בעקבות החשיפות: פייסבוק ואינסטגרם ינסו להרחיק בני נוער מתוכן פוגעני

הדברים מגיעים אחרי חשיפותיה של פרנסיס האוגן, מי הוציאה באחרונה לאור מידע פנימי שהעלה כי החברה מודעת לכך שאפליקציית אינסטגרם שלה פוגעת בבריאותם הנפשית של משתמשיה הצעירים

מה יגרום לבני הנוער לא להיפגע באינסטגרם? צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק הודיעה באחרונה כי היא מתכננת שינוי מגה-מתבקש בשירותיה, כזה שירחיק בני נוער מתוכן פוגעני.

המהלך מגיע עקב חשיפותיה של פרנסיס האוגן – עובדת לשעבר בפייסבוק, שהעידה בפני הסנאט באחרונה, קבעה כי "פייסבוק שמה את רווחיה העצומים לפני האנשים" וסיפרה כיצד הפלטפורמות שבבעלות החברה פוגעות בבני ובנות נוער באופן פעיל ושיטתי, ומפיצות מידע מוטעה מסוכן.

הסיבה העיקרית לכעס ולדאגה מהמידע שחשפה האוגן נבעה בעיקר משום שפייסבוק ידעה על התוצאה של מהלכיה מזמן והמשיכה בהם בלי היסוס, כפי שהדגימה האוגן בעזרת המסמכים הפנימיים שהדליפה.

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

ענקית המדיה החברתית בישרה אתמול (א'), כתגובה ראשונה לטענות מוכחות אלו, כי הכינה תכנית לפתרון המצב עליו נצלבה בתקשורת ועל ידי מחוקקים. החברה הודיעה כי תציע כמה פיצ'רים חדשים בפלטפורמות שלה, שיהיו מוקדשים לניסיון למנוע מבני נוער אינטראקציה עם תכנים שעלולים לפגעו בהם רגשית. ובמילים אחרות – פייסבוק מתכוונת "לנדנד" לבני נוער כדי שייתרחקו ביוזמתם מהתוכן הבעייתי. פשוט כך. בין האמצעים שהוצגו: דרישה מנומסת מבני הנוער לקחת הפסקה, אם האלגוריתם קובע שהם בילו באינסטגרם יותר מדי זמן, ו"נדנוד" רפטטיבי למשתמשים צעירים במידה שהם חוזרים שוב ושוב לתוכן שנחשב למזיק פוטנציאלית לחוסנם הנפשי.

ניק קלג נשלח לדבר עם CNN

חשיפותיה של האוגן, עדותה בסנאט, ותגובותם החריפה של מחוקקים כמו הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, והסנאטור הדמוקרטי אד מארקי לפרשה – שקראו למארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק בכבודו ובעצמו, להתייצב מולם ולהסביר את שעולל – אילצו את הענקית ממאנלו פארק להתייחס ברצינות מיידית למצב.

זו הסיבה לכך שהחברה גייסה גורם בכיר במיוחד בשורותיה – ניק קלג, סגן הנשיא שלה לעניינים גלובליים – שהתייצב לראיון ב-CNN, כדי לספק, לפחות לכאורה, מענה לכמה שאלות לוהטות.

"אנחנו הולכים להציג משהו שלדעתי יעשה הבדל ניכר, וזה שכהמערכות שלנו רואות שהמתבגר צופה שוב ושוב באותם התכנים, וזה תוכן שאולי אינו תורם לרווחתו, אנו ננדנד להם לצפות בתוכן אחר", הצהיר קלג בראיון, בתייחס לחידוש שפייסבוק מציעה. כמו כן, "אנחנו הולכים להציג משהו שנקרא 'קח הפסקה', שבו נבקש מבני נוער פשוט לקחת הפסקה משימוש באינסטגרם", המשיך קלג ועדכן על החידושים הצפויים.

ניק קלג, סגן נשיא לעניינים גלובליים, פייסבוק. צילום מסך מדף הלינקדאין

ניק קלג, סגן נשיא לעניינים גלובליים, פייסבוק. צילום מסך מדף הלינקדאין

"איננו יכולים, בהנפת שרביט, להפוך את חיי כולם למושלמים"

"אנו עוסקים באיטרציה על מנת לשפר את המוצרים שלנו", אמר קלג. "איננו יכולים, בהנפת שרביט, להפוך את חיי כולם למושלמים. מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לשפר את המוצרים שלנו, כך שהמוצרים שלנו יהיו בטוחים באתה מידה שהם מהנים לשימוש".

קלג הוסיף והצהרי כי החברה זקוקה ל"שקיפות רבה יותר", בסוג של ביקורת עצמית קלה אך מתבקשת. בדבריו גם היה פתוח לרעיון לאפשר לרגולטורים גישה לאלגוריתמים של פייסבוק המשמשים להעצמת השפעת התוכן, או שפרנסיס האוגן טענה כי עיקר תכנותם הוא שימנפו כעס לכדי מעורבות/התמכרות של המשתמשים.

מאידך קלג אמר שאינו יכול לענות על השאלה האם האלגוריתמים שלו העצימו את קולם של מי שיזמו את התקיפה בגבעת הקפיטול בארצות הברית ב-6 בינואר, טענה שהדהדה אף היא בדבריה של האוגן. הוא התעקש שהפעילים אחראים למעשיהם אלו, ולא אמר אם הוא מאמין שפייסבוק נושאת באחריות כלשהי להסתה ולהצתת הלהבות, שמקורם היו בעיקר הנשיא דה אז, דונלד טראמפ, שהלין ללא הרף על גניבת הבחירות ממנו וממפלגתו.

האם הושפעו במכוון? מפגינים למען דונלד טראמפ בוושינגטון. מקור: מתוך ויקיפדיה

האם הושפעו במכוון? מפגינים למען דונלד טראמפ בוושינגטון. מקור: מתוך ויקיפדיה

"בהתחשב בכך שיש לנו אלפי אלגוריתמים ומיליוני אנשים שמשתמשים בהם, אני לא יכול לתת לך תשובה של כן או לא בנוגע לפיד האישי שבו כל אדם משתמש", אמר קלג ל-CNN. "היכן שאנו רואים תוכן שלדעתנו רלוונטי לחקירה, לאכיפת החוק, כמובן שאנו משתפים פעולה. אבל אם האלגוריתמים שלנו גרועים כמו שאנשים מסוימים טוענים, מדוע המערכות הללו הפחיתו את שכיחות דברי השנאה בפלטפורמות שלנו עד ל-0.05%?" הוא תהה.

קלג לא שכח לציין בדבריו כי פייסבוק הפסיקה לאחרונה את תכניותיה לפיתוח אינסטגרם לילדים (Instagram Kids) – גרסה המיועדת לבני פחות מ-13 – וסיפר שהחברה גם הציגה בקרות חדשות אפשריות להורים, שיסייעו להם לפקח על בני הנוער בזמן שאלו מבלים במדיה החברתית שמאחוריה עומדת, ככל הנראה לא באופן פסיבי במיוחד, הענקית הדומיננטית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים