מטא תובעת עוד חברה ישראלית: הפעם את וויאג'ר לאבס

לטענת התביעה, חברת המעקב אספה דטה של משתמשים ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, שבבעלות הענקית ממנלו פארק, באמצעות חשבונות מזויפים ● על פי הדיווחים, וויאג'ר מכרה את שירותיה בעבר, בין השאר, למשטרת LA

מטא תובעת אותה. וויאג'ר לאבס הישראלית.

ענקית המדיה החברתית מטא – החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ואחרות – תבעה כידוע בעבר את NSO הישראלית, ובאחרונה נוספה לרשימה ה"מכובדת" של חברות ישראליות שנתבעות על ידיה גם וויאג'ר לאבס (Voyager Labs), חברת מעקב מונעת בינה מלאכותית שנוסדה בארץ ב-2012. וויאג'ר לאבס הוקמה על-ידי אבי קורנבלום ולה מטה מקומי בהוד השרון כמו גם משרדים בסינגפור, בריטניה וארה"ב. 

מטא מאשימה את וויאג'ר בתביעתה בקצירת נתונים מהרשתות החברתיות שלה, באמצעות שימוש בחשבונות מזויפים.

בפועל, על פי הדיווחים השונים, וויאג'ר לאבס נהגה לעשות שימוש בתוכנת AI משלה כדי ליצור עשרות אלפי חשבונות מזויפים בפייסבוק ובאינסטגרם, וזאת על מנת לאסוף נתונים במטרה לחזות התנהגות פלילית אפשרית של משתמשים. החברה, שמתארת את עצמה כמובילה עולמית בפתרונות פורנזיים מתקדמים מבוססי בינה מלאכותית, נחקרה על ידי הגרדיאן (The Guardian) הבריטי ב-2021, שם נחשף כי מכרה את שירותיה למשטרת לוס אנג'לס, שרצתה לקבל סקירה כללית של אנשים אשר עלולים לבצע פשעים בעתיד.

כעת, על פי מסמכי התביעה, מטא טוענת כי וויאג'ר יצרה דרכה כ-38,000 חשבונות במטרה לאסוף את נתוניהם של כ-600,000 ממשתמשיה, ועשתה זאת בין יולי לספטמבר אשתקד. וויאג'ר מואשמת על ידי מטא בהפרת תנאי השירות שלה, משום שפעלה ברשתות החברתיות שבבעלות מטא מבלי רשותה והסכמתה של החברה האם לכך. לדברי התובעת, היא כבר הסירה יותר מ-60,000 חשבונות הקשורים לחברת המעקב הישראלית.

בתביעה דורשת מטא מ-וויאג'ר להפסיק להפר את תנאי השירות שלה וכן מבקשת מבית המשפט לאסור על הנתבעת להוסיף ולהשתמש ברשתות החברתיות שבבעלותה. מטא, הסבורה שהחברה הישראלית התעשרה על חשבונה, תובעת גם פיצויים.

ערעורה נגד מטא נדחה. NSO.

ערעורה נגד מטא נדחה. NSO. צילום: BigStock

מהלכים שנויים במחלוקת בפתרונות חקירה מבוססי AI ובסייבר התקפי

וויאג'ר לאבס, כאמור, אינה החברה הישראלית היחידה ש-מטא תובעת. באוקטובר 2019 תבעה פייסבוק את NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית השנויה במחלוקת. אז נטען מטעם ענקית המדיה החברתית כי החברה הישראלית ניצלה פרצה ב-ווטסאפ שלה, כדי לחדור למכשיריהם של 1,400 אנשים – בהם כ-100 עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר, בכירי ממשל ואחרים – ולהחדיר אליהם תוכנת ריגול מתוצרתה.

NSO ערערה על התביעה, ורק באחרונה פסק בית המשפט העליון האמריקני ואישר למעשה המשך הוצאתה לפועל של התביעה נגד NSO ותוכנת פגסוס (Pegasus) שלה.

ובנוגע לוויאג'ר – החברה טוענת שהיא עושה טוב ויכולה לחזות פשעים עתידיים באמצעות פעילות מקוונת של אנשים, אך עם זאת מספר מומחים ומחקרים טוענים כי טכנולוגיות אלו מקדמות פרופיילינג, בעיקר על בסיס גזעי, של אנשים וכי פשטות האלגוריתמים הופכת אותם ללא יעילים בניבוי פשע, כך על פי דיווחיהם של Motherboard ו-Viceבנוסף נשמעות טענות כי חברות כמו וויאג'ר הן חלק מתעשייה מפוקפקת המספקת את שירותיה לכל דיכפין –  לא משנה מי הוא ולמען איזו מטרה הוא פועל, למשל, בתיאוריה, השירות עלול להיות מסופק לכאורה למדינה רודנית או פשיסטית, שתתנכל למי שהתוכנה תזהה כמתנגד ממשל.

ג'סיקה רומרו, האמונה על תחום האכיפה והליטיגציה במטא, כתבה בפוסט שעלה בבלוג החברה כי "התעשייה הזו אוספת בסתר מידע שאנשים חולקים עם הקהילה שלהם ועם יקיריהם, ללא פיקוח או אחריות, ובאופן שיכול (להפר – ג"פ) את זכויות האזרח של אנשים". יצוין כי על פי הפוסט שעליו חתומה רומרו, וויאג'ר לאבס לא הסתפקה ברשתות החברתיות השייכות למטא, אלא גם קצרה מידע מטוויטר, יוטיוב, לינקדאין וטלגרם.

מוויאג'ר לא נמסרה תגובה בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים