איך נשים יכולות להשתלב טוב יותר בתפקידי ניהול?

מהו הערך המוסף של נשים בעולם התעסוקה? איך הן יכולות להשתלב בו טוב יותר? וכיצד משלבים בין הבית לעבודה? בטור מיוחד ליום האישה הבינלאומי משתפת מיכל מרכוס, מנהלת אגף המחשוב של בנק ירושלים, מניסיונה

08/03/2018 12:33
מיכל מרכוס, מנהלת פיתוח ותפעול יישומים קליניים בחטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות. צילום: יוסי צבקר

יום האישה הבינלאומי הוא יום שבו חוגגים את ההישגים שנשים הגיעו אליהם לאורך השנים, אבל גם מציינים מה יש עוד לעשות ולאן להתקדם כדי להגיע לשוויון. הדבר חשוב הן בכלל והן בענף ההיי-טק והטכנולוגיה.

אני מנהלת את אגף המחשוב של בנק ירושלים. זו עבודה אינטנסיבית מאוד ועם זאת מעניינת ומרגשת, גם אחרי 30 שנים במקצוע. עם זאת, אני בהחלט מודעת לצורך, לצערי, ביום האישה הבינלאומי ובשיח בנושא קידום מגדרי כנושא שעל אף שנחקר רבות ואף נלמד כתחום אקדמי, לא הגיע לפתרונו – וחבל.

ראו למשל את הדיון המתנהל בימים אלה בנוגע לפרס ישראל: הפרס מחולק על ידי צוות שופטים שרובו גברי, בעיקר לחתנים ורק מעט לכלות, בחוסר פרופורציה זועק ביחס לאחוז הנשים באוכלוסייה.

טיפים לנשים בעולם העבודה

יש לנשים ערך מוסף אמיתי וגבוה מאוד בתפקידי ניהול. התמקדות, יכולת התמודדות מקבילה עם סוגיות מורכבות, יכולת הכלה של סיטואציות, אינטליגנציה רגשית מפותחת ועבודת צוות פורייה – כל אלה תכונות שמאפיינות נשים בעולם העבודה. כדי להביא אותן טוב יותר לידי ביטוי, אני משתפת מניסיוני מספר טיפים שיכולים לסייע לנשים בעולם זה:

מענה לצורך של איזון בין עבודה ומשפחה
השתתפות שווה – נדרש שגברים ונשים כאחד יתנו את דעתם וישתתפו באיזון זה. ככל שיש חלוקה בין המינים בנושאים השונים, כך כל אחד יכול להתפתח וליהנות משני העולמות.

עזרה ממקורות שונים – סיוע מבני משפחה תמיד מתקבל בשמחה. כמו כן, יש מגוון שירותים שיכולים להוריד עומס ניכר בניהול הבית. שימוש בשירותים אלה יפנה זמן לעשייה, כל אחד לפי העדפותיו.

תכנון לטווח ארוך – גם אם נראה שאין כדאיות כלכלית ביציאה לעבודה או במעבר לתפקיד ניהולי שדורש שעות נרחבות יותר, יש לבחון את הנושא בראייה ארוכת טווח.

במרחב מקום העבודה
אני ממליצה לבצע כל תפקיד בצורה הטובה ביותר, להגדיל ראש ולהרחיב את תכולת התפקיד – אלה עשויים להיות המקפצה קדימה.

להיות אמיתיות עם השותפים במקום העבודה ולייצר מערכות יחסים של Win-Win. לייצר שותפויות לרעיונות ולסגור דברים גם בצורה לא פורמלית.

להגדיל את מעגל ההיכרויות וליצור רשת חברתית לא הומוגנית.

אני מאמינה שנשים חרוצות, עם תשוקה למקצוע, שמשקיעות זמן, לומדות ומתמידות, יכולות להתקדם לתפקידי ניהול ולהצליח בהם.
דוגמה טובה לכך היא תחום הפיננסים: בשנים האחרונות, מנהלות רבות נמצאות בתפקידים בכירים במגזר זה – הן בתחום העסקי, הן בתחום הטכנולוגי והן בעולם הרגולציה. אצלנו, בבנק ירושלים, נשים מאיישות בהצלחה תפקידים ניהוליים בכירים, כמו גם באגף המחשוב, שאותו אני מנהלת.

בנימה אישית, אני יכולה לספר שלאורך השנים עבדתי בתפקידים ניהוליים בכירים בתחום מערכות המידע, עבדתי שעות ארוכות, הייתי זמינה לפי צרכי הארגון ותמיד היו לי הרבה מאוד כדורים שהחזקתי באוויר בו זמנית – בעבודה ובמשפחה. כאשר עובדות אמרו לי שסדר העדיפות שלהן הוא קודם כל המשפחה, הייתי אומרת שגם אצלי זה כך: משפחה של ארבעה בנים זה לא דבר שהולך ברגל. השאלה היא איך מנהלים את הדברים – אני הצלחתי לעשות גם וגם. תמיכה מהבית הייתה המרכיב החשוב ביותר, אך בהחלט גם נעזרנו בשירותים חיצוניים לנושאים שונים. גם היום אני מקפידה לתת חשיבות עליונה למפגש שבועי אחר הצהריים עם שני נכדיי ומוצאת את דרך המלך לעשות זאת. הדבר בהחלט אפשרי.

לסיכום, אני מאחלת לדור ההמשך שבשנים הבאות לא יהיה צורך בציון יום האישה הבינלאומי, ושמקומן של הנשים יהיה נרחב ומשפיע בכל תחומי החיים.

הכותבת הינה מנהלת אגף המחשוב של בנק ירושלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים