אפל בצרות? עובדיה הקימו אתר ייעודי בשם AppleToo#

סקר פנימי לא רשמי שערכו עובדים גילה שנשים מרוויחות פחות ● כעת מנסים מועסקי הענקית מקופרטינו להתאחד תחת ההאשטאג AppleToo#, כדי להתייצב יחד בדרישות מול מעסיקתם העצמתית, שלטענתם לא קשובה ולא מעניקה להם יחס שוויוני והוגן

עובדי אפל השיקו את AppleToo#. צילום מסך מעובד מדף הטווטר

"יותר מדי זמן אפל התחמקה מבדיקה ציבורית. האמת היא שעבור הרבה עובדי אפל תרבות הסודיות יוצרת מבצר אטום ומפחיד. כאשר אנו לוחצים על אחריות ותיקון של העוולות המתמשכות שאנו עדים להן, או חווים במקום העבודה שלנו, אנו מתמודדים עם דפוס של בידוד, השפלה וגזלייטינג (כשמישהו גורם למישהו אחר לחוש שהוא מאבד את שפיותו – ג"פ). לא עוד. מיצינו את כל הדרכים הפנימיות. דיברנו עם המנהיגות שלנו. הלכנו לצוות People. הסלמנו באמצעות התנהלות עסקית. שום דבר לא השתנה. הגיע הזמן לחשוב אחרת" – את הדברים החריפים האלו כתבו עובדי אפל באתר ייעודי שהקימו באחרונה, ושמכונה AppleToo#. השם שבחרו המוחים מתכתב עם קמפיין MeToo# המפורסם, שכזכור הציף פגיעות מיניות מושתקות. במקרה הנוכחי, מטרת הפעילות וההתאגדות של עובדי אפל היא פשוטה – ליצור מקום עבודה הוגן יותר, מה שהעובדים טוענים שלא מתקיים באפל כלל.

לעת עתה, ובאופן רשמי רק כ-15 עובדי אפל, בהווה ובעבר, מעורבים ישירות ביוזמה. המארגנים השיקו אתמול (ב') את האתר וכן חשבון טוויטר, ודיווחו על כוונותיהם בשרת דיסקורד, בו פעילים כ-200 עובדים וקבלנים של אפל.

באתר נכתב גם כי "קבוצה של עובדי אפל התאחדה, כדי לארגן ולהגן על עצמנו. אנו מבקשים מעמיתי אפל שרוצים לראות שינוי אמיתי באפל לשתף את הסיפורים שלהם. כאשר הסיפורים שלנו נאספים ומוצגים יחד, הם עוזרים לחשוף דפוסים מתמשכים של גזענות, סקסיזם, אי-שוויון, אפליה, הפחדה, דיכוי, כפייה, התעללות, ענישה בלתי הוגנת וזכויות בלתי נבדקות".

העובדים המשיכו והדגישו כי "עלינו לעבוד יחד, כעמיתים – עובדי תאגידים, AppleCare וקמעונאות; שכירים ועובדים לפי שעה; במשרה חלקית ובמשרה מלאה – על מנת לדרוש שינוי מערכתי במקום העבודה שלנו". המוחים ביקשו מכל מי שהפנייה רלוונטית לו: "צרו איתנו קשר, כדי לחלוק את החוויות שלכם, להישאר מעודכנים או להתאחד בסולידריות עם עובדים אחרים, או לשעבר, של אפל. יחד נוכל לשתף פעולה כדי להתעקש על מקום עבודה בריא יותר".

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

מי שתומכת בעובדים ובמאמצם מול מעסיקתם היא ד"ר טימניט גברו, שפוטרה מגוגל לאחר תלונות על יחסה של מעסיקתה לממצאים שלה בנוגע לאתיקה של AI. ד"ר גברו עבדה בקופרטינו לפני שהצטרפה לגוגל ב-2018.

פיטוריה של גברו, חוקרת בכירה וכהת עור, מגוגל בדצמבר 2020 חשפו בתקשורת חוויות של גזענות ואפליה שעברה בחברה. ד"ר גברו שוחחה עם The Verge עקב המאבק המתגעש של עובדי אפל, ואמרה כי "חוויתי כל כך הרבה דברים מזעזעים כשהייתי באפל, ותמיד תהיתי איך הם מצליחים להתחמק מאור הזרקורים. אני שמח לראות שעובדי אפל מתארגנים. הגיע הזמן שאפל תישא באחריות".

הסקר הפנימי שחשף כי נשים משתכרות פחות באפל

סקר עובדים בלתי פורמלי שהופץ בחברה בידי כמה ממועסקיה, הוא שהעלה כעת ביתר שאת את הדיון על אי-שוויון בשכר באפל ובכלל את העיסוק ביחס החברה לעובדיה.

למרות דיבורים על גיוון והכלה, והבטחות רבות סביב הנושא, לאחר השוואת הנתונים שמסרו כ-2,000 עובדים, חשף הסקר פער שכר של 6% בין גברים לנשים בחברה, כך דיווח The Verge.

מעניין לגלות כי בתחילת החודש, על פי דיווחים שונים, אפל סגרה סקר פנימי בנושא שכר, שאותה קבוצת עובדים ניסתה להריץ, משום שטענה כי הוא מכיל מידע הניתן לזיהוי אישי, וכי אין ביכולתו להשתמש בחשבון Box הפנימי שלה. אלא שהיזמים לא נרתעו ופנו לעריכת הסקר בדרך אחרת. 

שר סקרלט, מהנדסת תוכנה בחברה שעבדה על הסקר, אמרה כי העובדים מרגישים צורך לבחון את הנושא מחדש. "אנחנו יודעים ששוויון בשכר היה בעבר בעיה, ואפל עשתה משהו כדי לתקן את זה, אבל אנחנו מנהלים את השיחה הזאת שוב כי אנחנו רואים פערים בתחומים מסוימים של החברה, ואנחנו רוצים לדעת מה אפל תעשה כדי למנוע זה ימשיך לקרות משנה לשנה", הסבירה סקרלט.

לדבריה, בנוגע לשוויון בשכר, העובדים מעוניינים יותר מהכל שהחברה תהיה שקופה יותר. סקרלט הכירה בכך שהסקר שיזמו היא וחבריה אולי אינו מספיק מהימן. "אנחנו לא מנסים להסיק מסקנות חד-משמעיות", היא הסבירה, "אנחנו מנסים לקבל תובנה, כי לא הייתה לנו כזו. מה שאנחנו באמת רוצים הוא שאפל תבצע בדיקה של צד שלישי לגבי נתוני שכר, או ביקורת שיש לנו תובנה לגביה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים