עובדי מחסן JFK8 בחרו להתאגד, אבל אמזון דורשת בחירות חוזרות

החברה טוענת שההצבעה הייתה דלה וסבלה ממניפולציות ● דוברת הענקית מסיאטל אמרה לתקשורת: "אנחנו רוצים שישמעו את קולם של העובדים שלנו, ובמקרה הזה, זה לא קרה - פחות משליש מהעובדים באתר הצביעו בעד האיגוד"

למרות הקשיים - התאגדו ועשו היסטוריה. עובדי מחסן JFK8 של אמזון. עיבוד ממוחשב.

אמזון הודיעה ביום ו' האחרון כי היא דורשת שיערכו בחירות חוזרות בנוגע להתאגדות עובדיה במחסן בניו יורק. הסיבה: אחוז ההצבעה הנמוך שעיוות, לדבריה, את הבחירה האמיתית של המועסקים.

כזכור, לפני עשרה ימים, ביום ו', התפרסמו תוצאות של בחירות שבמסגרתן הצביעות בבחירות מיוחדות עובדי מחסן JFK8, השוכן בסטטן איילנד שבניו יורק. העובדים הצביעו לגבי השאלה האם להתאגד אם לאו, והתוצאה הייתה היסטורית – מרכז ההגשמה המעסיק 8,325 עובדים הוא הראשון בארצות הברית שהקים איגוד עובדים של ענקית הקמעונאות אונליין. 2,654 הצביעו 'כן' ו-2,131 התנגדו. התוצאות עשו כותרות רבות במדיה החברתית ובמדיה המסורתית והסעירו רבים, שקיוו שמדובר בתחילת עידן חדש ביחסי מעסיקות ענק ועובדיהן.

אלא שלבחירה קדם מאבק לא פשוט מול המעסיקה העצמתית, שלא מצדדת באיגוד עובדיה, ושלפי דיווחים רבים ברחבי המדיה ניסתה בדרכים שונות, ואף משונות, לסכל את המהלך.

25 טענות נגד ההצבעה ותוצאותיה

כעת, שבוע לאחר הניצחון המרשים שהכריע לטובת עבודה מאורגנת תחת איגוד שאמור לספק הגנות לעובדים, אמזון, כאמור, מגישה ערעור על התוצאות.

כ-55% מהמצביעים במחסן JFK8 בחרו להצטרף לגוף ששמו 'איגוד עובדי אמזון', ה-ALU (ר"ת Amazon Labor Union) – שהוא גם הארגון שהוביל את המאמצים להקמת האיגוד בניו יורק. אולם אחוז ההצבעה עמד רק על כ-58%. ולנתון זה נצמדת כעת המעסיקה הענקית של העובדים בדרישתה להצבעה חוזרת.

דוברת אמזון, קלי ננטל, אמרה בהצהרה שציטטה סוכנות הידיעות רויטרס: "אנחנו רוצים שהעובדים שלנו ישמעו את קולם, ובמקרה הזה, זה לא קרה – פחות משליש מהעובדים באתר הצביעו בעד האיגוד".

החברה גם שטחה טענות שלפיהן ALU הפחיד את העובדים, ופגע בשיקול הדעת הישר שלהם.

דריק פאלמר, סגן נשיא ה-ALU, אמר שאמזון מנסה "לבזות את האופי שלנו ולערער את המאמצים שלנו".

האם ה-ALU הטריד עובדים?

לפי הוושינגטון פוסט – עיתון שיש לציין שנמצא בבעלות ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון – ענקית הטכנולוגיה הגישה רשימה של 25 התנגדויות לבחירות להתאגד למועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, שפיקחה על התהליך. בין היתר טענה אמזון כי ה-ALU הטריד עובדים שלא תמכו באיגוד, הסיג גבול לרכוש שלה ו"הטעה עובדים בכך שנאמר להם שהם יאבדו את ההטבות שלהם אם לא יתמכו ב-ALU".

החברה לא נאבק באיגוד העובדים ההיסטורי סתם כך – אם תוצאת הבחירות לא תבוטל, אמזון תידרש להתחיל במשא ומתן על חוזה, שעלול לפגוע ביכולתה להתאים את דרישות העבודה שלה ואת לוח הזמנים של העובדים, שבו שלטה אבסולוטית עד כה.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס. צילום: לכידת מסך מדף הטוויטר של סמולס

ה-ALU הוא איגוד עובדים דמוקרטי שהוקם על ידי קבוצת עובדים בראשות הנשיא כריסטיאן סמולס. סמולס פוטר על ידי אמזון בגלל ארגון הפגנות בתגובה לפרוטוקולי קורונה שהנהיגה החברה בגל הראשון של המגיפה, שסיכנו את המועסקים והיו לא בטוחים לבריאותם. סמולס התקומם וסולק, אבל אז החל בניסיונות לגרום לעובדי המחסן, חבריו, להתאגד והניסיונות נחלו הצלחה דרמטית, כאמור.

סמולס הוא מנהיג שחור שמשלב את המאבק באמזון עם מאבקים אחרים לזכויות אדם בכלל וזכויות שחורים בפרט, ולמאבק של הפועלים באליטות. אתמול הועלה בטוויטר ציוץ ובו תיעוד מאירוע של העובדים, בו סמולס קורא בקצב ראפ: "פאק ג'ף בזוס, מסו (מלשון גבו מיסים – ג"פ) את ג'ף בזוס! מיליארדרים, הם חייבים ללכת".

סמולס נפגש באחרונה עם הסנטור האמריקני ברני סנדרס, המזוהה עם מאבקי עובדים ותומך נלהב באיגודים, שהבטיח להמשיך ולסייע ולקדם התאגדויות בקרב עובדי אמזון בפרט ועובדים בכלל.

לפי פרשנויות שונות, הערעור של החברה על התוצאות היה צפוי. אמזון דיווחה בעבר כי סמולס ובני בריתו יכולים לצפות למאבק משפטי ממושך מצידה, והזהירה כי היא תכוון למה שכינתה "השפעה בלתי הולמת ומופרכת של ה-NLRB" על המהלכים השונים של האיגוד.

גם בבסאמר – ערעור, אבל הפוך

נזכיר כי גם במחסן אחר של אמזון הממוקם בבסאמר שבאלבמה, מנסים העובדים להתאגד כבר מזה חודשים רבים. הבחירות הראשונות, שאותן ביצעו המועסקים בדואר, העלו התנגדות להתאגדות עובדים, אלא שבמקרה הזה – במעין סיפור מראה הדומה אך הפוך לזה שבמקרה JFK8 – העובדים הצביעו כבר שוב, כיוון שנמצא כי התערבות מצד אמזון הפריעה להצבעה הראשונה.

כעת, ולאחר שנספרו הקולות בבחירות החוזרות במחסן בבסאמר, התוצאה הסופית שהתקבלה היא צמודה מאוד, ולפיכך הבחירה עצמה שוב לא ברורה ועברה לדיון בבית המשפט.

ספירת הקולות, שהוכרזה ביום ה' שעבר, גילתה כי 993 מהעובדים הצביעו נגד האיגוד, 875 בעדו ואילו 59 פתקים שנספרו נחשבו כמבוטלים מסיבות טכניות. אלא שבבחירות אלו הצביעו גם 416 מהעובדים בפתקי ערעור. הערעור המאסיבי הזה הוא שהעביר את ההכרעה אל בית המשפט, שיפסוק בעניין. מועד הדיון בסוגיה עדיין לא נקבע, אך צפוי להתקיים בשבועות הקרובים. גם למפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית תהיה הזדמנות להגיש התנגדויות או הערות אודות הבחירות באמזון במהלך החודש הקרוב.

מעניין לציין ששוב, בהפוך על הפוך, בנוגע לבחירות בבסאמר, האיחוד שתחתיו היו אמורים להתאגד העובדים – איגוד העובדים האמריקני המכונה RWDSU (ר"ת The Retail, Wholesale and Department Store Union), שהוא מגדולי הארגונים במדינה, המארגן את עובדי הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו בארה"ב – הודיע כי הוא מגיש התנגדויות לפעולותיה של אמזון בבחירות במרכז ההגשמה באלבמה. לטענתו, החברה איימה לסגור את המתקן אם העובדים יתאגדו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים