גידול חד במספר התלמידים במקצועות התיקשוב במגמות הטכנולוגיות

ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, מסביר בראיון לאנשים ומחשבים כי זו רק ההתחלה: "השנה סיימו את החינוך הטכנולוגי כ-131 אלף תלמידים - גידול של 20% לעומת השנה שעברה. השאיפה שלנו כי להגדיל בצורה משמעותית את מספר המסיימים את לימודי הסייבר - מ-150 ל-1,500" ● לדבריו, "למשרד החינוך הוגשו בקשות לפתיחת 260 מגמות תיקשוב חדשות בבתי הספר לשנה הבאה לאור הביקוש הרב"

החינוך הטכנולוגי עבר מתיחת פנים משמעותית ב-3 השנים האחרונות: מגוף שתדמיתו העיקרית הייתה הכשרת תלמידים למקצועות הלואו-טק ובית לתלמידים מצטיינים – הפך האגף לחינוך טכנולוגי ליצרן הגדול ביותר של עתודת בוגרי טכנאי במקצועות התיקשוב ובעתיד גם הנדסאים. כך עולה משיחה עם ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, לרגל סיום שנת הלימודים תשע"ג. לדברי רימון, "תוכנית התיקשוב נועדה לשלב תלמידים שעושים את המסלול הרגיל של בגרות במקצועות ההיי-טק ולהתחיל את זה כבר בסוף החטיבה, שם מתקבלת ההחלטה הגורלית של ההורים האם לשלוח את התלמידים למגמות טכנולוגיות".

בעבר, מציין רימון, רוב ההורים לא המליצו לילדיהם ללכת ללמוד מדעים, כדי להקל עליהם. ואולם בשנת הלימודים שמגיעה לקצה בימים אלו יסיימו 500 תלמידים את מסלולי מגמות התיקשוב, זאת לעומת 291 תלמידים בלבד ב-2009. למשרד החינוך הוגשו בקשות לפתיחת 260 מגמות חדשות בבתי הספר לשנה הבאה לאור הביקוש הרב. "שר החינוך, הרב שי פירון, מעודד מאוד את קידום לימודי התיקשוב", מסביר רימון. "הוא מבקש לאפשר גם לתלמידי הפריפריה ולתלמידים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות להשתלב בענף ההיי-טק ולסיים בגרות".

התוכנית מלווה על ידי חברות בתעשייה ובראשן סיסקו (Cisco). "יו"ר סיסקו הודיע בביקורו האחרון בארץ, במסגרת ועידת הנשיא, כי יתרום עוד 100 מגמות", מציין רימון. מינהל המדע השקיע משאבים רבים בשנה שעברה בקמפיין לעידוד ההורים לשלוח את ילדיהם ללמוד את מקצועות התיקשוב, גם אם אינם מצטיינים ולא מסוגלים לעשות 5-4 יחידות במקצועות מדעיים.

רימון מרוצה באופן כללי מהגידול המתמשך במספר התלמידים הלומדים במסגרת החינוך הטכנולוגי. "השנה סיימו את החינוך הטכנולוגי כ-131 אלף תלמידים – גידול של 20% לעומת השנה שעברה", הוא אומר בסיפוק רב. "בהנדסת תוכנה, מגמת הדגל של המצטיינים ותלמידי העילית, סיימו השנה כ-19 אלף תלמידים, לעומת 16.5 אלף לפני שלוש שנים".

מהפך נוסף שמתחיל בחינוך הטכנולוגי הוא לימודי סייבר. כ-150 תלמידים בחמישה בתי ספר בארץ יסיימו בשנה הבאה בכיתות יא-יב את לימודיהם בתחום הסייבר, כחלק מלימודיהם בהנדסת תוכנה. זוהי תוכנית שהופעלה לראשונה בבתי הספר התיכוניים בשיתוף עם מטה התיקשוב הלאומי ובשיתוף צה"ל. "השאיפה שלנו כי להגדיל בצורה משמעותית את מספר המסיימים את לימודי הסייבר – מ-150 ל-1,500", מפרט רימון. "אנחנו יודעים שזו בעיקר בעיה תקציבית וגם בעיה של מורים שיכשירו את התלמידים, אבל אנו מצפים מהגורמים האחראים על כך להקצות משאבים בשל חשיבות הנושא".

"בנוסף, המשכנו לעודד את המגמה של החדרת מקצועות מדעי המחשב בחטיבות הביניים כדי לעודד כמה שיותר תלמידים לפנות למקצועות אלו. התוכנית מופעלת בכיתות ז'-ח', והתלמידים מקבלים תגבור בפיזיקה ומדעי המחשב. השנה כבר ממשיכים בתוכנית זו תלמידי כיתות ט' ו-י', כאשר בתוך שנתיים יסיים מחזור לימודים של בוגרי מדעי המחשב שהחל בכיתה ז' ועשה מסלול שלם. הפעלנו את זה ב-200 בתי ספר מקיפים, ובכך אנו מייצרים את עתודת ההיי-טק של ישראל", מסכם רימון.

תוכנית התיקשוב בבתי הספר
ב-2009 הכריז שר החינוך הקודם, גדעון סער, על תוכנית תיקשוב ב-4,000 בתי ספר ברחבי הארץ. רימון מדווח שעד כה תוקשבו באופן מלא כ-1,200 בתי ספר, לרבות בפריפריה. התוכנית אמנם מתוקצבת גם השנה, אולם במשרד החינוך מעריכים כי הקצב שלה יואט בשל קיצוץ של 50 מיליון שקלים מהתוכנית שיצאה לדרך, כאמור, לפני 3 שנים.

כמו כן ממשיך המשרד בדחיפת 100 בתי ספר שמשתתפים בפיילוט, למעבר לשיטת לימוד על בסיס ספרים דיגיטליים – באמצעות מחשבי לוח, מחשבים ניידים ואתרי אינטרנט בית ספריים. בחלק מבתי הספר משתתפות הרשויות ברכישת טאבלטים לתלמידים שכבר לומדים חלק ממקצועות הלימוד מעל רכיבים אלו. בשלב זה התוכנית אינה דורשת עלויות נוספות מההורים. הגישה אליה מתאפשרת לכל תלמיד באמצעות מחשב לוח או באמצעות אתר בית הספר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים