משקיעי אמזון אישרו שכר גבוה לג'סי; ומה עם האקלים והתאגדות העובדים?

במפגש בעלי המניות השנתי אושר תשלום של יותר מ-212 מיליון דולר למנכ"ל החדש יחסית ● המשקיעים דחו שקיפות בנושאים "חמים" ושנויים במחלוקת כמו החובה לדווח על מאמצי האקלים, ושיתוף פעולה עם זכות העובדים להתאגד

אנדי ג'סי מנכ"ל אמזון.

האסיפה השנתית של בעלי המניות של אמזון נערכה אתמול (ד'). הכותרת המרכזית שהגיעו בסיכום האירוע היו סביב בחירת המשקיעים לשלול 15 הצעות לסדר היום, שביקשו מהחברה לדווח על בטיחות העובדים, יעדי האקלים, שיעורי השכר, השימוש בטכנולוגיית זיהוי הפנים שלה והעמדה שלה בנושא זכות העובדים להתאגד.

במפגש לא עסקו המשקיעים בהכרח רק בביצועים הגרועים של מניותיה, שירדו ב-36% עד כה השנה, ואפילו לא בהערכה מדוקדקת של עבודתו של הבוס הטכנולוגי החדש, אנדי ג'סי, כמעט שנה לאחר שנכנס לנעליו הענקיות של ג'ף בזוס, המייסד שמנכ"ל את החברה מאז הקמתה. לעומת זאת הם כן הצביעו על חבילת פיצויים נדיבה, הכוללת תמריצים של 348 מיליון דולר, עבור המנכ"ל החד, ג'סי, שיקבל 212 מיליון דולר מתוכה, ושני דירקטורים נוספים. חלק מהמשקיעים טענו כי מבנה התגמולים הזה לא מתאים לאינטרסים של החברה, ולא רק שהצביעו נגדו, אלא גם הצביעו נגד בחירתם מחדש של הדירקטורים הנמנים על ועדת התגמול. אך בסופו של עניין, הדירקטוריון אישר הן את השכר והן את הבחירה מחדש של כל הדירקטורים.

"אנחנו הולכים להמשיך לעשות את חלקנו", אמר ג'סי לבעלי המניות באסיפה והצהיר כי כוונת אמזון היא "להפוך את חיי הלקוחות שלנו לטובים וקלים יותר בכל יום, להמציא כדי לעשות זאת ולדאוג לעובדים ולקהילות שלנו לאורך כל הדרך".

ואולם, כאמור, 15 החלטות שבעלי מניות החברה סירבו להן – שעסקו בשיפור השקיפות, תנאי העבודה ומדיניות הגיוון, בין היתר, הן שמעיבות על סיכום המפגש. למעשה, החברה דחתה את מספר השיא הזה של נושאים שעל סדר היום, שעיקרם עניינים חברתיים בוערים – ועוררה עליה ביקורת בתקשורת.

מזכיר הדירקטוריון של אמזון הודיע ​​במהלך הפגישה כי כל ההצעות החיצוניות נדחות בזו אחר זו, אם כי ללא מסירת תוצאות ההצבעות באותה עת. באופן מסורתי, גם במקרה של הצבעות שפוסלות את ההצעות, תמיכה של 30% או 40% מהצביעים מובילה בדרך כלל לכך שחברות בכל זאת יאמצו סוג כלשהו של מדיניות לשיפור ההיבטים שהועלו. כך למשל, באסיפה בשנה שעברה, הצעה לערוך ביקורת על אפליה גזעית זכתה לתמיכה של יותר מ-44% מהקולות שהתקבלו באסיפה, אך למרות הדחייה בפועל שלה, החברה הזמינה לבסוף ביקורת חיצונית מהתובעת הכללי של ארצות הברית לשעבר, לורטה לינץ', כך שהחלטה באותו עניין נמשכה מסדר היום של המפגש אתמול.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס. צילום: לכידת מסך מדף הטוויטר של סמולס

אחרי התאגדות עובדי JFK8 – נציגי העובדים דיברו אל המשקיעים

בפגישה השנה בלטו ההצעות בענייני עבודה, לאחר שקבוצת עובדים במרכז ההגשמה JFK8, השוכן בסטטן איילנד שבניו יורק, הצליחה להתגבר על לחץ ההנהלה עליה והתאגדה, לראשונה באמזון מוקדם יותר השנה. הניצחון הפך לסמל לאומי, אבל כמה שבועות לאחר מכן פיטרה אמזון חצי תריסר מהדמויות המובילות במחסן זה, משום שלא הצליחו לעצור את  האיחוד ההיסטורי.

ארבעה אנשים שעובדים במחסני אמזון דיברו השנה עם בעלי המניות במפגש השנתי שנערך אתמול, וביקשו תמיכה בהחלטות שיחייבו את אמזון לשקול הצבת עובד לפי שעה במועצת המנהלים שלה, להצהיר על תמיכתה בזכות העובדים להקים איגודים, ולספק דו"ח מפורט על תנאי העבודה במרכזי ההפצה שלה. כאמור, בעלי המניות פסלו הצעות אלו.

"זו השורה התחתונה, אני עובדת נאמנה של אמזון, שכמו בעלי המניות שהתאספו כאן, מאוד רוצה שהחברה שלנו תצליח", אמרה אנג'ליקה מלדונדו, סגנית נשיא איגוד עובדי אמזון, ה-ALU (ר"ת Amazon Labor Union). "כולנו מאמינים שהגיע הזמן שהנהלת אמזון תחזור למסלול ותנהל עסק מצליח".

נוהלי העבודה של אמזון ספגו לעתים קרובות אש וביקורת ברחבי העולם, כולל דיווחים על אילוצים שונים ומחפירים, כמו השתנה בבקבוקים בשל עומס העבודה, עליהם דיווחו מועסקים בחברה.

מלדונדו אמרה למשקיעים כי "הנהלת אמזון בזבזה מיליוני דולרים על יועצים נגד איגודי עובדים", ולדבריה, הפעולה הזו יצרה אפקט הפוך. "איזה בזבוז זמן וכסף. חברות מצליחות אחרות מכבדות את זכויות עובדיהן ואת חופש ההתאגדות שלהן", הוסיפה.

אייזאה תומס, עובד מחסן באלבמה, כינה את מחסני אמזון "מסוכנים באופן דרמטי" לעובדים בהם, וזאת בהשוואה לאלו של חברות אחרות.

הסיבה המרכזית, כנראה, לכך שנציגי העובדים זומנו להשתתף במפגש היא שבעבר נהגו עובדים להפגין ולהתקומם על עניינים שונים מחוץ למפגשים השנתיים של בעלי המניות, ולעיתים להתפרץ אליהם – כפי שעשו הלוחמים למען צדק אקלימי בשורות אמזון – קבוצה המכונה AECJ (ר"ת Amazon Employees For Climate Justice) – בעבר.

בעניין המאמצים שמשקיעה אמזון בהפחתת הפליטות שלה למען שיקום משבר האקלים, כאמור, בעלי המניות בחרו אתמול להותיר את הפירוט על אלו לוט בערפל ומאחורי הקלעים. לעת עתה לא התפרסמה תגובה להחלטה משונה מטעם AECJ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים