ארה"ב: ה-SEC הגישה תביעה ראשונה בנוגע לתרמית ICO

יחידת הסייבר של הוועדה, שהחלה לפעול בספטמבר, אמורה לעצור הונאות מטבע וירטואלי ופשיעת סייבר ● ביום ו' האחרון היא הגישה תביעה בגין הונאה בהיקף של 15 מיליון דולר

תרמית ICO, לכאורה. אילוסטרציה: אוולין רדקוב, BigStock

יחידת הסייבר החדשה של הוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות, ה-SEC, הגישה תביעה ראשונה נגד הונאת מטבע דיגיטלי שכבר צברה 15 מיליון דולר ממשקיעים.

כפי שהודיעה ה-SEC כבר לפני כמה חודשים, היא מתכווננת ביתר שאת לעבר לוחמה במודל הפיננסי-טכנולוגי לגיוס כספים, הנפקת ICO (ר"ת Initial Coin Offering). זאת, כחלק ממאמץ חדש שלה להיאבק בפשיעה באינטרנט.

ביום ו' האחרון נקטה יחידת ה-SEC החדשה בפעולה דחופה ראשונה מטעמה נגד דומיניק לקרואה והחברה שלו, PlexCorps, שהנפיקו אסימונים דיגיטליים כחלק מתכנית ICO – כך על פי הודעה לעיתונות שפורסמה אתמול (ב'). לקרואה הבטיח ללקוחותיו כי ההשקעות במטבע הדיגיטלי שלו יניבו רווח של 1,354% בתוך פחות מחודש. החקירה של ה-SEC מצאה את ההבטחה ככוזבת והפסיקה מיד את פעולתו של לקרואה, שהחלה כבר באוגוסט.

בתביעה, שהוגשה בבית המשפט הפדרלי בברוקלין, ניו-יורק, מתארת יחידת ה-SEC החדשה כיצד מכר לקרואה אסימונים דיגיטליים המכונים בשם החברה, PlexCoins, כחלק מתכנית "להגדלת הגישה לשירותי מטבע מבוזר (Cryptocurrency)" ברחבי העולם, כביכול. מכירת האסימונים היוותה שוד בוטה, כך על פי ה-SEC, שטוענת כי בעברו של לקרואה יש גם הפרות חוקי ניירות ערך קודמות.

"כל המאפיינים של הונאת סייבר במלואם"

"זה מקרה ראשון שבו יחידת הסייבר פוגעת בכל המאפיינים של הונאת סייבר במלואם", אמר ראש היחידה, רוברט א. כהן. "זה בדיוק הסוג של ההתנהגות הבלתי הולמת שאחריה היחידה רודפת. פעלנו במהירות כדי להגן על המשקיעים הקמעוניים מההנפקה הראשונית של מטבע זה".

אף על פי שזו התביעה הראשונה המוגשת על ידי יחידת הסייבר, ה-SEC כבר נוקטת מזה זמן מה בצעדים בכדי לעצור את הונאות ה-ICO. באוקטובר הגישה הוועדה תביעה נגד מקסים זאסלבסקי, בטענה כי הפעיל הונאת ICO במיליוני דולרים.

זאסלבסקי ולקרואה מסתמכים על העניין החדש המתעורר סביב הביטקוין (Bitcoin) והמטבעות הדיגיטליים האחרים, שתפסו את תשומת הלב הציבורית לאחר שהגיעו לערכי שיא בחודשים האחרונים.

הביטקוין שבר באחרונה שיא גבוה חדש של יותר מ-11 אלף דולר למטבע, ומתקרב ל-12 אלף הדולרים ליחידה. המטבע הדיגיטלי את'ריום (Ethereum), השני בערכו במונחים של שווי שוק, נסחר כעת בשיא של כל הזמנים עבורו, והגיע ליותר מ-460 דולר למטבע. אסימוני ICO בנויים לעתים קרובות על גבי מטבעות כמו את'ריום וביטקוין, לצורך השגת מטרות ספציפיות יותר. אחד האסימונים האחרונים, Filecoin, מנצל את הטכנולוגיה של את'ריום בכדי ליצור מערכת בסגנון זו של Airbnb, שבה משתמשים יכולים להשכיר שטח מחשב פנוי לאחרים, המחפשים אחרי מקום אחסון דיגיטלי נוסף.

היחידה החדשה של ה-SEC, שמתרכזת ב-ICO ובמטרה להקטין את התפשטות המידע המזויף באינטרנט ואת פריצת פלטפורמות המסחר, נוסדה בספטמבר האחרון. עם הקמתה הודיעה היחידה כי ה-PCCoin והמטבעות הווירטואליים האחרים משמשים לתשלום עבור מוצרים בלתי חוקיים.

הצוות, בראשותו של כהן, מי שכיהן בעבר כמנכ"ל משותף של היחידה הרגולטורית לניצול השוק האמריקני, יתמקד בשתי צורות של פשע, שקשורות לעתים קרובות, אם כי לא באופן ייחודי, לשטח מטבעות הקריפטו: מניפולציות בשוק ההון וגנבת מידע רגיש.

יצוין כי בספטמבר האחרון נחשף שמסד הנתונים הארגוניים של ה-SEC עצמו נפרץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים