עוד צרות לצוקרברג: חושפת שחיתויות נוספת מוכנה להעיד נגד פייסבוק

אחרי פרנסיס האוגן, עובדת לשעבר נוספת, סופי ז'אנג שמה, סיפרה כי כשעבדה בפייסבוק חשה כאילו ידיה "מגואלות בדם" ● גם לטענתה הענקית ממאנלו פארק לא עושה די בכדי להתמודד עם שנאה ומידע מוטעה ● ז'אנג בישרה שתהיה מוכנה להעיד בקונגרס על כך

מדענית הנתונים סופי ז'אנג, שעבדה בעבר בפייסבוק, יכולה להפוך לעובדת השנייה לשעבר של החברה המעידה בקונגרס האמריקני נגדה.

ז'אנג התראיינה באחרונה ל-CNN ואמרה כי היא מוכנה להתייצב מול המחוקקים האמריקנים כדי לדבר ולחשוף מידע על מחדלי החברה, באופן שבו היא נלחמת בפייק ניוז, במידע מוטעה ומטעה ובהתפשטות דיבור שנאה בפלטפורמה העצמתית שלה.

מנסה לתקן את העולם. סופי ז'אנג, לשעבר עובדת פייסבוק. צילום מסך מדף הטוויטר

מנסה לתקן את העולם. סופי ז'אנג, לשעבר עובדת פייסבוק. צילום מסך מדף הטוויטר

ז'אנג, שפוטרה מתפקידה כמדענית נתונים על ידי פייסבוק אשתקד בשל טענות של המעסיקה על ביצועיה, אמרה בראיון כי הרגישה שהידיים שלה "מגואלות בדם", בזמן שהייתה חלק מצוות העובדים כשהועסקה על ידי ענקית המדיה החברתית במשך כמעט שלוש שנים.

כבר לאחר שעזבה את החברה, ז'אנג כתבה טקסט ארוך, שאותו שיתפה עם BuzzFeed News, ובו טענה כי היא לא מאמינה שפייסבוק עושה ככל יכולתה בכדי להילחם בתכנים המזיקים לחברה ולדמוקרטיה ש"משתוללים" בפלטפורמה שלה. הטקסט התגלגל בהמשך לגרדיאן הבריטי, והיווה בסיס לסדרת דיווחים שלו בנושא פייסבוק ופועלה השנוי במחלוקת.

ז'אנג פרסמה השבוע ציוץ בחשבונה ובו כתבה: "סיפקתי תיעוד מפורט בנוגע להפרות פליליות אפשריות לרשות אכיפת החוק האמריקנית. להבנתי החקירה עדיין נמשכת. פשוט לא בחרתי לפוצץ זאת על פני העמודים הראשונים. למה זה לא הופך אותי לחושפת שחיתויות?"

בהשראת פרנסיס האוגן

פרסומה של ז'אנג מגיע על רקע הרעש התקשורתי הנרחב ממי שעשתה כותרות כ"חושפת השחיתויות של פייסבוק", פרנסיס האוגן – גם היא עובדת לשעבר של החברה, שיצאה באחרונה עם שלל מסמכים פנימיים שחשפה והדליפה, כהוכחה להתנהלותה המאוד לא מוסרית, לכאורה, של פייסבוק.

האוגן טוענת שפייסבוק שמה "רווחים לפני בני אדם", ושהאלגוריתם שלה מחפש בעיקר כיצד לעורר במשתמשים בשירותיה – בעיקר בפייסבוק ובאינסטגרם – כעס, שמייצר יותר מעורבות מצד הגולשים, ומשאיר אותם בפלטפורמה יותר זמן.

ז'אנג הודתה כי אזרה אומץ להתנדב להעיד בקונגרס, לאחר עדותה של האוגן בסנאט.

כזכור, האוגן סיפקה את המסמכים שהדליפה לוול סטריט ג'ורנל, שמצידו העלה סדרת כתבות מפורטת שכונתה Facebook Files series, אשר עסקה בעיקר בכך שאינסטגרם מנצלת את נפשם הפגיעה של בני הנוער המשתמשים בה לצורך רווחיה. כמו כן הדגימו התכנים שנחשפו את חוסר הרצון, לכאורה, של פייסבוק להילחם בהפצת חדשות כוזבות, בטענה כי אם תעשה כך מעורבות המשתמשים שלה יכולה לרדת, מה שעלול לפגוע בהכנסותיה.

עקב סדרת הכתבות, האוגן העידה מול ועדת משנה של הסנאט בשבוע שעבר, ביום ג', ודרשה להסדיר את פעילות הרשתות החברתיות בכלל ואת זו של פייסבוק בפרט.

דיווחיה של האוגן יצרו משבר תדמית חדש ומהותי בעבור פייסבוק, שהשערורייה הגדולה ביותר סביבה עד כה הייתה ב-2016, עת נחשף העולם לפרשיית קיימברידג' אנליטיקה הזכורה "לטוב".

בעקבות עדותה של האוגן, פרסם מנכ"ל פייסבוק ומייסדה, מארק צוקרברג, מכתב פתוח המכחיש את כל ההאשמות, אך זה לא סיפק את המחוקקים. כמה מהם אמרו שהם מצפים מצוקרברג להגיע ביוזמתו לקונגרס כדי להסביר "לפרנסיס האוגן, לנו, לעולם ולהורי אמריקה מה עשית, ולמה עשית את זה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים