קודם מרגלת אחר כך מצייצת

לאחר שהואשמה בריגול במדיה החברתית, GCHQ מצטרפת לצד של הנעקבים ופותחת באחת מהרשתות החברתיות הפופולריות עמוד רשמי ומרשים

בשקט בשקט וברעש ברעש. אילוסטרציה: BigStock

כחלק מהפיכתן לגורם נוכח בעולם עתיר בעיות האבטחה והאיומים, הבינו סוכנויות הריגול את החשיבות של שמירה על פן ציבורי ונגישות בתחום הדיגיטלי.

גם ה-GCHQ – סוכנות הריגול הבריטית המתמחה בגיוס מודיעין מתקשורת (להבדיל מה-MI5 וה-MI6, אשר מתמקדות ברכישת "אינטליגנציה אנושית" מקומית וזרה, בהתאמה) – הצטרפה למגמה ופתחה לאחרונה חשבון טוויטר (Twitter) רשמי, עם ציוץ ראשון שבו נכתב רק: "שלום, עולם".

הציוץ לווה בלוגו של הסוכנות ובקישור להסברים על הסיבה לבחירת הציוץ המסוים דווקא.

בהודעה לעיתונות שעסקה בפתיחת חשבון הטוויטר כתבה הסוכנות: "אנחנו רוצים שה-GCHQ תהיה נגישה יותר כדי לסייע לציבור להבין טוב יותר את עבודתנו. כמו כן, אנו מעוניינים להגיע אל הקהילה הטכנית ולהוסיף את קולנו לשיחות המדיה החברתיות על אודות טכנולוגיה, מתמטיקה, אבטחת סייבר, ונושאים אחרים שיש לנו עמדה בנוגע אליהם".

עוד נכתב בהודעה כי "נשתמש בטוויטר בכדי לדבר על ההיסטוריה שלנו, על תוצאות המשימה שלנו, על שפות, מתמטיקה, אבטחת סייבר, טכנולוגיה וחדשנות, וכאמצעי לפרסום הצעות עבודה, אירועים, חדשות, בלוגים, מאמרי דעות וכתבות".

צורך ברור ביחסי ציבור

מאז שאדוארד סנואודן חשף את היקפן של תכניות המעקב ההמוני הממשלתיות הסודיות בשנת 2013 – כולל פרטים כיצד הממשל מתחבר לשירותים הדיגיטליים בכדי לשים ידיו על כרכים עצומים של מידע אודות משתמשי האינטרנט – לסוכנויות הריגול יש צורך ברור ביחסי ציבור, ותובנה כי עליהן לשחק את המשחק ולפתח אסטרטגיית התמודדות משלהן, עם רמות גבוהות יותר של פיקוח ציבורי המוחלות על מה שהיו בעבר תהליכים שנעשו בצללים בלבד.

ההצטרפות של הסוכנות הבריטית לטוויטר היא אם כן כנראה רק מהלך יח"צ שמקורו בריקושטים לפרשית סנואודן, שגילוייו בהחלט אילצו את הופעתו של עיסוק ציבורי גלובלי גדול יותר בסמכויות החקירה שיש למדינה, אם כי האפקטיביות הממשית של הדיון הזה שנויה במחלוקת, כמו גם השפעתו ומה הוא מסוגל לשנות בערפול המתמשך שממשלות וגופי ביון טרחו לפזר סביב נושאים מרכזיים כגון חוקיותה של הצפנה וכדומה.

ובכל זאת, מה שברור כי כולנו "הרווחנו" כתוצאה מפועלו של סנואודן הוא תפישה חדשה של הפגנת פתיחות גדולה יותר, שניתן לזהות בנקל כשסוכנויות הריגול משתדלות לצחצח את הדימוי הציבורי שלהן על ידי פעולות כמו פתיחת חשבונות רשמיים במדיה החברתית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים