אתגרי ה-IT של האקדמיה

אוניברסיטאות היו מאז ומתמיד מוקד של חדשנות, אך באופן פרדוקסלי, מדיניות ה-IT שלהן לא ● המשאבים המועטים המוקצים לתחום והאבטחה הירודה לעתים מעכבים אותם באופן משמעותי מלממש את הפוטנציאל שלהם ולפעול בשיא יכולתם

כפיר אלפנדרי, ראש צוות Mid Market, בחברת Dell-EMC. צילום: ניב קנטור

אוניברסיטאות ומוסדות אחרים להשכלה גבוהה מתמודדים לעיתים עם לחצים כבדים, ממספר מוקדים שונים, בכל הקשור לאופן בו טכנולוגיות המידע (IT) בכלל, ומשאבי מחשוב בפרט, מיושמים בקמפוסים. מרבית הארגונים הללו, אשר לרוב סובלים מהיעדר תקציבים, נמצאים בתחרות מוגברת עם מוסדות מקבילים (מקומית וגלובלית) בנושא החדשנות, על רקע שאיפתם למשוך את המוחות המבריקים ביותר.

מחקר משותף של החברות דל (Dell) ואינטל (Intel), הנוגע לכוח העבודה העתידי, קבע כי 42% מבני דור ה-Z (המכונים גם "המיליאניאלס" – ילדי המילניום) יעזבו סביבת עבודה אשר לא מעודדת שימוש בטכנולוגיה חדשנית. עוד עולה מהמחקר כי 82% רואים בטכנולוגיה במקום עבודתם גורם משפיע על התפקיד אותו הם מבצעים.

נתונים אלה צריכים להדאיג אוניברסיטאות אשר תשתית המחשוב ותחום ה-IT שלהן אינם עומדים בקריטריונים של חדשנות. הצורך בראייה היקפית על כל נקודה בארגון מחד, ופוטנציאל השינויים בתחום הגנת המידע, מאידך, מייצרים אתגרים שונים. מנהלי מערכות המידע באוניברסיטאות נדרשים לנקוט באסטרטגיה משולבת המבוססת על שלושה שיקולים עיקריים:

הקלה בגישה למידע מכל מקום וכל מכשיר
סטודנטים ניידים כיום יותר מתמיד ובהתאם דורשים גישה ראויה לסביבת המחשוב האוניברסיטאית, לרבות כל היישומים והקבצים שלהם, מכל מכשיר ומכל מקום. דרישות אלה מקלות על שיתוף הפעולה של הסטודנטים עם עמיתיהם, בין אם בקצה השני של הקמפוס ובין אם בקצה השני של העולם.

כאשר כל הקבצים והיישומים מרוכזים, שיתוף הפעולה יהיה חלק וטוב יותר, ללא תלות במרחק. כמו כן, היישומים בשימוש הסטודנטים יהיו מעודכנים, יציבים ומאובטחים כראוי. מעבר ליישומים משרדיים "קלאסיים", סטודנטים להנדסה, עיצוב ואדריכלות נזקקים לגישה לחומרה בעלת ביצועים גבוהים במיוחד, ולתוכנות חזקות בהתאם. במקום לגשת למקום הפיזי שבו נמצא כוח המחשוב האדיר ולחלוק משאבים עם סטודנטים אחרים, הגישה הנכונה במקרה זה תהיה "וירטואליזציה" של סביבת העבודה.

יש לרכז את כוח המחשוב, כך שיאפשר לסטודנטים להשתמש במשאבים חזקים, גם ממכשירים חלשים יחסית. כאמור, כאשר החלק הארי של הנתונים (אם לא כולו) נמצא במרכזי המידע האוניברסיטאיים, יוכלו הסטודנטים לשתף פעולה בצורה מיטבית מחד ולהשתמש בנתונים מאובטחים מאידך.

ניהול קמפוסים גדולים תוך צמצום תקציבי IT
צוותי IT באוניברסיטאות מתמודדים עם בעיה גוברת והולכת של ניהול ואבטחת רשתות גדולות, כאשר יותר ויותר מכשירים מתחברים אליהן ממוקדים שונים. על צוותים אלה לספק למשתמשים, חדשים וקיימים כאחד, את הגישה הנכונה לרשתות ולתוכנות השונות, ולעתים אף לנתקם לטובת שיפורי אבטחה. בהינתן העובדה כי תחזוקת רשת הינה יקרה מאוד, ועל רקע חוסר תקצוּב, מנהלי מערכות המידע במוסדות ההשכלה הגבוהה, מוּדעים היטב כי הקטנת עומסי העבודה וניהול הרשתות הם מפתחות חשובים לניהול התקציב.

המעבר ממודל פריסה מסורתי של שולחנות עבודה למודלים משופרים עשוי לסייע בהפחתת עלויות וכן בשיפור השירות לסטודנטים. למנהלי IT באוניברסיטאות יש אפשרויות חדשות העומדות בפניהם, אשר מאפשרות ניצול יעיל יותר של טכנולוגיית שולחן העבודה הווירטואלי.

מודל של פריסת מכשירים עם תשתיות אחוּדות (שילוב של כוח מחשוב, אחסון, רשתות וכדומה) ותמחור השימוש באופן חודשי לפי משתמש, יאפשרו להתחיל פרויקטים בזעיר אנפין ולגדול במהירות בעת הצורך, תוך הימנעות מעלויות גבוהות. מודל זה מספק יכולות ניהול מרוכזות אשר מאפשרות למנהלי IT לקבל תובנות שונות לגבי כל המכשירים המחוברים לרשת ובהתאם לרכז את כל העדכונים והמשתמשים הרלוונטיים. בנוסף, ניהול מרכזי מאפשר שליטה מרחוק על כל מכשיר קצה ועל כל חלק ברשת ובכך להפחית זמני טיפול ולמעשה להפחית את עלויות ניהול רשתות ה-IT.

שמירה על סודיות מידע
כמויות עצומות של נתונים רגישים, המתייחסים לאלפי סטודנטים ואנשי צוות, מופקדים בידי המוסדות להשכלה גבוהה. כיום, כאשר המידע הדיגיטלי משמש למעשה כמטבע עולמי, גורמים שונים משפרים את יכולותיהם בניסיון לפרוץ לשרתים, לגנוב נתונים חיוניים אלו ולעשות בהם שימוש זדוני. על רקע זה, על האוניברסיטאות לחזק את ההגנות שלהן, תוך הבטחה כי לסטודנטים תהיה גישה מלאה לקבצים, לנתונים ולרשתות, כאשר המידע השמור על מכשירי הקצה, לא יהיה חשוף להתקפות האקרים.

כאשר כל הנתונים והיישומים נמצאים במרכז מידע, ניתן להניח כי יהיה קשה יותר לבצע התקפות סייבר על מכשירי קצה. כך גם לגבי מחקרים שמבצעות אוניברסיטאות, אשר חיוני כי יישמרו נגישים אך מאובטחים. ריכוז הנתונים עונה על צורך זה.

אוניברסיטאות היו מאז ומתמיד מוקד של חדשנות, אך באופן פרדוקסלי, מדיניות ה-IT שלהן לא תאמה לכך. המשאבים המועטים המוקצים לתחום ה-IT, או האבטחה הירודה לעתים, מעכבים באופן משמעותי את האוניברסיטאות מלממש את הפוטנציאל שלהן ולפעול בשיא יכולתן.

בזמן שעולם הטכנולוגיה מתקדם במהירות, עם סטנדרטים חדשים, מודלי פריסה מתקדמים, רגולציות ושינויים בהתנהגויות משתמש, כך גם נפתחות אפשרויות זמינות בעבור מקבלי ההחלטות בתחום ה-IT במוסדות להשכלה גבוהה לשמור על חדשנות בקצב הנדרש.

הכותב הוא ראש צוות Mid Market, בחברת Dell-EMC.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים