האם הצבעת התאגדות העובדים באמזון נערכה תחת לחץ מטעמה?

ייתכן שעובדי המחסנים בבבסמר, אלבמה - שניסו להתאגד, אבל שלבסוף בחרו שלא לעשות זאת - יצביעו שוב, וזאת אחרי שהמועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, חקרה ואמרה כי אמזון הפרה את חוקי העבודה האמריקניים במהלכן

משתלטת על כל פינת רחוב בארה"ב? אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

המועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, המליצה לחזור על ההצבעה על הקמת האיגוד הראשון של עובדי אמזון בארה"ב. לפי רויטרס, נציגי ה-NLRB – האחראית לאכיפת חוקי העבודה במדינה – התבטאו בעניין, והמליצו על ביצוע הליך הצבעה חוזר, מכיוון שלטענתם מצאו שאמזון הפרה את חוקי העבודה האמריקניים בהתנהלותה בעת בחירות אלו.

חוקרי המועצה גילו, לדבריהם, שתיבות ההצבעה שאליהן העובדים התבקשו להכניס את פתקיהם הותקנו על ידי אמזון בטווח הראייה של מצלמות מעקב, והיו מוגנות בפרגודים שעליהם פורסמו הצהרות נגד האיגוד. המחלקה האזורית של ה-NLRB תהיה חייבת כעת להחליט האם להפוך את ההמלצה לחובה.

כזכור, עובדי אמזון במרכז ההגשמה של החברה בבסמר שבאלבמה החליטו שברצונם להתאגד ב-2020. הם ביקשו להצביע על השאלה האם רוב המועסקים מעוניין בהתאגדות. זו הייתה הפעם הראשונה שעובדי החברה בארה"ב חותרים לאיגוד מאז 2014.

ואולם הרעיון הזה לא קסם במיוחד לענקית הקמעונאות אונליין, שפנתה ל-NLRB – אשר תמכה בעובדים מראשית כוונתם להתאגד – וביקשה לעצור את ההצבעה. העובדים במתקן הגישו לראשונה בנובמבר 2020 את הפנייה ל-NLRB, והצהירו על כוונתם לקיום בחירות להתאגדות עם איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו, ה-RWDSU.

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון התעמרה וביידן תמך

בערך מאותו הרגע פעלה אמזון לחבל בהתאגדות. היא התקוממה משפטית נגד ההליך, בתוך הישענות על סוגיית ההצבעה בדואר (בשל הקורונה) במקום הצבעה פיזית, ובטענה כי זו לא קבילה כמהלך תקין. אלא שה-NLRB דחתה את הניסיון לסכל את ההתאגדות, והתירה את ההצבעה, שהחלה ב-8 בפברואר, כשאלפי העובדים במחסן הצביעו באמצעות הדואר.

למעשה, מארגני האיגוד באמזון סיפרו שהחברה עשתה רבות כדי לסכל את המהלך, החל מאתר נגד איחוד שיצרה אמזון וכלה בהחלפת רמזורים ליד המרכז, שגם מאחוריה לטענתם עמדה האג'נדה הנסתרת של ה"בוסית" שלהם נגד ההתאגדות. בהמשך קמה אפילו קבוצה של יותר מ-70 משקיעים של אמזון והתערבה בפרשה, כשהיא דורשת מענקית הקמעונאות אונליין להפסיק להפריע להצבעה על התאגדות עובדים של מועסקי המחסן באלבמה, כך דיווח הפייננשל טיימס.

אפילו נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פרסם במרץ הצהרה מצולמת, שבה הביע למעשה תמיכה בעובדים. בסרטון וידיאו שהועלה לחשבון הבית הלבן ביוטיוב דיבר ביידן לאומה ואמר: "היום ובמהלך הימים והשבועות הקרובים, עובדים באלבמה ובכל רחבי אמריקה מצביעים האם לארגן איגוד במקום עבודתם. זה בעל חשיבות קריטית ביותר, בחירה חשובה ביותר". הנשיא הוסיף והבהיר כי ההצהרה היא חלק מהבטחת הבחירות שלו לתמוך ב"איגודים המתארגנים ובזכות להתמקח באופן קולקטיבי".

ולמרות שמדברי הנשיא בלט בהיעדרו איזכור מפורש של השם 'אמזון', הציון הספציפי של מדינת אלבמה והמהלכים להתאגדות שם וברחבי ארה"ב לא הותיר הרבה מקום לספיקות בנוגע לכוונת הנשיא, ולמי שגרמה לו לצאת בהכרזה הנחרצת – אמזון, שהיא אחד התאגידים הגדולים בארה"ב ובעולם.

רק עובדים מעטים תמכו, לכאורה

ואולם באפריל, עת הסתיימה הספירה, הסתבר כי רוב העובדים הצביעו נגד ההתאגדות. המחסן שעובדיו ביקשו להתאגד מעסיק כ-5,800 עובדים, מתוכם רק 3,125 בחרו להצביע בכלל. מבין המצביעים, 1,798 הצביעו נגד הצטרפות להתאגדות, ורק קומץ של 738 עובדי "מרכז ההגשמה" באלבמה הצביע בעד ההליך.

אלא שכאן, ככל הנראה, לא הסתיימה הסאגה. כשהתבהרה תמונת ההצבעה הודיע האיגוד המקצועי ​​כי יערער על התוצאה. לטענתו אמזון ניצלה את "מערכת ההצבעה השבורה" וגרמה לעובדים להירתע מלבחור בהתאגדות.

כעת נותנת ה-NLRB את חוות הדעת שלה כגוף המפקח על מצבים שכאלו, ומחר (ג') אמורה להתפרסם ההחלטה הסופית האם לחייב הצבעה חוזרת. לפי התקשורת, מדובר בניצחון בשלב חשוב שהשיגה ה-RWDSU. 

אמזון הגיבה לדברים והצהירה כי "לעובדים שלנו הייתה הזדמנות להישמע בתקופה רועשת, כאשר כל סוגי הקולות הכבידו על הוויכוח הלאומי, ובסופו של יום הם הצביעו באופן גורף בעד קשר ישיר עם מנהליהם והחברה". הענקית מסיאטל הודיעה כי בכוונתה לערער על החלטת ה-NLRB, אם זו תורה לה להתיר קיום הצבעה חדשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים