אפל תאפשר לעובדיה ניהול דיונים על משכורות ותנאי העסקה

הענקית מקופרטינו למעשה נכנעת לדרישות תנועת העובדים הפנימית שלה, AppleToo#, שנאבקה בה לשקיפות ושיפור מצב המועסקים שלה, אשר מצידם העידו על קיפוח, אפליה וסקסיזם שאפיינו את ניהול החברה עד כה

תבעה את NSO. אפל. בצילום: לוגו החברה בקמפוס קופרטינו שלה.

אפל נכנעה. החברה הודיעה באחרונה כי היא מאפשרת לעובדיה לערוך מולה משא ומתן ולדון איתה על שכרם ותנאי העבודה שלהם וכן לשוחח על העניינים הללו ביניהם, כך על פי דיווח של חדשות NBC. למעשה מדובר בסוג של ניצחון בעבור עובדי החברה, שנאבקים כבר מתחילת 2021 כדי לשנות דברים מהיסוד באופן התנהלות הענקית מקופרטינו מולם.

באוגוסט דיווחנו כי עובדי אפל השיקו אתר וחשבון טוויטר תחת השם וההאשטאג AppleToo#, בו פרסמו מידע על הטרדה ואפליה במקום העבודה היוקרתי והנחשב לכאורה שלהם.

חשבון הטוויטר וההאשטאג AppleToo#.

חשבון הטוויטר וההאשטאג AppleToo#. צילום: לכידת מסך מטוויטר

השם שבחרו המוחים מתכתב עם קמפיין MeToo# המפורסם, שכזכור הציף פגיעות מיניות מושתקות. במקרה של אפל, מטרת הפעילות וההתאגדות של עובדיה הייתה פשוטה – ליצור מקום עבודה הוגן יותר, מה שהעובדים טוענים שלא מתקיים באפל כלל.

כעת, אחרי חודשים של מחלוקת פנימית, הודיעה אפל שלעובדים יש את הזכות לדון בתנאי העבודה והשכר, כך על פי תזכיר צוות שהגיע לידי NBC.

המזכר פורסם באתר פנימי של מחלקת כוח האדם ב-אפל, שאליו יש גישה ל-80,000 העובדים השעתיים והשכירים של החברה בארה"ב. "המדיניות שלנו לא מגבילה את העובדים לדבר בחופשיות על שכרם, שעות העבודה או תנאי העבודה שלהם. אנו מעודדים כל מועסק עם חששות להעלות אותן בדרך שבה הוא מרגיש הכי נוח, פנימית או חיצונית, כולל דרך המנהל שלו, כל מנהל של אפל, מחלקת תמיכה באנשים, מחלקת שותפים עסקיים או התנהגות עסקית", צוין במזכר.

נזכיר כי בתחילת ספטמבר 2021 נודע כי אפל לא אפשרה לעובדים ליצור ערוץ תאגידי ב-Slack Messenger כדי לדון בשוויון שכר. עוד נחשפו תוצאותיו של סקר פנימי לא רשמי, שמצא כי ההבדל ברווחים בין גברים לנשים העובדים בחברה עומד על כ-6% לרעת האחרונות. בסקר השתתפו כ-2,000 עובדי אפל מתוך 147,000 מועסקי החברה. בתאגיד אמרו אז בתגובה כי אין להם בעיות בשוויון השכר, וגרסו שנתוני הסקר מוטים.

שתי המנהיגות של התנועה – התלוננו ל-NLRB ופוטרו/עזבו

אפל התמודדה בעבר עם מספר תביעות מעובדים לשעבר, בגין עוולות שונות.

ג'אנקה פאריש, מנהלת תכניות בתחום המפות של אפל, ומי שהייתה המנהיגה ואחת המייסדות של תנועת AppleToo# היא דוגמה לאחת המתלוננות. פאריש הגישה תלונה למועצה הלאומית האמריקנית ליחסי עבודה, ה-NLRB, בתחילת נובמבר בטענה שפוטרה באוקטובר בשל פעילותה לשיפור תנאי העבודה בחברה.

קודם לתלונה זו טענה פאריש כי הענקית מקופרטינו בישרה לה שהיא מפוטרת בגין מחיקת קבצים מהמכשירים הניידים שאיתם עבדה, לפני שהעבירה אותם אל אפל כחלק מחקירה פנימית בנוגע לדליפות לתקשורת.


מלבד פאריש, גם שר סקרלט, המארגנת המובילה הנוספת של תנועת AppleToo#, כבר לא תיהנה מההישג הנוכחי. ביום ו' האחרון בישרה סקרלט שהיא עוזבת את החברה. סקרלט, שנחשבה כפנים של התנועה, התחברה לעובדים עם תלונות דרך ערוצי סלאק של אפל ודרך המדיה החברתית.

גם היא, כשכיהנה כמהנדסת אבטחה ב-אפל, הגישה תלונה נגד ענקית הטכנולוגיה ל-NLRB, בה האשימה את החברה בדיכוי מאמצי ההתארגנות של עובדים ובהפרעה לשוויון השכר בין המינים.

אלא שאז, לפי בלומברג, סקרלט הגיעה להסדר עם יצרנית ה-iPhone בנוגע לתלונתה ל-NLRB ואחריה ביקשה לבטלה. פרטי ההסדר לא נחשפו, אך עורך דינה של סקרלט, אלק פלסטינר, אמר לחדשות בלומברג: "העניין נפתר באופן פרטי ובקשת הנסיגה (מהתלונה – ג"פ) תלויה ועומדת בפני המועצה. אנו מקווים שעבודת הרגולציה החשובה באפל תימשך".

בעצם הפיטורים/עזיבה הללו העלו את הסברה כי אפל מתנכלת לעובדיה האקטיביסטים, הפועלים לקידום שינוי בתוכה.

התנכליות דומות הפגינו גם אמזון נגד פעילי אקלים מבין עובדיה, או גוגל נגד אקטיביסטים בענייני מוסר שונים, שפעלו נגדה כשעבדו בשורותיה.

בחלק נכבד מהמקרים ההתנכלויות אולי פוגעות באדם ספציפי שהיה ממובלי המחאה, אבל החברות לבסוף מתכופפות ונכנעות לתביעות המוחים הצודקות נגדן, כמו במקרה הנוכחי. נכון, ההצהרה האחרונה של אפל אינה אלא שינוי מדינויות "קטן", אבל מדובר בשינוי גישה של 180 מעלות ממה שהיה נהוג בחברה עד כה, ולכן – בניצחון לעובדים ולפעילי AppleToo#.

בכל מקרה, לא ברור מה יקרה לתנועת AppleToo# כעת עם ההישג המרשים שלה מחד, אך מאידך לנוכח הפיטורין ועזיבתן של פאריש וסקרלט. באתר הייעודי, שבו התפרסמו סיפורים ממקום העבודה של עובדי ועובדות אפל, לא עלו תכנים חדשים כבר כמה ימים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים