הסטארט-אפ שרוצה לעשות סוף ל-"שוטף פלוס"

שמה הרע של שיטת התשלום הזאת, שבה עושים את העבודה היום ומקבלים את התשלום במקרה הטוב בעוד חודש, יצא למרחוק, וחברה ישראלית בשם פאנדבוקס מבקשת לפתור את הבעיה עבור עסקים קטנים ● איך היא עושה זאת?

דרור יוסף, מנהל הדטה הראשי של פאנדבוקס. צילום: עוזי פורת

אחת הרעות החולות של עולם התשלומים לעסקים ולפרילנסרים היא ה-"שוטף פלוס". בפשטות: לעשות את העבודה היום ולקבל את התשלום בעוד חודש, חודשיים או אפילו שלושה. זה נשמע לא הגיוני ולא פייר, בפרט כשמדובר באנשים שזהו מטה לחמם העיקרי ובעסקים קטנים, שגם ככה פעמים רבות נאבקים כדי לקיים את עצמם.

העולם הזה די פרוץ, עם לא מעט אנשים וגופים שמוסר התשלומים שלהם לא בשמים, בפרט אם מדובר ב-"עבודה היום, תשלום אחר כך". הדבר מעלה את הצורך בפתרונות טכנולוגיים בתחום, שיקלו לקבל את מה שמגיע, ובזמן נורמלי לאחר ביצוע העבודה.

פאנדבוקס (Fundbox) הוא סטארט-אפ ישראלי שהוקם ב-2012, בין היתר לצורך זה. מקימי החברה הם איל שנער, המנכ"ל, תומר מיכאלי ויובל אריאב. המשרדים שלה ממוקמים בסן פרנסיסקו ומרכז הפיתוח, שכולל 70 עובדים, בתל אביב. בינתיים, היא פועלת בעיקר בשוק האמריקני.

החברה מציעה לעסקים קטנים פתרונות טכנולוגיים כדי לשלם ולקבל תשלום מעסקים קטנים אחרים באופן מיידי, וכך להיפטר מהנוהג הרע של "שוטף פלוס". לדברי אנשי פאנדבוקס, מדובר באחת הבעיות המשמעותיות של עסקים אלה, שמונעת ומגבילה את הצמיחה שלהם.

אם להיכנס יותר לפרטים, מה שהחברה מציעה הוא את היכולת לתקן את תזרים המזומנים של עסקים קטנים באמצעות הקדמת התשלומים עבור החשבוניות, גם אם הלקוחות טרם שילמו את הכסף. במקרים כאלה, פאנדבוקס תשלים את הסכום תמורת עמלות קבועות מראש.

לדברי דרור יוסף, ה-CDO (מנהל הדטה הראשי) של פאנדבוקס, "בעלי העסקים יכולים להתשמש במוצר בקליק אחד, כאשר מאחורי הקלעים, מנועי הסיכון של החברה אוספים נקודות מידע ומעבדים אותן. זאת, במטרה להעריך את הסיכון של בית העסק ושל כל חשבונית בנפרד בצורה אוטומטית ומיידית".

המנועים של החברה מסוגלים להוריד את טעויות האנוש וההטיות האישיות מתהליך הערכת הסיכון. הניתוח שהם מבצעים לא מתמקד רק ברמה הפיננסית, אלא גם ההסתברותית, הפסיכולוגית וההתנהגותית.

נכון להיום, פאנדבוקס עובדת עם אלפי עסקים קטנים בארצות הברית ומעבדת אלפי חשבוניות מדי יום. החברה מתכננת להרחיב את פעילותה לארצות נוספות, בהן ישראל.

מרכז הפיתוח של פאנדבוקס בתל אביב. צילום: עוזי פורת

מרכז הפיתוח של פאנדבוקס בתל אביב. צילום: עוזי פורת

יוסף אמר כי "עם השירות שלנו, בעל עסק קטן מקבל את הכסף במיידית במקום בעוד חודש או יותר, או בכל מועד שהוא רוצה. בכל מקרה, התהליך נעשה בצורה אוטומטית ומהירה".

איך זה מבוצע בפועל?
"יש לנו אתר ואפליקציית מובייל שכל אחד יכול להוריד, שם שמים פרטים, מכניסים את מספר חשבון הבנק, את החשבונית ובאיזו צורה רוצים לקבל את הכסף".

"אנחנו פועלים בסקטור שהבנקים מזניחים"

לדברי יוסף, עלות החיתום של עסקים קטנים לבנקים היא גבוהה מאוד – בין אם זה בארצות הברית או בישראל. לכן, הם "מזניחים", לדבריו, את סקטור העסקים הקטנים ולא נותנים להם הלוואות, או נותנים להם הלוואות בסכומים קטנים. פאנדבוקס זיהתה את הלקונה הזאת ונכנסה אליה. "הטכנולוגיה שלנו יותר יעילה מאשר של הבנקים, כי אנחנו עושים את הכול בצורה אוטומטית, באמצעות אלגוריתמים, ואוספים מידע מאחורי הקלעים", אמר.

למה אתם לא פועלים בארץ?
"אנחנו מעדיפים להתמקד כרגע בארצות הברית, כי זה שוק גדול ומעניין מבחינתנו. בעתיד נתרחב גם לישראל".

עד כה גייסה פאנדבוקס יותר מ-100 מיליון דולר, כאשר בין המשקיעים העיקריים בה נמצא האנג'ל והיזם שלמה קרמר, שהיה בין מייסדי צ'ק פוינט (Check Point) ואימפרבה (Impreva). החברה משקיעה את הכסף "במטרה להפוך את חוויית המשתמש ליותר זריזה ולעשות את החיתום מאחורי הקלעים כמה שיותר יעיל. השאיפה היא להיות הכי מתוחכמים שאפשר ועם כמה שיותר מקורות מידע. אנחנו עושים את הכול, כולל אבטחת מידע, בהתאם לרגולציה", אמר יוסף.

"פאנדבוקס מנצלת את הטכנולוגיה על מנת לפתור בעיה אמיתית", ציין. "מדובר בשוק של 70 מיליון עסקים קטנים, שמגלגל 70 טריליון דולר בשנה ומשווע לפתרונות כאלה. אנחנו רואים זאת בביקוש למוצרים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים