דלויט מציגה: מה יקרה השנה בטרנדים הטכנולוגיים הכי חמים?

הדו"ח השנתי של חברת המחקר והייעוץ מציין את ההתפתחויות המרכזיות שהיא צופה שיהיו ב-15 תחומים, בהם AI, סמיקונדקטורים, מיזוגים ורכישות בעולם הגיימינג, מציאות וירטואלית ושידורי ספורט

הטרנדים החמים של 2023, על פי דלויט.

קליימט-טק

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית יוצרים שלל הזדמנויות עבור חברות בתחום. אירנה בן יקר, שותפה, CPO וראשת תחום ESG בדלויט, חוזה שההיי-טק יתקדם מהר יותר מאשר התעשייה המסורתית גם בתחום זה. זאת, בין היתר לאור ההצהרות של יותר חברות טכנולוגיות מאשר מסורתיות שעד 2030 הן יגיעו לאפס פליטות פחמן, ושמנהלים בהיי-טק מאמינים הרבה יותר ממנהלים בתעשיות אחרות שפעולות מיידיות יכולות למתן את ההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים. התחזית היא שעוד חברות ייצרו בשנה הקרובה מודל כיצד להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2030.

טכנולוגיות האקלים צפויות להיות בין המתפתחות ב-2023.

טכנולוגיות האקלים צפויות להיות בין המתפתחות ב-2023. צילום: BigStock

מציאות וירטואלית

רותם דולב, שותפה וראשת סקטור הטכנולוגיה בדלויט, מעלה כאן שאלה מעניינת: האם חוויית הצפייה במציאות וירטואלית תהפוך להיות השנה ה-מיינסטרים? דלויט צופה שההכנסות של שוק ה-VR יזנקו ב-2023 ב-50% ויגיעו לשבעה מיליארד דולר. אלא שהמומחים טוענים שהפיכת ה-VR ל-מיינסטרים תקרה רק אם החברות בתחום יציעו תוכן משכנע וינצלו כמה שיותר מהיכולות של המציאות הווירטואלית. על פי אנשי דלויט, התקדמות במשחקי VR חברתיים, סיפור סיפורים מהדור הבא, נסיעות וחינוך מרחוק, וכן הדרכה ושיתופי פעולה ארגוניים יכולים לעזור להניע את האימוץ בשימוש במציאות המדומה.

עם זאת, בחברה מזהירים שאם חוויית השימוש במציאות המדומה תהיה חדשנית מדי או מורכבת – הציבור הרחב לא יאמץ אותה.

מסחר במדיה החברתית

שרון כהן, שותפה וראשת מגזר ה-TMT (טכנולוגיה, מדיה וטלקום) בדלויט, ציינה שהקניות הופכות להיות חברתיות. הכוונה היא לכך שמשפיעני הרשת, כמו גם העובדה שיש הרבה צרכנים צעירים, שנולדו לדיגיטל, יניבו השנה מכירות של, שימו לב, יותר מטריליון דולר (!). זאת ועוד, יותר משני מיליארד אנשים יקנו ב-2023 במדיה החברתית.

בהסתכלות מעבר ל-2023, אומרים בדלויט, רוב החוויות הדיגיטליות צפויות להיחשב כ-"ניתנות לקנייה", ואותה התנהגות תתאפשר גם עם שירותים אחרים באונליין.

סמיקונדקטורים

באופן לא מפתיע, השנה נראה את הבינה המלאכותית נכנסת יותר ויותר לעולמות המוליכים למחצה. דולב ציינה שהסיבה לכך היא שפיתוחים המבוססים על למידת מכונה מאפשרים לחברות השבבים לפתור את אחד מאתגרי הפיתוח הגדולים ביותר: איך לארגן 100 מיליארד טרנזיסטורים בשטח של אינץ' בריבוע? הם מאפשרים למפתחים לפרוץ את הגבולות של חוק מור, לחסוך כסף ולהתמודד עם המחסור בכוח אדם. כמו כן, החברות יכולות למנף כלי AI לפיתוח ומונטיזציה של שירותים חדשים.

שוק הסמיקונדקטורים יחווה צמיחה - וזה ישפיע מאוד על ישראל.

שוק הסמיקונדקטורים יחווה צמיחה – וזה ישפיע מאוד על ישראל.

דלויט צופה שחברות השבבים המובילות יוציאו השנה 300 מיליון דולר על כלי AI (הן מפיתוח עצמי והן מצד שלישי) לפיתוח שבבים. ההוצאה הזו צפויה לגדול בקצב של 20% בשנה ולעבור את ה-500 מיליון דולר ב-2026. הצפי הוא להחזר השקעה גבוה.

עוד היא חוזה ששוק השבבים העשויים מחומרים מתקדמים (High power semiconductors materials) יניב השנה מכירות של כ-3.3 מיליארד דולר – זינוק של 40% לעומת 2022. ב-2024 החברה כבר חוזה גידול של 60% בתחום זה.

ההתפתחויות בעולמות הסמיקונדקטורים ישפיעו השנה רבות על ישראל, שיש לה היסטוריה ארוכה בתחום. חברות סמיקונדקטור מובילות מפעילות מרכזי פיתוח אסטרטגיים בארץ, ויש כאן אקו-סיסטם של חברות הזנק וצמיחה. לראייה, רק בשנה האחרונה אינטל רכשה את טאואר בעסקת ענק של 5.4 מיליארד דולר, וגוגל ואפל הכריזו על הרחבת פעילות הסמיקונדקטורים שלהן בישראל. לכך מצטרפת הרכישה של מלאנוקס על ידי אנבידיה לפני שנים אחדות. נתון שמחזק את הטענה הזאת הוא שישראל ממוקמת שנייה אחרי עמק הסיליקון במספר הסטארט-אפים בעולמות השבבים.

בדלויט ממליצים למרכזי פיתוח רב לאומיים בתחום שממוקמים בישראל להבין לאן תעשיית הסמיקונדקטורים הולכת, ומהם הדגשים שיש לשים עליהם לב על מנת לשמור על המיצוב התחרותי של הסייט הישראלי ולהבטיח שהוא נמצא בקדמת הפיתוח בתחום; לוודא שעובדים על פיתוחים חדשניים ומובילים; לחברות צמיחה יש הזדמנות להיכנס למגרש של הגדולים דרך שימוש בכלי ענן מתקדמים או פיתוחים חדשניים בנישות צומחות; ומפתחי AI מקבלים הזדמנות לפתח פיתוחים ייעודיים לעולמות השבבים.

שידורי ספורט

לדברי אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט בדלויט, שידורי הספורט יהוו השנה זירת קרב משמעותית בין שחקניות הסטרימינג. אמנם, כדי ליצור ולפתח משחקים בעולם הספורט נדרשים הרבה משאבים, אבל זה גם מקור בלתי נדלה לצמיחה. לכן, לדבריו, נראה השנה בעולם זה אימוץ טכנולוגיות חדשניות, שיביאו לשיפור איכות הצפייה, ובניית מודלים עסקיים שיחברו בין הרשתות החברתיות, חברות הגיימינג וההימורים, כמקורות הכנסה נוספים לאותם ספקי סטרימינג.

זה רק ספורט.

זה רק ספורט. צילום: BigStock

AVOD

השנה נראה עלייה משמעותית בשימוש במודל ה-AVOD – ספריית VOD שמשלבת פרסומות. נטפליקס, שעד כה לא הייתה שחקנית בתחום זה, כבר הכריזה שהיא נכנסת אליו ותשיק שירות כזה בקרוב.

לדברי רוזמן, ב-2023 נראה שהגופים המשדרים יהיו אפקטיביים יותר בהשוואה לתחרות מתחום הדיגיטל, בשל היכולת להציע בספריות אלה פרסום אפקטיבי יותר מאשר בטלוויזיה; הצרכן רוצה את זה; ושחקני ה-SVOD (ספריות VOD ללא פרסומות, כמו נטפליקס של היום) יצטרכו לגבש אסטרטגיה מקיפה, שתכלול מודל עסקי חדש, בדגש על ייצור מכירות, מניעת קניבליזציה של דמי מנוי קיימים ואיך לייצר פרסומות בזמן הנכון ובשילוב תכנים, ללא פגיעה בחוויית הצפייה. האתגר האחרון, ציין רוזמן, הוא המשמעותי ביותר לנטפליקס.

"ניתן לומר ש-2023 תהווה מקור לחדשנות ומתן פתרונות במדינות העולם, שיסייעו לאותם ספקי שירות סטרימינג להוביל עם אסטרטגיית מודל AVOD, וגם בישראל אנו צופים הרחבה של מודל זה", אמר.

שוק ההפקות

רוזמן ציין כי "הטכנולוגיה מגדירה מחדש את שוק ההפקות של סרטים וסדרות", וכי הוא יאמץ לחיקו הרבה יותר את טכנולוגיות המציאות הווירטואלית והרבודה. לדבריו, הדבר יוביל להוזלה משמעותית של עלויות ההפקה, בין היתר באמצעות מודלים חדשים של תמחור ומימון. כמו כן, נראה השנה טכנולוגיות בעלות גמישות בייצור התוכן וחוויית הצפייה ופריצה של סטארט-אפים לתחום.

מיזוגים ורכישות

לדברי רוזמן, חברות משחקי וידיאו, סטרימרים של וידיאו ואפילו היפר-סקיילרים רודפים אחרי מיזוגים ורכישות בעולם הגיימינג, כדי להגיע במהירות לשווקים חדשים. הוא אמר כי הפעילות הזאת התחממה מאוד ב-2022 וצפויה להתחמם עוד יותר ב-2023. בהתאמה, צוות המומחים של דלויט צופה שיהיו השנה יותר מיזוגים ורכישות בתחום, ובמיוחד יותר רכישות קטנות יותר; שחברות הגיימינג יתחרו על גישה לקהלים יותר משתלמים עבורן; יאמצו כלים וטכנולוגיות שנותנים מענה לאתגרים קיימים, כגון הבטחת משחק הוגן ומתינות במשחקים חברתיים; וישקיעו יותר בעלויות הפיתוח והשירותים של המשחקים.

שנה של יותר מיזוגים ורכישות.

שנה של יותר מיזוגים ורכישות בעולם הגיימינג. צילום: BigStock

למרות העובדה שהמטאברס די צולע ולא מתפתח כמו שחושבים, בדלויט לוקחים בחשבון שהחברות בתחום עשויות להמר על פתרונות המבוססים על מציאות זו, כמו גם על ווב 3 וקריפטו.

עוד מעלה הניתוח שלהם שב-2023 נראה מספר הולך וגדל של מיזוגים ורכישות בין השווקים המערביים והאסייתיים. למרות אי הוודאות בשוק, מנהלים רבים רואים בהם הזדמנות לצמיחה ארוכת טווח ושוקלים את אותן עסקאות כאסטרטגיית צמיחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים