מצעד הגאווה של ההיי-טק

לכבוד חודש הגאווה, ביקשנו מהיי-טקיסטים.ות מקהילת הלהט"ב לשתף אותנו בסיפור שלהם.ן ובמה שצריך לעשות כדי לשפר את היחס לקהילה הגאה בהיי-טק ● חלק א'

גאווה בהיי-טק.

שקד אופק, מפתח פולסטאק באופטיבס

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא האפשרות להרגיש כמו כולם. אני אוהב להיות גאה, שונה וייחודי, אך גם רוצה שהנטייה המינית שלי תהיה נון-אישיו. בסופו של דבר, א.נשים גאות.ים הם.ן א.נשים כמו כולם.ן – יש לנו רצונות, רגשות ותחושות כמו לכולם.ן. אני תמיד שמח לשתף על עולם הגאווה שלי, ויותר שמח כשזה הופך מושא לשיחה מעניינת, ממקום של סקרנות ולא ממקום של פחד או שנאה".

שקד אופק, מפתח פולסטאק באופטיבס.

שקד אופק, מפתח פולסטאק באופטיבס. צילום: יח"צ

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"אני עובד באופטיבס מזה שנתיים וחצי והרגשתי בנוח להיות מחוץ לארון כבר מהרגע הראשון. רוב הזמן זה פשוט לא עניין גדול.

בזמן העבודה שלי באופטיבס התחלנו, אני ובן זוגי, את מסע הפונדקאות שלנו כדי להביא ילד ראשון לעולם. החברה נתנה לי חופש נוסף על מנת להתארגן ללידה בחו"ל. לאחר חופשת הלידה ועד גיל שנה של בני, אני יכול לחזור לעבוד ב-80% משרה בשכר מלא. מה שאני אוהב במדיניות הזו היא שכל עובד.ת שזקוק.ה לזמן נוסף סביב הריון ולידה יכול.ה לבקש ולקבל אותה, ושמדיניות החזרה לעבודה מיטיבה הן עם נשים והן עם גברים להט"בים שיוצאים לחופשות לידה, מטבע הדברים.

יש עקרון שלפיו כאשר מתכננים סביבה לפי האנשים שלהם יש את הצרכים הגדולים ביותר, בעצם מקבלים סביבה יותר טובה לכולם. אופטיבס מנסה לתת מענה למי שזקוק לו ביותר, ובכך מעניקה הטבות שתקפות לכולם. כולם נהנים מהן, וזה נהדר בעיניי".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"באופן כללי אני חושב שהמצב בהייטק טוב – גם אם מדי פעם יוצא לי לשמוע על בדיחות הומופוביות חסרות טעם. ובכל זאת, להיות גיי שעובר כלא נשי או לא קוויר זה קל יותר בתעשיה של היום. אני חושב שהתעשיה צריכה להתאמץ יותר כדי להכיל עוד חברות וחברי קהילה: קוויריות, לסביות, טרנסים וטרנסיות, וכדומה. יש המון א.נשים עם פוטנציאל לתרום, ומאמץ מרוכז מצד כל השוק לשילוב האוכלוסיות הללו, בדומה למאמצים לשלב עוד קבוצות אוכלוסיה שלא זוכות לייצוג הולם, כמו חרדים וערבים – יהיה מבורך".

מיכאל אוצ׳ניק, מנהל הצלחת לקוח בשופיק

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא החופש לבחור, החופש לאהוב והחופש לכבד את השונה למען עתיד טוב יותר. גאווה בשבילי היא להרגיש שלם, אהבה עצמית, שונות מגדרית והבחירה לחגוג. אני גאה במי שאני ולאן שהגעתי עד היום, כשאני אוהב את עצמי זה פשוט יוצא החוצה".

מיכאל אוצ׳ניק, מנהל הצלחת לקוח בשופיק.

מיכאל אוצ׳ניק, מנהל הצלחת לקוח בשופיק. צילום: יח"צ

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"זה התחיל כבר ביום הראשון שלי בחברה. כחלק מתהליך ההצטרפות לשופיק, הגעתי למשרדי החברה עם לק צהוב באצבעות, הרגשתי פתיחות וקבלה להיות מי שאני ואיך שאני גם כאשר אני מדבר 'מדוברת' ( לשון זכר ונקבה ביחד). אני בן אדם מאוד שמח, עם אנרגיה גבוהה וחיובית, וזה תמיד מחבר בין אנשים. לפעמים זה עוזר לי להעביר את מי שאני, ועד כה זה הוכיח את עצמו. למשל, ממש בימים אלה אני מארגן אירוע האפי האוור בסימן יום הגאווה. כולם משתפים פעולה ומתרגשים לקראת האירוע".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"כיום, המצב שלנו הרבה יותר טוב מבעבר, אבל עדיין יש מקום לשיפור. יש בענף מודעות גדולה יותר לקהילה הלהט"בית, אבל עדיין, הקהילה היא כל כך גדולה ומגוונת, שצריך לתת דגש גם על שילוב אנשים טרנסים וא-בינאריים בחברות היי-טק, כדי לייצר גיוון רב יותר של א.נשים".

גיא אלון, מגייס משאבי אנוש בניאו גיימס

מה זו גאווה בשבילך?
“גאווה בשבילי היא להרגיש הצלחה וסיפוק סביב העשייה שלי – גם בפן האישי וגם בזה המקצועי. להיות חלק מארגון מדהים כמו ניאו גיימס נותן לי תחושת גאווה. כאשר אני מרגיש נוח להיות עצמי ולבטא את דעותיי, כמו בעבודה, לצד החברות והחברים מהקהילות השונות מישראל ומחו"ל, אני מרגיש גאה".

גיא אלון, מגייס משאבי אנוש בניאו גיימס.

גיא אלון, מגייס משאבי אנוש בניאו גיימס. צילום: פרטי

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"להיות גאה ב-'בועה התל אביבית' זה קל מאוד. ניאו גיימס, כחברה בישראל, דוגלת ביצירת גיוון תעסוקתי ושילוב עובדות ועובדים מקהילות שונות, מה שמאפשר לנו לפוצץ את ה-'בועה' ולקיים סביבה שנוחה לכולן.ם.

הגאווה שלנו מתבטאת ביכולת שלנו ליצור סביבה נעימה, שמתפתחת כל הזמן.

כאיש משאבי אנוש, כהומו וכאזרח ישראלי, אני דואג להיות סמן ימני לנורמטיביות, לתחושת שייכות ולתחושת מקובלות בין עובדות ועובדי החברה. כהומו שנמצא בתהליך פונדקאות יחד עם בן זוגי, חבריי מניאו גיימס נמצאים לצידי, מתעניינים, סקרנים ושמחים על הדרך שלי.

הגאווה שלנו היא לגרום לכולן.ם להרגיש שייכות ושייכים".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"כאיש משאבי אנוש בתעשיית ההיי-טק, אני יכול לומר שהענף בישראל הוא יחסית פלורליסטי. ניתן לראות שהתעשייה דואגת ליצור גיוון תעסוקתי, לשלב אוכלוסיות רבות ונותנת הזדמנויות.

לצד ההתקדמות, אני חושב שיש עוד דרך ארוכה למען יצירת השוויון לכל גווני הקהילה הלהטב"ית. אנשי ונשות קהילת הטרנס* בישראל סובלות וסובלים מאוד מאפליה. אני חושב שאנחנו, כתעשייה, יכולות ויכולים, ואף צריכות וצריכים, לתת להן.ם את ההזדמנות להצליח ולהיות שוות ושווים בחברה הישראלית. בשנת 2022, מדינת ישראל צריכה לייצר הכשרות כדיי לתת הזדמנות לאותן.ם א.נשים להצליח, לפרוח ולהשתלב מקצועיות וחברתית".

רן אלמוג, מנהל אנליטיקת מוצר בפייבר (Fiverr)

מה זו גאווה בשבילך?
"בראש ובראשונה, זה לאהוב את עצמי. עברתי תהליך ארוך של קבלה עצמית. מבחינתי, גאווה זו היכולת שלי לחגוג את עצמי – גם את המשותף עם אחרים וגם את השונה מהם".

רן אלמוג, מנהל אנליטיקת מוצר בפייבר.

רן אלמוג, מנהל אנליטיקת מוצר בפייבר. צילום: פרטי

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"בתור להט”ב, אני מרגיש בר מזל לעבוד בחברה כמו פייבר, שבה הנושא נמצא מאוד במרכז. לפני כמה שנים הוקם אצלנו תא הגאווה (Priderr), שמרכז המון פעילויות, הסברה והתנדבות בקהילה.

השנה, תא הגאווה שלנו בחר להשתתף במצעד הגאווה באשדוד, ואנחנו מעודדים את כולם להגיע. בנוסף, בשנה שעברה פייבר הוציאה ספר (שכולו נעשה בפלטפורמה שלנו – איורים, כתיבה ותרגום) בשם ים של אהבה, שעוסק במשפחה להט”בית. בקרוב יצא ספר נוסף".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"מהניסיון האישי שלי ושל חבריי, לא קיימת אפליה בחברות שמרכיבות את ההיי-טק הישראלי. אני בהחלט מרגיש שווה בן שווים. לשמחתי, התקדמתי בחברה כבר מספר פעמים, ומעולם לא הרגשתי שלנטייה המינית יש חשיבות כלשהי.

מה שכן, אציין שלטרנסים ולטרנסיות אין הרבה ייצוג בהיי-טק הישראלי, והייתי בהחלט רוצה לראות יותר מהם.ן. אני חושב שזה לא מיוחד להיי-טק, אלא זה כך גם בתרבות שלנו: ההומואים והלסביות כבר נמצאים בפריים טיים ובמיינסטרים (יש לנו ייצוג גם בחתונה ממבט ראשון, וזה מאוד מרגש!). הגיע הזמן להיפתח למגוון הצבעים שיש בקשת הלהט"בית".

ארבל אנגלנדר, ארכיטקטית פתרונות ב-ווקמי

מה זו גאווה בשבילך?
"כשטיילתי בסיני עם 11 חברות, כולנו חברות הקהילה, פנתה אלינו אישה שומרת מצוות והחלה לשאול שאלות שמבקשות להבין את פשר היותנו לסביות בגלוי. היא התקשתה להבין איך ייתכן שיש נושא שהוא בגדר טאבו ואנחנו לא חותרות להסתיר אותו, אלא להיפך.
התשובות שנתנו לה היו מגוונות, כי כל אחת מאיתנו שונה, אבל הדוגמה שנתנו לה והצליחה במידה מסוימת להעביר את המסר הייתה ההקבלה ליהודים בגלות. האם עצם היותם מוקפים בציבור המורכב מבני ובנות דתות אחרות מחייב אותם להצניע ולהסתיר את זהותם? לא! הרי גם יהודים בגלות אומרים שהם גאים בהיותם יהודים.

גאווה עבורי היא במידה מסוימת הניצחון של להטב"קים על המסר שהעולם נותן לנו, שאנחנו 'לא בסדר'. לא רק שאנחנו בסדר, אנחנו גאות בהיותנו אנחנו, ולכן נמשיך להחצין את השיח ולשים את הנושא על סדר היום הציבורי. נמשיך לעשות זאת, עד שלהיות להטב"ק לא יהיה כזה מיוחד, שכבר לא נצטרך להגיד שאנחנו גאות בזה".

ארבל אנגלנדר, ארכיטקטית פתרונות ב-ווקמי.

ארבל אנגלנדר, ארכיטקטית פתרונות ב-ווקמי. צילום: אקליפס מדיה

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"החודש נכריז על הקמת התא הגאה ב-ווקמי תל אביב, שמצטרף לתא הפעיל של החברה בארצות הברית. מדובר במהלך עומק, שמצביע על הכרה בקבוצות שונות בחברה, שחשוב לשים עליהן זרקור ולעודד פעילות שלהן מתוך החברה החוצה.

ככל שיותר חברות יעודדו אקטיביזם גאה בתוכן, כך נוכל לקרב בין זהויות שונות ולקבל את השונה מאתנו".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אפליה נגד להטב"קים מתקיימת בכל חלקי החברה הישראלית. לתפיסתי, ההיי-טק הוא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, אז למרות מה שאולי חושבים שבהיי-טק זה עולם אחר, גם בתעשייה הזאת בסוף מדובר באנשים. מכאן שגם אם העובדים מגיעים ברובם מתל אביב ומהסביבה, או אולי בעלי תפיסות פלורליסטיות יותר, עדיין קיימת הכללה ובמידה מסוימת הדרה של חברות הקהילה הגאה ושל מי ששונה.
וגם בתוך זה יש מדרג סמוי של הדרה: למשל, אני חווה את העולם מנקודת מבט של אישה לסבית, אבל גבר הומו בתעשיית ההייטק הישראלית עשוי לחוות קבלה וחיזוקים חברתיים. החוויה שלו כנראה תהיה שונה, מעצם היותו גבר.

כדי לשפר ולהניע לשינוי, יש אין סוף מהלכים שאפשר לנקוט. למשל, להגדיר כחברה את הגיוון בקרב העובדים כמטרה. זה צריך להיות ערך עליון – גם בנראות שלהם, גם ברקע שלהם, להקפיד על שיבוץ בתפקידי מפתח ולעודד מגוון והטרוגניות בקרב ההנהלה. ככל שיעשירו את המגוון בדרגים גבוהים יותר, כך גם העובדות והעובדים בדרגי ביניים ומטה ירגישו שייכים ומקובלים".

מוטי בוקעי, ראש צוות פיתוח בסילברפורט

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא להיות מי שאני, בכל מקום ובכל סיטואציה. בשנה האחרונה נולד בני הבכור, איתן, ובעלי ואני הפכנו להורים המאושרים בעולם. המשפחה שאותה הקמנו יחד, בתהליך מופלא אך לא טריוויאלי, היא הגאווה המרכזית שלי".

מוטי בוקעי, ראש צוות פיתוח בסילברפורט.

מוטי בוקעי, ראש צוות פיתוח בסילברפורט. צילום: יח"צ

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"סילברפורט, שאני עובד בה מזה ארבע שנים, מציעה סביבת עבודה מקבלת ותומכת לכל אורך השנה. אירחנו מיט-אפים טכנולוגיים המיועדים לחברי קהילה הגאה וסביב חודש הגאווה יש פעילויות וארועים לכלל העובדים, כולל קאהוט גאווה מסורתי בהנחייתי. סילברפורט תמכה וליוותה אותי לכל אורך תהליך הפונדקאות המורכב שעברנו, שכלל, בין היתר, טיסה ושהות בארצות הברית, וקיבלתי גיבוי ותמיכה מלאה בהחלטתי לצאת לחופשת לידה".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט“בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"לשמחתי הגדולה, לא נתקלתי באופן אישי באפליית להט"בים במקום העבודה. עם זאת, אני חושב שיש לנו עוד עבודה רבה לעשות בדרך לקבלה ושוויון מלאים. אני מאוד מאמין בהסברה ובהגשה של מידע, ומשתדל לעשות זאת בכל הזדמנות".

מיכל בר, יוצרת תוכן בלייטריקס

מה זו גאווה בשבילך?
"להיות אני. לחיות את האמת שלי".

מיכל בר, יוצרת תוכן בלייטריקס.

מיכל בר, יוצרת תוכן בלייטריקס. צילום: ריקי רחמן

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את.ה עובד.ת?
"לייטריקס נתנה את החסות הראשית למצעד הגאווה בירושלים השנה. בתור מתנדבת לשעבר בארגון הלהט"בי הירושלמי הבית הפתוח וסדרנית במצעדים מאז 2016, אני יודעת טוב מאוד שבכל שנה, המצעד המאוד חשוב הזה מוטל בספק בעקבות בעיות מימון. לממן את המצעד זה מהלך שלא משתמע לשני פנים: ללייטריקס אכפת מהקהילה והיא פועלת בנדון. זו עזרה עצומה לקהילה הגאה כולה, ועבורי – גאווה".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אין לי את המידע אז אני לא רוצה להגיד סתם, אבל אני מניחה שלא. בכל מקרה, אצלנו, בלייטריקס, אין. אם אתם חווים אפליה בואו אלינו – בצוות שלי חסרים שני להט"בים כדי שנהיה רוב".

צח ברלינסקי, Workplace Coordinator באוטודסק

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי זה להביא את בן הזוג שלי לאירועים חברתיים של העבודה ולהרגיש לגיטימי ושלם לגמרי. זה תרחיש שלפני 10 שנים כנראה שלא הייתי מצליח לדמיין".

צח ברלינסקי, Workplace Coordinator באוטודסק.

צח ברלינסקי, Workplace Coordinator באוטודסק. צילום: יח"צ

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"סביבת העבודה באוטודסק מכילה אנשים מהמון רקעים שונים ומגוונים, מה שנותן לי ולעובדים במשרד תחושת שייכות וביטחון. בקרוב נקיים אצלנו במשרדים מיט-אפ שמארח להט"בים בהיי-טק, כדי לדבר ולהציף בדיוק את אותן השאלות. הרעיון הוא לייצר קהילות בתוך הקהילות".

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק הישראלי? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"בהיי-טק הישראלי יש פחות אפליה על רקע נטייה מינית לעומת תעשיות אחרות. יחד עם זאת, יש תמיד מקום לשיפור, והייתי שמח לראות יותר יוזמות שמקדמות את הקהילה הגאה במהלך השנה, ולא רק סביב חודש הגאווה".

החלקים הבאים של הפרויקט יפורסמו לאורך השבוע הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים