חמש שאלות שיש לשאול לפני תחילת המסע הדיגיטלי – חלק ו'

והפעם - שאלת מיליון הדולר: מי יהיה אחראי על הטרנספורמציה הדיגיטלית?

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

שאלה מספר חמש: מי יהיה אחראי על הטרנספורמציה הדיגיטלית?
הטרנספורמציה הדיגיטלית היא תהליך מאתגר של התאמת צורת עשיית העסקים לעידן הדיגיטלי. במסגרת התהליך, הארגון יעסוק בשיפור המיצוב התחרותי באמצעות הדיגיטל, יבחן טכנולוגיות דיגיטליות חדשניות ואת ההתפתחויות בזירה העסקית, ויפעל להתמודד עם סיכוני הערעור הדיגיטלי. הוא יבחן מודלים עסקיים חדשניים ויבצע שינויים ארגוניים, במידת הצורך, מספר פרויקטים דיגיטליים ועוד.

זהו מסע ארוך וכפי שהצגתי בחלקים הקודמים, כישלון בו עלול לגבות מחיר גבוה מהארגון – עד כדי יציאה הפסקת פעילותו. מכאן נובעת החשיבות של הגדרת בעל תפקיד שיקבל את האחריות על ההובלה. במילים אחרות, על הארגון להגדיר מיהו המוביל הדיגיטלי (Digital Leader או CDO – Chief Digital Officer) שלו. באופן טבעי, זו סוגיה עדינה שקשורה גם לפוליטיקה הפנים ארגונית, לתרבות הארגונית, למבנה הארגוני וליכולות והכישורים האישיים של המנהלים בארגון.

סקר שבוצע לפני כמה חודשים על ידי יחידת המחקר של העיתון אקונומיסט (Economist) עבור בריטיש טלקום (British Telecom) בקרב 400 מנכ"לים בכירים בארגונים רב לאומיים ב-13 מדינות העלה שב-47% מהארגונים, המנמ"ר מונה כמי שאחראי על הטרנספורמציה הדיגיטלית, ב-26% מהם אחריות זו הוטלה על ה-CDO וב-22% – המנכ"ל עצמו מוביל את התהליך.

לסיכום השאלה החמישית: שאלה זו מונחת על שולחנו של המנכ"ל. עליו להחליט בידי מי להפקיד את הובלת המסע הדיגיטלי. האפשרויות רבות: בידי אחד המנהלים הבכירים בארגון – המנמ"ר, ה-CDO, מנהל השיווק הראשי או מישהו אחר שמתאים לסוג תפקיד זה, או אולי בידי צוות של שני מנהלים בכירים. ואולי כדאי לו בכלל להביא מנהל בכיר מבחוץ ולשבץ אותו במבנה הארגוני, כחבר הנהלה. למינוי זה יש חשיבות ואל למנכ"ל להקל בו ראש.

המבקש להרחיב את ההבנה בנושא זה מופנה לשתי סדרות מאמרים קודמות שלי: לסדרה התפקיד הדואלי של המנמ"ר בעידן הדיגיטלי, שפורסמה כאן, באנשים ומחשבים, החל מאוגוסט 2014, ולסדרה פרצופיו הרבים של ה-CDO, שפורסמה אף היא כאן, החל מאוגוסט 2017.

סיכום סדרת המאמרים

בסדרת מאמרים זו הצגתי חמש שאלות עיקריות, שכל ארגון שמתכנן את הטרנספורמציה הדיגיטלית חייב להתייחס ולענות עליהן: מדוע אסור לארגונים הנמצאים במצב דיגיטלי מתקדם להתעלם מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית? מה משמעות הדיגיטל בענף בו פועל הארגון? עד כמה הארגון ערוך ומוכן לבצע טרנספורמציה דיגיטלית? האם הארגון הגדיר את האסטרטגיה והחזון הדיגיטליים? והאם הוא הגדיר מי אחראי ומוביל את המהלך הדיגיטלי?

אדגיש כי הטרנספורמציה הדיגיטלית תקבע במידה רבה כיצד הארגון ייראה בעתיד ואת גורלו העסקי. על הארגון להקדיש את הזמן הנדרש לשאלות אלה, מתוך הבנת חשיבותן בהצלחת המסע הדיגיטלי שלו.

לאחר שהארגון התמודד וענה על חמש השאלות הנ"ל, הוא ערוך ומוכן למעבר לשלב השני במתודולוגיה המופיעה בתרשים 2 במאמר – שלב ה-What, כלומר שלב הכנת מפת הדרכים הדיגיטלית שלו. פירוט שלב זה הוא מעבר למטרות מאמר זה. מי שבכל זאת מעוניין להבין בצורה טובה יותר את שלב הכנת מפת הדרכים הדיגיטלית מופנה למאמרי מה זה הדיגיטלי הזה שכולם מדברים עליו?, שהתפרסם במגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים באפריל 2016.

לחלק א'.

לחלק ב'.

לחלק ג'.

לחלק ד'.

לחלק ה'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים