ל-API, מספקים sample code ודוקומנטציה".

לדבריו, "כחלק מהיישום גם ביצענו הרחבה של השירות – כולל תוספת של פורום לקהילה, ותכונות נוספות שהיו פרי פיתוח עצמי, ונועדו לספק חוויה עשירה יותר לקהילה, שכיום רשומים בה כ-400 מפתחים".

שותף מלא לדרך ולחזון

בירן סיכם כי "צוות מיקרוסופט הינו שותף מלא לדרך ולחזון תוך שיתוף פעולה יוצא מהכלל, כולל  סיוע של קבוצת פיתוח המוצר ברדמונד – כל זאת כדי  לספק פתרון מיטבי לצרכי הבנק".

אדי להב, מנהל קבוצת הארכיטקטים בקבוצת ה-CTO של מיקרוסופט ישראל, ציין כי "השירות של Microsoft Azure שהוטמע בבנק, מספק מספר ערכים חשובים: יכולת לחשוף את השירותים של הבנק בצורה מאובטחת בענן;  גמישות המאפשרת מענה לביקושים גבוהים וחריגים, יכולות ניטור וניהול מתקדמות ועוד.

בשל רגישות הפרויקט, הן מבחינת דרישות אבטחת המידע המחמירות והן ברמת החדשנות הגבוהה שהפרויקט מביא לבנק, שיתוף הפעולה האסטרטגי בין מיקרוסופט לבנק לווה על ידי שלושה אריכטקטים מובילים מקבוצת הארכיטקטים של מיקרוסופט; זיו  שטינברג, שי שחק ותומר רוזנטל שתרמו רבות להצלחת הפרויקט ."

אירועים קרובים