שרה צפריר, רמב"ם: "התיק הרפואי הממוחשב – הגשמת חזון 'אדם בשירות הרפואה'"

"המשמעות של הפתרון היא טשטוש מלא של גבולות העבודה-בית, והוא מאפשר להיות מקושרים בכל מקום", אמרה צפריר, מנמ"ר בית החולים רמב"ם ● לדבריה, הפתרון מוטמע בימים אלה בבית החולים, "במטרה לאפשר לנו לעבוד בצורה ניידת" ● היא ציינה, כי "אוכלוסיית היעד שלנו היא הרופאים המומחים, אולם בהמשך – כלל עובדי בית החולים יעברו אליו"

"בבית החולים רמב"ם יש 4,450 עובדים, מהם 1,000 רופאים ו-1,500 אחיות. התיק הרפואי הממוחשב הוא הגשמת חזון 'אדם בשירות הרפואה' והמשמעות שלו היא טשטוש מלא של גבולות העבודה-בית. הוא מאפשר להיות מקושרים בכל מקום", אמרה שרה צפריר, מנמ"ר בית החולים.

צפריר הייתה בין הדוברים במסלול Enterprise שנערך במסגרת כנס Mobility 2011, שהתקיים שלשום (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. היא הציגה את פתרון התיק הרפואי הממוחשב, שמוטמע בבית החולים, ביחד עם בעז חן, מנכ"ל נטווייז (Netwise), המספקת אותו, כמו גם פתרונות אחרים לתחום המערכות הפנים ארגוניות והחוץ ארגוניות – גם לעולם המובייל.

לדברי צפריר, התיק הממוחשב הינו חלק מתוכנית האב "מרגיעה לחירום" של בית החולים. במסגרת אותה תוכנית נבנה בית החולים הגדול בעולם מתחת לאדמה, שכולל שלוש קומות ואמור לקלוט בעת חירום כ-2,000 מיטות. כיום יש ברמב"ם 900 מיטות. הטמעת התיק הרפואי מבוצעת בארבעה שלבים: בשלב הראשון, שכבר יצא לדרך, הוקמה התשתית ומבוצע פיילוט שבודק את נוחות השימוש. לאחר מכן יורחב היקף המידע שיועבר למטפל בזמן אמת ויטופל נושא הצגתו. בשלב בהרביעי יוקם פורטל שיציג לרופאים את כל הנתונים.

במסגרת הפרויקט, ציינה צפריר, חולקו טאבלטים לרופאים שמטרתם לאפשר להם לייעץ כשהם לא נמצאים במחלקה ומחוץ לעבודה. היא אמרה, כי בנוסף לשימוש בטאבלטים וב-PC, ניתן לעבוד עם התיק הרפואי הממוחשב על גבי כל רשתות התקשורת, ה-LAN וה-Wi-Fi. "כבר כיום, חלק מהרופאים עובדים מהבית. מדובר ב-10 שנים שבהן יבוצע תהליך הדרגתי למעבר מנייר למחשב, והוא יכלול הכול – התראות, העברת ידע ואפילו מרשמים, מה שיפתור את סוגיית כתב היד הלא ברור". היא הוסיפה, כי "המטרה שלנו היא לאפשר לעבוד בצורה ניידת. אוכלוסיית היעד כרגע היא הרופאים המומחים, אולם בהמשך, כל עובדי בית החולים יעברו".

בועז חן, מנכ"ל נטווייז. צילום: קובי קנטורהיא סיכמה באמרה, כי "המטרות שלנו בפתרון הממוחשב הן למנוע טעויות, למלא את הצורך להיות מקושר ולדעת כל הזמן מה אתה נותן לחולה, להציג נתוני זמן אמת, לשפר את השירות ולצמצם את זמני המתנה. בנוסף, הרופא יכול לגשת לטלפון החכם או לטאבלט, לראות את הבקשה ולתת ייעוץ גם אם הוא לא בבית החולים".

טאבלטים או טלפונים חכמים?

בועז חן, מנכ"ל נטווייז, שכאמור, מספקת את הפתרון, אמר ש-"רמב"ם הוא בית החולים הראשון שנכנס לפרויקט כזה. האתגר הגדול הוא להבין מי הלקוחות ולאפשר שימוש נרחב בידע של הרופאים, כולל העברת נתונים על גבי טאבלטים ומכשירים ניידים, במקום שיחת טלפון או ניירת". כהן ציין את הדילמות שליוו את הפרויקט, ביניהן השיקולים בדילמה האם להשתמש בטלפונים חכמים או במחשבי לוח. לדבריו, אלה כללו את יכולת התצוגה בטאבלטים, שכוללת צילומים ו-ווידיאו, לעומת התצוגה המינימלית בטלפונים חכמים, וקצב חדירת הטאבלטים לשוק. הוא הוסיף, כי "יש להניח שבית החולים ישלים ברכש ציוד עבור רופא שלא יהיה לו טאבלט או טלפון חכם". שיקול נוסף שציין כהן נוגע למערכת ההפעלה שנבחרה: "האנדרואיד (Android) מאפשר יכולת מגוננת של רכש, קלות עדכון וגם את סביבת הפיתוח ג'אווה (Java), שנמצאת בשימוש בתי החולים", אמר.

לדבריו, נבחרו במסגרת הפרויקט סביבות ה-ווב וה-Native עקב אבטחת מידע. "גם הארכיטקטורה הדורשת מורכבות סכמתית, והיא אף מנצלת את משאבי הארגון, מה שהיווה חלק מהאתגר", אמר. כהן וסיף, כי אתגר אבטחת המידע דורש, בין היתר, תהליך של הזדהות כפולה והגנה על השרתים ב-Firewall.

"ככל שהמערכת הולכת וגדלה וצורות השימוש בה משתנות, עולות מחדש אותן שאלות ואנחנו בוחנים מחדש את המכשירים שרוצים לעשות בהם שימוש", סיכם.

אופיר רון, מנכ"ל Applicat. צילום: קובי קנטורחברת נטווייז מספקת פתרונות לתחום המערכות הפנים ארגוניות וחוץ ארגוניות וקיימת כ-14 שנה. חטיבת המובייל של החברה מתמחה בפתרונות עבור שוק המובייל, ממשק משתמש ומספקת פתרונות גם לסביבות  Native, לאייפון, לאנדרואיד, ויישומי היבריד.

"הטכנולוגיה מכתיבה איך ייראו השירותים והמוצרים"

אופיר רון, מנכ"ל Applicat, חברה המתמחה בפיתוח והקמת ערוצי מובייל לארגונים, אמר ש-"הטכנולוגיה והיכולות של המכשירים הניידים מכתיבות איך ייראו השירותים והמוצרים. בנוסף, הארגון רוצה לספק פתרון אחד שייתן מענה לכל הפלטפורמות". לדברי רון, כי חשיבות חווית המשתמש היא "מכרעת. זה נושא קריטי והכרחי".

בנוסף, הוא הציג פתרונות של חברת SysAid, בהן מוצר הדגל שלה – SysAid IT. מדובר בפתרון רחב למובייל בצד השרת, שתומך ב- iPhone, אנדרואיד ובלקברי (Blackberry). פתרון נוסף שרון הציג הוא ה-Applicat mobile phone, שלדבריו נותן מענה מעמיק לכל הפלטפורמות ולכל המכשירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים