האם חוקרת פוטרה מגוגל כי הצביעה על התנהלות גיוון והכלה לא ראויה?

חוקרת ה-AI הבכירה, והשחורה, ד"ר גברו, טוענת שפוטרה בגלל חילוקי דעות בנוגע למסקנות מחקר שערכה ● היא מתחה ביקורת חמורה על התייחסותה של הענקית לגיוון והכלה, ולטיפול בעובדים השחורים של החברה ● אלפים חתמו על עצומה בנדון

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

חוקרת אמריקנית בכירה, ושחורה, שהועסקה על ידי גוגל (Google) טוענת כי פוטרה משום שתוצאות של מחקר שלה לא היו רצויות לענקית ממאונטיין וויו. הפיטורים הללו, עליהם דיווחה החוקרת, ד"ר טינניט גברו, בטוויטר (Twitter) עוררו מחלוקת רבה בנושא גיוון והכלה, ואף סערה סביב התנהלותה של גוגל לעובדים בשורותיה, בעיקר השחורים שביניהם.

ד"ר גברו התלוננה כי פוטרה מגוגל בשבוע שעבר, בציוץ שפרסמה ביום ד'. היא סיפרה כי הממונים עליה הודיעו לה שקיבלו את התפטרותה, אך לטענתה היא לא הגישה כזאת כלל. החוקרת סבורה כי הפיטורים הגיעו משום שהחברה ניסתה להפחית מערך מחקריה, ואף להעלים אחד מהם, כיוון ש-גברו מתחה ביקורת על מאמצי הגיוון וההכלה של גוגל בתחום לימוד השפה האנושית במחלקת הבינה המלאכותית.

 

על פי רויטרס (Reuters), המאמר המדעי, שצונזר כביכול, טוען כי חברות טכנולוגיה יכולות לעשות יותר כדי להבטיח שמערכות ה-AI שלהן, שמטרתן לחקות את הכתיבה והדיבור האנושי, לא יחריפו את ההטיות המגדריות ההיסטוריות ואת השימוש בשפה פוגענית.

החשדות הן שגוגל השתמש כעילה, במטרה לפטר את המדענית, בהודעת דוא"ל שד"ר גברו שלחה אחרי שהחברה הסתייגה מהמאמר שלה. החוקרת כתבה לקבוצה פנימית בשם "מוחות נשיים ובעלי ברית", והביעה צטער על כך שהענקית "משתיקה קולות שבשוליים". בהודעה זו הזכירה החוקרת את המחלוקת על מחקריה, אך גם הביעה "באופן רחב יותר את תסכולה מתכניות הגיוון של גוגל", כך הסביר הגרדיאן (Guardian) את שאירע. בכתבה שפרסם גוף החדשות הבריטי צוין כי המדענית אמרה ש-"חייך מתדרדרים כשאתה מתחיל להצביע על האנשים שאינם מיוצגים, ואתה מתחיל להרגיז מנהיגים אחרים".

להתאמת יותר להשיגו. גיוון והכלה בגוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

להתאמת יותר להשיגו. גיוון והכלה בגוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

עצומה לתמיכה בחוקרת ובחובת גוגל להתייחס ברצינות לגיוון והכלה

עקב התפוצצות הפרשה בתקשורת, 1,534 עובדי גוגל ו-2,196 אקדמאים, אנשי תעשייה וגורמים מהחברה האזרחית חתמו על עצומה שמבקשת מענקית החיפוש והטכנולוגיה להסביר את שאירע, וכן להתחייב "חד משמעית" ובאופן גורף לכבד את היושרה המדעית ואת החופש האקדמי.

"עד ה-2 בדצמבר 2020 הייתה ד"ר גברו אחת מחוקרות המדע השחורות הספורות בחברה, המעסיקה בסך הכל 1.6% עובדים שחורים. הישגי המחקר שלו הם ניכרים", צוין בקמפיין התמיכה בחוקרת שזכה להאשטאג BelieveBlackWomen# (האמינו לנשים שחורות). "במקום שגוגל תראה בה תורמת מוכשרת ופורה בצורה יוצאת דופן, ד"ר גברו נאלצה להתמודד עם מגננה, גזענות, מניפולציה, צנזורה מחקרית וכעת – פיטורים", צוין בהסבר למסע התמיכה הציבורי. עוד נכתב כי "פעולת התגמול של גוגל נגד ד"ר גברו, והרצון שלה להשתיק את העבודה הזו, מדאיגים את כולנו".

ג'ף דין, ראש המחלקה לבינה מלאכותית של גוגל שגברו טוענת כי הוא שפיטר אותה, הסביר שהמאמר עליו חתמה ד"ר גברו, ושלכאורה צונזר, פשוט לא הגיע לרמות העומק הנדרשות לשם פרסומו ברבים. בנוסף, הוא הבהיר כי החוקרת תכננה להציב כמה תנאים להתנהלות גוגל, שנראו כאולטימטום, לפיכך החברה החליטה לקבל את רצונה לעזוב את החברה, רצון שכאמור החוקרת עצמה מכחישה.

יצוין כי פרשת הפיטורים של ד"ר גברו – שהיו או לא היו – והעצומה המתלווה אליה, הגיעו במקביל לחדשות כי המועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, הגישה תביעה כנגד גוגל, ובה היא מאשימה את ענקית הטכנולוגיה בריגול אחרי עובדים אקטיביסטים שלה לשעבר, בהשגחה מפורזת עליהם, בתשאול, גערות ובהרתעתם מלהתאגד בארגון עובדים, כמו גם בנקמנות. מדובר על יחס שלא כדין, המפר את חוקי העבודה האמריקנים, שהעניקה החברה, לכאורה, לעובדים מסוימים במהלך השנה שעברה. התביעה הגיעה לאחר תלונה של העובדים שנפגעו לטענתם, ושאף פוטרו על ידי גוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים