מחאת עובדי אפל: קראו להחרמתה והחרמת מוצריה בערב כריסמס

כ-50 מעובדי החברה הכריזו על שביתה בת יום בערב החג, וקראו לכולם - עובדים ולקוחות - שלא להיכנס לחנויות ולא לרכוש מכשירי iPhone ● מדובר למעשה באבולוציה של הגוף ששמו AppleToo, הפועל למען תנאי העסקה הוגנים

קבוצת עובדיה, Apple Together, קראה להשבית ולהחרים אותה. אפל. עיבוד ממוחשב.

קבוצה של עובדי אפל פתחה בשביתה ממש בערב חג המולד, וכן הפצירה בלקוחות להחרים את החברה למשך שארית היום. "אל תקנו מחנויות, אל תקנו באינטרנט", צייץ הארגון בדף הטוויטר שלו.

מדובר בקבוצה ששמה הוא Apple Together, וזוהי למעשה פחות או יותר אותה חבורת עובדים אשר החלה במחאה נגד ענקית הטק בקיץ, תחת השם והמיתוג AppleToo# – במטרה לשנות דברים מהיסוד באופן התנהלות החברה מקופרטינו מולם. המוחים שינו באחרונה את שם הקבוצה, אך ממשיכים בפעילותם כדי לתקן את יחסה של מעסיקתם אליהם, יחס שלדבריהם אינו הוגן או שוויוני.

הקריאה לשביתה יצאה, כאמור, ממש בטרם כניסת החג, ביום ה', והיא נובעת מדרישת העובדים למשל ליותר כבוד במקום העבודה ולחופשת מחלה בתשלום. לפי ה-HuffPost, מדובר ב-50 עובדים מכמה מדינות בארה"ב, והם אכן הוציאו את ההשבתה לפועל ועזבו את העבודה בערב חג המולד.

Apple Together צייצה והבהירה: "מגיע לנו מקום עבודה מכבד. מגיע לנו זמן מחלה בתשלום. מגיעה לנו הגנה בחזית. מגיע לנו טיפול נפשי ראוי". הקבוצה הוסיפה והפצירה בלקוחות בציוץ שלה: "תדרשו מאפל לשמור על תדמיתה עם הארנק שלכם".

נזכיר כי בשלהי נובמבר דווקא נראה היה שאפל נכנעה. החברה הודיעה כי היא מאפשרת לעובדיה לערוך מולה משא ומתן, ולדון איתה על שכרם ותנאי העבודה שלהם, כמו גם לשוחח על העניינים הללו ביניהם, מה שאסרה קודם לכן, כך דיווח ערוץ חדשות NBC. אלא שכרגע נראה שהמוחים ממש לא מתכונים להסתפק בהרשאה מטעם מעסיקתם ל"התדיין" איתה על קשיים, ורוצים לזכות בהבטחות קצת יותר משמעותיות לשיפור תנאי העסקתם והתרבות הארגונית של החברה.

המנהיגות שפוטרו תמכו ביוזמה

Apple Together צייצה מחדש בדף שלה גם הבעות תמיכה של שתיים ממייסדות תנועת המחאה באפל.

שר סקרלט, מהנדסת תוכנה לשעבר של החברה, שהפכה לפנים של תנועת AppleToo#, פרסמה מאמר במידיום באוגוסט, בטענה שהתלונות על הטרדה מינית, תקיפה וגזענות שהועלו בפני הנהלת אפל זכו להתעלמות שוב ושוב.

בנובמבר בישרה סקרלט שהיא עוזבת את אפל. למעשה סקלט נאלצה לעזוב, אחרי שהגישה תלונה נגד ענקית הטכנולוגיה ל-NLRB, המועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב, בה האשימה את החברה בדיכוי מאמצי ההתארגנות של עובדים ובהפרעה לשוויון השכר בין המינים.

אלא שאז, לפי בלומברג, סקרלט אולצה להגיע להסדר עם יצרנית ה-iPhone בנוגע לתלונתה זו, וביקשה לבטלה. פרטי ההסדר לא נחשפו, אך עורך דינה של סקרלט, אלק פלסטינר, אמר לחדשות בלומברג: "העניין נפתר באופן פרטי ובקשת הנסיגה (מהתלונה – ג"פ) תלויה ועומדת בפני המועצה. אנו מקווים שעבודת הרגולציה החשובה באפל תימשך".

כעת, למרות השתלשלות הדברים בעניינה, סקרלט לא נשארה דוממת וצייצה: "עובדי קו החזית ראויים לכבוד כמו כל אחד אחר, וצריך להגן עליהם יותר מעל רווחים".

"אני תומכת בעובדי אפל שיוצאים למחות ומפסיקים לעבוד מחר", המשיכה וכתבה המנהיגה לשעבר של המוחים.

גם מובילה אחרת של מחאת העובדים בענקית מקופרטינו, ג'אנקה פאריש, מנהלת תוכניות בתחום המפות של אפל, ומי שהייתה אחת המייסדות של תנועת AppleToo# ופוטרה באוקטובר השנה, הביעה סולידריות עם חבריה.

פאריש עשתה ריטוויט לציוץ המקורי של קבוצת המוחים והוסיפה: "זה אף פעם לא צריך להיות המקרה שמישהו הולך לעבודה ותוהה אם היום הוא היום שבו הוא יותקף".

עוד זכתה היוזמה של עובדי אפל ברוח גבית ותמיכה מפתיעה משהו מאדם בשם אלכס האנה, שהוא מדען מחקר בכיר בתחום אתיקת הבינה המלאכותית בגוגל. "אל תקנו מחר בחנויות אפל", צייץ האנה, "תמכו בעובדי אפל!", המשיך ועודד את עוקביו. נזכיר כי מאותה מחלקה בגוגל הגיע סיפור מקביל על יחס קלוקל לעובדים, וייתכן שגם אפליה על רקע גזעי, בסיפורה של ד"ר טימניט גברו, מדענית כמו האנה, שפוטרה מגוגל בדצמבר 2020, משום שהצביעה על בעיות באתיקת ה-AI שלה, בהקשר לגיוון והכלה.


יצוין כי בגלל החג, שהאט מן הסתם את פעילות התקשורת או את פעולות המחאה ברשתות החברתיות, עדיין לא ברור בינתיים איזו היענות הייתה לקריאה לשבות. מנהל בחנות אפל בג'קסונוויל, פלורידה, סיפר לביזנס אינסיידר ש-15 מעובדיו נענו ליוזמה ועזבו את החנות ביום ו'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים