מפתח ה-Xbox על עסקת אקטיוויז'ן: "הרבה מעבר לכל מה שעשינו אי פעם"

פיל ספנסר, מנכ"ל תחום הגיימינג במיקרוסופט, התראיין לאקסיוס ואמר שלמרות שהוא עומד מאחורי ה-Xbox במתכונתו הנוכחית, מבחינתו, תרומתו הגדולה ביותר לענקית מרדמונד היא השגת העסקה הלוהטת, בשווי 70 מיליארד ד'

פיל ספנסר, מנכ"ל תחום משחקי הווידיאו של מיקרוסופט.

פיל ספנסר, מנכ"ל תחום משחקי הווידיאו של מיקרוסופט, הוא המפתח של קונסולת ה-Xbox במתכונתה הנוכחית, אבל באחרונה סיפר כי בעיניו התרומה הגדולה ביותר שלו לענקית הטכנולוגיה הייתה בכלל להשיג את הרכישה של סטודיו המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) – עסקת ענק שבעבורה שילמה מיקרוסופט כמעט 70 מיליארד דולר.

האיש המרכז את עסקי הגיימינג בחברה תיאר את רכישת אקטיוויז'ן כאחת המטרות החשובות ביותר שהשיג עד כה במהלך ראיון שהעניק לאקסיוס (Axios). בראיון זה סיפר ספנסר גם כי תהליך הקנייה היה מסובך מאוד, כמו גם האחריות הכבדה שנלווה לשליטה בזכיונות לכותרים האגדיים של הנרכשת, ביניהם דיאבלו, World Of Warcraft, Call of Duty, קנדי קראש ומשחקים פופולריים רבים אחרים. "זה משהו שהוא הרבה מעבר לכל מה שעשיתי אי-פעם. אני לא יודע אם אני מצויד לעשות זאת, והאחריות על זה בהחלט מגיעה הביתה", אמר.

מהלך ענק גם בעיני פיל ספנסר. עסקת אקטיוויז'ן בליזארד-מיקרוסופט

מהלך ענק גם בעיני פיל ספנסר. עסקת אקטיוויז'ן בליזארד-מיקרוסופט צילום: BigStock

למעשה, לפי דברי ספנסר, נראה כי הדיון הפנימי במיקרוסופט בעניין רכישות ומיזוגים וההתנהלות העתידית בתחום הגיימינג החל כבר כשהדירקטוריון נתן אישור לרכוש את סטודיו המשחקים זנימקס מדיה (ZeniMax) ב-2020. אז שאלו חברי הדירקטוריון את ספנסר שאלה קריטית: "מה הלאה?" ולפי מה שאמר ספנסר בראיון לאקסיוס, תשובתו הייתה ש-Xbox צריך לעשות מהלך בכיוון חדש, כנראה באמצעות השקעות חזקות.

שחקנים נוספים יהוו אישור להצלחת העסקה

יצוין כי אקטיווז'ן פועלת בכמה זרועות, כך למשל תחתיה פועל סטודיו קינג, שפיתח את קנדי קראש ועוד מספר כותרים ניידים פופולריים במיוחד. רק אחרי שאימצה את קינג לחיקה, Xbox סופסוף הצליח להשיג שליטה נרחבת גם בתחום המשחקים לנייד. לפיכך, הרכישה האחרונה והעצומה תואמת היטב את הפילוסופיה של Xbox מהשנים האחרונות: להיות בכמה שיותר פלטפורמות ולהגיע לכמה שיותר משתמשים.

ספנסר אמר לאקסיוס כי כרגע הוא והחברה מתמקדים בהעלאת מספר השחקנים למשחקי מיקרוסופט, ושעסקת אקטיוויז'ן תחשב בעיני החברה, ובעיניו, כהצלחה – אם היא תאפשר לעשות זאת. והסיכוי לכך גבוה, שכן מדובר בחברה משגשגת במיוחד במובנים של פופולריות הכותרים.

אלא שעל פי התוצאות הכספיות של אקטיוויז'ן ברבעון הרביעי ובשנת 2021, שפורסמו ב-3 בפברואר, אפשר שמבחינה כלכלית ההצלחה פחות בטוחה – ההכנסות נטו של החברה ל-2021 היו 8.80 מיליארד דולר, שמשקפים עלייה מ-8.09 מיליארד הדולר שהחברה הכניסה ב-2020. מדובר בצמיחת הכנסות "דלה" אם משווים אותה להישגי הבעלים החדשים – ההכנסות השנתיות של Xbox ב-2021, שעמדו על 16.28 מיליארד דולר, זינקו מ-2 מיליארד דולר מאז 2020.

הרבעון הרביעי של אקטיוויז'ן גם הוא לא מעיד על התחזקות בהכנסות. מתחילת אוקטובר עד סוף דצמבר הרוויחה החברה 2.16 מיליארד דולר, ירידה מ-2.41 מיליארד דולר בהשוואה לרבעון הרביעי של 2020.

נשאר לעת עתה בחברה. מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק.

נשאר לעת עתה בחברה. מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק. צילום: מתוך פליקר

בובי קוטיק – נחלת העבר?

כשספנסר נשאל על בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד השנוי במחלוקת, הוא בחר להתרכז במה שטומן העתיד, ולא באיש שמנהל את הנרכשת מאז 1991. "מאה אחוז מההתמקדות שלנו היא בצוותים… אנחנו יודעים שיש עבודה. יש לנו עבודה משלנו", ענה ספנסר.

כזכור, מיקרוסופט בחרה לבצע את הרכישה למרות תביעה שהגישה המחלקה לתעסוקה ודיור הוגנים של מדינת קליפורניה נגד אקטיוויז'ן בליזארד על הטרדות מיניות שבוצעו, לכאורה, בשורות הנרכשת תחת ניהולו של קוטיק.

בספטמבר האחרון הגיעה החברה להסדר עם הוועדה הפדרלית לשוויון הזדמנויות בתעסוקה, שלפיו היא תשלם, בגין ההאשמות, פיצויים בסך של 18 מיליון דולר. עם זאת בעקבות הבשורה על המיזוג, עובדי אקטיוויז'ן הפגינו נגדה ופורסמו קריאות למנכ"ל, קוטיק, להתפטר. אלא שאחרי היוודע הבשורה למדנו כי קוטיק יקבל 390 מיליון דולר בעקבות הרכישה על ידי מיקרוסופט, ויישאר בתפקידו בתקופת המעבר בתוך שהוא מדווח לספנסר. הוא צפוי לעזוב את אקטיוויז'ן בליזארד רק לאחר השלמת העסקה, מתישהו בשנה הבאה. בראיון לוול סטריט ג'ורנל, סירב קוטיק לדבר על מעמדו העתידי.

רכישת אקטיוויז'ן בליזארד תהפוך את מיקרוסופט לאחד ממפתחות משחקי הווידיאו הגדולות בעולם, וספנסר מודע לאתגר ולהשלכותיו בתעשייה. "אני לא מרגיש שאנחנו במצב, בהנחה שהעסקה הזו תיסגר, להתחיל לעצב באופן ייחודי, בעצמנו, את המדיניות סביב משחקי וידיאו", אמר בראיון.

ספנסר המשיך ובהיר כי "אני רוצה לקדם את הדברים שעושים קבוצות לטובות יותר ולאנשים להרגיש בטוחים. אני חושב שדיברנו בפומבי על הדברים האלה, אבל לא הייתי אומר שאנחנו במעיין עמדת כוח-יתר חסרת מעצורים. אני לא מאמין בכך".

אם לא תתקל במכשולי רגולציה מטעם ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FCC, או גורמי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, הרכישה בידי מיקרוסופט אמורה להפוך למציאות ברבעון הרביעי של 2023. ה-FCC כבר בישרה כי החליטה לבחון מקרוב את עסקת הענק שוויה 68.7 מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים