אובמה מפקפק בהחלטת ה-FBI לחדש את חקירת פרשיית המיילים של הילרי קלינטון

"כאשר אתה חוקר מקרה, אתה צריך רק לעשות את העבודה שלך", אמר הנשיא האמריקני בהתייחסו לפרשה, שנסגרה - ונפתחה מחדש ● עם זאת, הוא טען שראש ה-FBI לא מתערב בבחירות בארצות הברית

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

בראיון שהעניק ל-MSNBC נשתמעה מדבריו של הנשיא ברק אובמה ביקורת על ה-FBI בגין חידושה של חקירת הסוכנות בנושא שרת הדואר האלקטרוני הפרטי ששימש את הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, כשהייתה מזכירת המדינה.

"כאשר אתה חוקר מקרה, אז – אלא אם חשפת משהו – אתה צריך רק לעשות את העבודה שלך. אם יש דברים שאתה חושב שראויים לחשיפה, אתה מציג אותם לתובע, ואז התובע חורץ פסק דין. התובע יכול לקבל החלטה להגיש כתב אישום או לא להגיש כתב אישום", אמר אובמה ל-MSNBC.

אובמה: קומי לא מנסה להשפיע על הבחירות

בנוגע למי שעומד בראש ה-FBI, ג'יימס קומי – שהודיע פחות משבועיים לפני הבחירות על פתיחתה מחדש של חקירת פרשיית המיילים של קלינטון – אמר הנשיא כי "ג'ים קומי הוא אדם טוב. אני לא מאמין שהוא מנסה להשפיע על הבחירות בדרך כזו או אחרת. אני חושב שהוא עובד ציבור רציני. הוא רוצה לעשות את הדבר הנכון. אני חושב שהרוב המכריע של ה-FBI מזדהה. הרוב המכריע של אנשים במשרד המשפטים מרגיש אותו דבר".

קומי, שנבחר לתפקידו ביולי 2013 על-ידי אובמה, שלח בשבוע שעבר מכתב מעורפל לקונגרס בכדי ליידע את המחוקקים כי ה-FBI חשף מיילים נוספים שנראים "רלוונטיים" לחקירה בנושא השרת של קלינטון.

מאז ההודעה נמצא קומי תחת ביקורת מתמשכת מצד ותיקי אכיפת החוק ומחוקקים משתי המפלגות, המאמינים כי הוא שבר את מדיניות משרד המשפטים ארוכת השנים בעצם הפלישה ישירות לתוך המירוץ לנשיאות – והאפשרות להשפיע על תוצאותיו.

"יש מדיניות ארוכת שנים שלא לעשות שום דבר שיכול להשפיע על בחירות", התבטא בנושא ג'ורג' טרוויליגר השלישי, דמות רפובליקנית בולטת ומי שהיה אחד מעוזריו של התובע הכללי תחת שלטון בוש הבן – תפקיד שגם קומי מילא בעבר. בשיחתו עם הניו יורק טיימס (New York Times) הבהיר טרוויליגר כי "הוראות אלו קיימות מסיבה טובה. הן מחייבות קבלת החלטות קשות, אך לעקיפתן יש תוצאות".

מושפעת לפתע מרמיזות או משמועות

החדשות על פתיחת החקירה זעזעו את הקמפיין של המועמדת, ויריבה דונלד טראמפ התייחס אל העניין כאל ראייה ודאית לכך שקלינטון ביצעה עוולה חמורה.

בהתייחסו לחקירה אמר אובמה כי "אנחנו מעניקים כוח עצום לגורמי אכיפת החוק שלנו בכדי לשמור על ביטחוננו, לעשות עבודה נהדרת, להגן עלינו. אבל אנחנו גם מציבים נורמות וכללים כאלו על מקומם, חלקם בכתב, חלקם לא כתובים, בכדי לוודא שאיש מאיתנו לא יהיה מושפע לפתע מרמיזות או משמועות. זה נכון לגבי אזרח מן השורה ותקף גם לגבי מישהו המתמודד לנשיאות ארצות הברית".

בנוסף טען אובמה כי טראמפ חסר את ה"סטנדרט הבסיסי" של הגינות וחזר ואמר שהוא אינו ראוי להיות נשיא המדינה. "אם אתם חושבים שעשיתי עבודה טובה, אם אתם מאמינים כי מישל עשתה עבודה טובה, כל מה שעשינו במשך שמונה השנים האחרונות יבוטל עם נשיאות טראמפ. והכל יתמשך ויבנה עם הילרי קלינטון כנשיאה", הזהיר אובמה במהלך הראיון.

בשתי עצרות בצפון קרוליינה, מדינה שמשמשת כזירת מפתח בבחירות בארצות הברית, התבטא אובמה שוב בהקשר למועמד הרפובליקני השנוי במחלוקת ואמר כי "אני חושב שהרבה אנשים עדיין לא מאמינים כי דונלד טראמפ ייבחר לנשיא. זו אולי שאננות".

ציוצים חשודים מחשבון FBI בטוויטר

ובכל זאת האם הבולשת מעורבת בבחירות? בניסיון לאותת לציבור האמריקני כי היא אינה נוקטת כל עמדה בנוגע לבחירות לנשיאות, נאלץ ה-FBI להחליט גם אם לחקור אחד מחשבונות הטוויטר (Twitter) של הארגון בכדי לבחון האם יש בו הטיית דעת כנגד קלינטון.

סיפורו של החשבון המדובר, FBIRecordsVault@, פרץ לחדשות בתחילת השבוע לאחר שפורסמו בו בפתאומיות תיעודים הקשורים לנושא שנמצא במחלוקת עמוקה וקשור בכלל בבעלה של הילרי, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ובחנינתו של איש הכספים מארק ריץ'.

גורם רשמי ב-FBI אמר בראיון כי הלשכה לאחריות מקצועית (Office of Professional Responsibility) הפנתה את העניין לחקירה באגף הפיקוח שלה (Inspection Division) שיברר האם מישהו מה-FBI שחרר בכוונה את המסמכים המסוימים בכדי לפגוע בקלינטון.

כך או כך, קומי אינו היחיד מבכירי ה-FBI שמבקש להותיר חותם על מערכת הבחירות הדרמתית – מוקדם יותר השבוע, מקורות עלומים מתוך הלשכה אמרו לוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) כי כמה סוכני FBI האמינו שיש להם מספיק ראיות בכדי לפתוח בחקירה אגרסיבית של נושא השחיתות שבה מעורבת קרן קלינטון, אך נדחו על ידי פקידים בכירים יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים