ניו יורק: עובדי חנות אפל בטרמינל גרנד סנטרל מנסים להתאגד

עובדי חנות הדגל בתחנת גרנד סנטרל נקטו צעדים להקמת איגוד' דרך איסוף חתימות עובדים באתר האינטרנט של היוזמה ● כזכור, עובדי מחסן JFK8 של אמזון בניו יורק התאגדו באחרונה, לראשונה בעבור מועסקי החברה

עובדיה מנסים להתאגד. חנות הדגל הקמעונאית של אפל בתחנת גרנד סנטרל בניו יורק.

האם בקרוב תיכנס להיסטוריה החנות הקמעונאית הראשונה של אפל (Apple) שתצטרף לאיגוד? לפי הוושינגטון פוסט, שדווח על המהלך לראשונה בסוף השבוע (ש'), עובדים בחנות הדגל הקמעונאית של אפל בתחנת גרנד סנטרל בניו יורק מנסים להתאגד ממש בימים אלו. הפוסט דיווח גם כי עובדים ב"לפחות שלוש" מהחנויות הקמעונאיות של יצרנית האייפון האמריקנית הולכים ומתקרבים גם הם להתאגדות.

"גרנד סנטרל היא חנות מצוינת עם תנאי עבודה ייחודיים, מה שהופך את זה חשוב לגילדות להבטיח שהצוות שלנו נהנה מרמת החיים הטובה ביותר", כך נכתב באתר המוקדש לניסיונות ההתאגדות של מועסקי הענקית מקופרטינו.

העובדים מנסים להתאגד תחת מטריית Workers United – איגוד עובדים אריקני גדול שגם פועל בימים אלו לקידום איגוד עובדי רשת סטארבקס.

תגובה לכאורה חיובית שלא מעידה על כוונות כנות?

אפל לא אישרה אם היא תתמוך במאמצי האיגודים הללו, או לאו, אך אמרה בהצהרה לפוסט: "מזל שיש לאפל חברי צוות קמעונאי מדהימים כל כך, ואנחנו באמת מעריכים את כל מה שהם נותנים לאפל".

"אנו שמחים להציע פיצויים והטבות חזקות מאוד לעובדים במשרה מלאה וחלקית, לרבות שירותי בריאות, החזרי שכר לימוד, חופשת לידה חדשה, חופשה משפחתית בתשלום, מענקי מניות שנתיים והטבות רבות אחרות", נכתב בהודעת התגובה לניסיון ההתאגדות החלוצי.

נזכיר שבאוגוסט אשתקד נחשף כי סקר פנימי לא רשמי שערכו עובדים של אפל גילה כי נשים מרוויחות פחות בחברה. בנוסף, תלונות עובדים שהחלו לצוץ מעל פני השטח כללו עדויות על תרבות ארגונית גזענית ומיזוגנית, ואף על השתקת פרשיות מיניות שכללו ניצול והטרדה במקום העבודה, ושאפל פשוט השתיקה. בתגובה, מאז הקיץ הקודם מנסים מועסקי הענקית מקופרטינו להתאחד תחת ההאשטאג AppleToo#, ולאחר מכן בשלל אופנים, כדי להתייצב יחד בדרישות מול מעסיקתם העוצמתית, שלטענתם לא קשובה ולא מעניקה להם יחס שוויוני והוגן.

חשבון הטוויטר וההאשטאג AppleToo#.

חשבון הטוויטר וההאשטאג AppleToo#. צילום: לכידת מסך מטוויטר

"תרבות הסודיות יוצרת מבצר אטום ומפחיד"

"יותר מדי זמן אפל התחמקה מבדיקה ציבורית. האמת היא שעבור הרבה עובדי אפל תרבות הסודיות יוצרת מבצר אטום ומפחיד. כאשר אנו לוחצים על אחריות ותיקון של העוולות המתמשכות שאנו עדים להן, או חווים במקום העבודה שלנו, אנו מתמודדים עם דפוס של בידוד, השפלה וגזלייטינג (כשמישהו גורם למישהו אחר לחוש שהוא מאבד את שפיותו – ג"פ). לא עוד. מיצינו את כל הדרכים הפנימיות. דיברנו עם המנהיגות שלנו. הלכנו לצוות People. הסלמנו באמצעות התנהלות עסקית. שום דבר לא השתנה. הגיע הזמן לחשוב אחרת" – את הדברים החריפים האלו כתבו עובדי אפל באתר ייעודי שהקימו אז.

אלא שבהמשך אפל פיטרה מארגנות של המאמצים הללו, ופעלה בשקט אך בנחרצות כדי לקרקע אותן.

ככלל, בין חברות הטכנולוגיה הרבות אפל ידועה בכך שהיא הדיסקרטית ביותר, ומגבילה את מה שעובדיה יכולים לומר או לעשות, מה שמצביע דווקא על כך שדחיפות לאיגודי עובדים לא אמורות להיות רצויות במיוחד עבורה. יחד עם זאת, חברות בסדר גודל של אפל יכולות להיות מודאגות מכך שנקיטת טקטיקות מאבק חריפות נגד איגודים עלולות לפגוע בתדמית הכללית של החברה.

ערערה על הבחירה ההיסטורית באגוד ראשון לעובדיה. אמזון. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

ערערה על הבחירה ההיסטורית באגוד ראשון לעובדיה. אמזון. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: BigStock

אמזון – מפחידה את העובדים בלי להסס

הדברים לא אמורים לגבי אמזון (Amazon). הענקית מסיאטל מצטיירת כיוצאת מהכלל שלא ממש אכפת לה מה דבק בתדמיתה, וזאת אחרי שעובדי מחסן שלה, גם כן בניו יורק, הצביעו והתאגדו באחרונה. המהלך הגיע אחרי שהחברה התנגדה להתאגדות וניסתה בכל דרך למנוע אותו בטרם קרה. לאחר שיצא לפועל פנתה אמזון לבית המשפט הפדרלי כדי לדרוש הצבעה חוזרת בתקווה לבטלו, עניין שנידון כעת וטרם הוכרע לגביו. קודם לכן התעמרה אמזון, לכאורה, בעובדי מחסן אחר שלה, בבסמר, אלבמה, שניסו להתאגד גם הם – אך לשווא בינתיים.

ניכר כי אחרי שנמנעו מאיגודי עובדים במשך עשרות שנים, עובדי הטכנולוגיה מתעניינים יותר ויותר בדרכים לשינוי קשרי העבודה שלהם מול מעסיקותיהן העצמתיות. כמובן, ככל שיותר יוזמות דומות יצוצו ויצליחו – כך צפוי שהמגמה תגדל ושלעובדים יהיה סופסוף להם קול חזק יותר והשפעה על החברות החזקות שמעסיקות אותם, כמו אמזון וגוגל, מטא ודומותיהן.

יצוין כי למגיפת הקורונה הייתה השפעה גדולה על עובדים, שתנאי העסקתם השתנו, וכעת משלבים יותר ויותר ידיים כדי ללחוץ על מעסיקים לזכות תנאים משודרגים, גם במקרים של עבודה מרחוק וחוסר יציבות בחברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים