צעד קדימה, שניים אחורה: עסקת ברודקום-VMware – לחקירה באירופה

הרכישה של VMware על ידי ברודקום - עסקה בשווי עתק של 61 מיליארד דולר - מטרידה את אירופה והרגולטורים מפשילים שרוולים לבדיקתה לעומק ב"שלב שני" של חקירתם

עסקת ברודקום-VMware - בדרך לסיום הסאגה

היה זה רק עניין של זמן עד שעסקת הרכישה של ברודקום את VMWare, שפורסמה במאי השנה וששוויה 61 מיליארד דולר, תצוד את עיניהם של הרגולטורים בעולם, ובאירופה ובריטניה בפרט.

אתמול (ג') הודיע האיחוד האירופי כי הוא חוקר את העסקה באופן רשמי. מרגרט וסטגר (וסטאייר), נציבת התחרות של האיחוד האירופי וסגנית הנשיאה של הנציבות, מסרה בהודעתה כי היא מביעה דאגה שלעסקה תהיה השפעה שלילית על התחרות.

"ברודקום היא ספקית מרכזית של רכיבי חומרה", כתבה הרגולטורית. "VMware היא ספקית תוכנת וירטואליזציה מרכזית לשרתים. החקירה הראשונית שלנו הראתה כי חיוני שרכיבי חומרה בשרתים יפעלו בשיתוף עם תוכנות הווירטואליזציה. אנו מודאגים שאחרי המיזוג, בשל רצונה לנצח בתחרות בעולם החומרה, ברודקום תמנע מהמתחרות שלה בעולם זה מלהתחבר לתוכנת הווירטואליזציה של VMware. המהלך הזה יוביל למחירים גבוהים יותר, לאיכות נמוכה יותר ולפחות חדשנות עבור הלקוחות והצרכנים".

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר.

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר. צילום: ויקימדיה

שלב שני בחקירה

הודעת הנציבות האירופית מאתמול בדבר חקירת הרכישה של ברודקום את VMware, היא בהמשך להודעתה הראשונית מהחודש שעבר, לפיה היא החליטה לפתוח בחקירת העסקה, שאז הייתה חקירה הנמצאת ב-"שלב ראשון". רבות מהעסקאות שהרגולטור האירופי חוקר מאושרות כבר בו. אולם, הרגולטור יכול להחליט על חקירה מעמיקה ומפורטת יותר, במה שמכונה "שלב שני", כמו במקרה זה.

אנליסטים ציינו כי דברי נציבת התחרות וסטגר "מביעים חשש מעניין", זאת, כי אמנם ברודקום היא חברת שבבים, אבל היא גם השקיעה מיליארדים רבים ברכישת חברות תוכנה – סימנטק, CA וכעת ענקית הווירטואליזציה. לכן, לצד החשש, המוצדק, מפגיעה בתחרות, הם ציינו כי "נראה שהגבלת וצמצום הפעילות של VMware לא תהיה לטובתה-היא, והשארתה עצמאית תהיה הדרך החכמה ביותר לפעול בצורה רווחית, בדומה לאופן שבו פועלות יבמ (IBM) ורד-האט (Red Hat). הם הוסיפו כי "דל (Dell) זיהתה נקודה חשובה זו, של עצמאות ענקית הווירטואליזציה, כאשר היא רכשה את EMC במחצית העשור הקודם תמורת 67 מיליארד דולר. אף ש-VMware הייתה בבעלות EMC, היא פעלה כחברה נפרדת ממנה. כשנרכשה EMC, דל המשיכה בדרך זו, ואפשרה ל-VMware למכור למגוון רחב של לקוחות, במקום להגביל אותה להצעות החומרה שלה. לא לחינם כונתה ענקית הווירטואליזציה 'התרנגולת המטילה ביצי זהב של מייקל דל'. הם הבינו שהחברה פועלת בצורה הטובה ביותר כיצרנית עצמאית ונייטרלית".

ברודקום: "צופים שהעסקה תיסגר בשנת הכספים 2023 שלנו"

ברודקום הודיעה בתגובה כי היא "עובדת עם רשויות בכמה ממשלות כדי להפיג את חששותיהן, לאחר שכבר השלימה כמה חקירות בהצלחה. אנו מצפים להמשיך בעבודה הקונסטרוקטיבית שלנו עם הנציבות האירופית כחלק מתהליך הבדיקה היסודי שלה. אנו מתקדמים במישור הרגולטורי בזירות שונות ברחבי העולם, לאחר שקיבלנו אישור מיזוג משפטי בברזיל, דרום אפריקה וקנדה, ואישור שליטה בהשקעות זרות בגרמניה, צרפת, אוסטריה ואיטליה. אנו צופים שהעסקה תיסגר בשנת הכספים 2023 שלנו".

האיחוד האירופי הוא לא היחיד שבוחן את העסקה. בחודש שעבר הודיעה רשות התחרות הבריטית, ה-CMA, כי פצחה בחקירה לגבי העסקה. מוקדם יותר החודש הודיעה נציבות הסחר הפדרלי בארה"ב, ה-FTC, כי גם היא בוחנת את הרכישה.

למרות זאת, בברודקום אופטימיים: "שילוב שתי החברות", מסרה החברה, "נועד לאפשר לארגונים להאיץ חדשנות ולהרחיב את חופש הבחירה שלהם, על ידי התמודדות עם האתגרים הטכנולוגיים המורכבים ביותר שלהם בעידן זה, המתאפיין בריבוי עננים. אנו בטוחים שהרגולטורים יראו זאת כאשר הם יסיימו את הבדיקות שלהם".

לא המאבק הראשון 

לברודקום יש "היסטוריה" עם הרגולטור בארצות הברית: ב-2018 הורה הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, לעצור את העסקה הגדולה ביותר שהייתה אמורה להיות בעולם ההיי-טק, והוציא צו נשיאותי לקוואלקום לבטל את המשא ומתן שערכה למיזוג עם ברודקום. זאת, מסיבות של ביטחון לאומי אמריקני. במשרד האוצר בוושינגטון חששו אז מהשלכות העסקה על התחרות בין סין לארה"ב בתחום רשתות הדור החמישי. ברודקום וקוואלקום הן שתי ענקיות שבבים בתחומי התקשורת והמובייל, וחולשות על נתח משמעותי משווקים אלה.

ב-2017 ברודקום ניסתה להשתלט על קוואלקום, בהצעת רכישה בסך של 105 מיליארד דולר, בנוסף לספיגת חוב של 25 מיליארד. קוואלקום דחתה את הניסיון, בטענה שההצעה לא משקפת את שוויה האמיתי. הצעה נוספת של ברודקום, בסך 121 מיליארד דולר, נדחתה אף היא. הממשל האמריקני פסל את מינוי 15 הדירקטורים של ברודקום במועצת המנהלים של קוולאקום – גם מטעמי ביטחון.

בשנה שעברה חסמה ה-FTC את עסקת הענק בין אנבידיה לסופטבנק לרכישת ARM תמורת 40 מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים