בועת הסטארט-אפים רותחת: שיא רבעוני של 6.5 מיליארד דולר בגיוסים

מדו"ח של חברת המחקר IVC עולה ששיא זה, שנרשם ברבעון השני של השנה, מצטרף לשיא נוסף - במחצית הראשונה שלה, שבה גויסו כמעט 12 מיליארד דולר ● מתחילת השנה בוצעו 48 הנפקות של חברות היי-טק ישראליות

שיאים בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

בועת הסטארט-אפים ממשיכה לרתוח רשמה שיאי גיוסים הן ברבעון השני של 2021 והן במחצית הראשונה של השנה – כך עולה מדו"ח שחברת המחקר IVC ומשרד עורכי הדין מיתר פרסמו הבוקר (ד').

סך הגיוסים ברבעון השני של 2021 עמד על 6.52 מיליארד דולר ובחציון הראשון שלה – על 11.9 מיליארד. מדובר בסכום גדול יותר מסך הגיוסים שבוצעו בשנה שעברה, שנת הקורונה, שעמד על 10.3 מיליארד דולר.

ב-IVC מציינים שבמחצית הראשונה של השנה חלה עלייה משמעותית, מעבר לטווחים המוכרים, במספר ההנפקות ל-48, כמו גם במספר המשקיעים הישראליים בהן. בין החברות הישראליות שהונפקו במחצית הראשונה של השנה ניתן למנות את סנטינל וואן, ווקמי (שהמנייה שלה דווקא צנחה מיד לאחר ההנפקה), איטורו, שיצאה להנפקה יחד עם חברת SPAC אמריקנית, שאליה היא מוזגה, ארבה רובוטיקס, קוגנייט מבית ורינט ונאייקס, שרשמה את ההנפקה הגדולה ביותר עד כה של חברה ישראלית בבורסה בתל אביב. דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, והיזם קובי רוזנגרטן, לשעבר שותף בקרן ההון-סיכון הירושלמית JVP, הודיעו בחודש פברואר כי הם מקימים חברת SPAC שתסייע לחברות ישראליות להנפיק בבורסה האמריקנית.

מקור: IVC-Meitar Tech Review H1/2021

מקור: IVC-Meitar Tech Review H1/2021

שיאי הגיוסים נרשמו בכל שלבי סבבי הגיוסים – מהשלבים המוקדמים ועד למאוחרים. כך, ההשקעות בסבבי סיד ו-A המשיכו לטפס הן במספר העסקאות והן בהיקפים הדולריים – ל-126 עסקאות שבהן גויסו כ- 1.04 מיליארד דולר. גם בהשקעות בסבבים מתקדמים יותר (סבבי B ומעלה) נמשכה מגמת העלייה: סכום הגיוסים הכולל עמד על 5.48 מיליארד דולר לעומת 4.66 מיליארד ברבעון הראשון של 2021 – צמיחה של 18%. כמו כן, נמשכה מגמת העלייה במספר העסקאות הרבעוניות שקיימת במהלך השנתיים האחרונות.

מקור: IVC-Meitar Tech Review H1/2021

מקור: IVC-Meitar Tech Review H1/2021

נתון נוסף מראה שנרשמה קפיצה של קרוב לפי שלושה במספר הגיוסים מגובי ההון-סיכון – מ-1.9 מיליארד דולר ברבעון השני של 2020 ל-5.5 מיליארד ברבעון השני של 2021.

"מגמת ההנפקות תימשך בתקופה הקרובה"

מייק רימון, שותף במשרד עורכי הדין מיתר, אמר כי "מאז 2013 לא חזינו במספר כה גדול של חברות היי-טק ישראליות שהפכו בתוך תקופה כה קצרה לציבוריות. במחצית הראשונה של 2021 הושלמו הנפקות של 48 חברות ישראליות – בין בדרך של הנפקה רגילה ובין בדרך של מיזוג עם חברת SPAC – מתוכן 35 חברות הנפיקו בתל אביב, 12 בארצות הברית ואחת בלונדון".

"חברות אלה", ציין, "ובעיקר אלה מהן שהפכו לציבוריות בארצות הברית, הונפקו כל אחת בשווי מאוד גבוה, ומרביתן אף העלו את שוויין לאחר ההנפקה. אנחנו צופים שתופעה זו תימשך בתקופה הקרובה, גם אם בצורה מתונה יותר מאשר במחצית הראשונה של 2021. המשך הפיכתן של חברות פרטיות לציבוריות דרך מיזוג עם SPAC ייבחן, בין היתר, לאור חששם של רגולטורים בארצות הברית ובישראל מעסקאות אלה, וכן לאור הביצועים של חברות שהונפקו בדרך זו – שברבעון הראשון של השנה היו נמוכים באופן משמעותי מאלה של חברות שהונפקו בצורה המסורתית".

לדברי מריאנה שפירא, אנליסטית בכירה ב-IVC, "תעשיית ההיי-טק הישראלית ממשיכה להוות יעד אסטרטגי למשקיעי הון-סיכון זרים, כאשר חברות טכנולוגיה בכל שלב בחייהן נהנות מההשקעות הנדיבות, עם כניסה של משקיעים רציניים בשלבים יותר מוקדמים – מה שמתבטא בהיקפי גיוס גדולים יותר ומגדיל סיכויי הישרדות. העובדה שמשקיעים ישראליים הרחיבו את פעילותם והערכות שווי גבוהות מצביעות על זמינות ההון לשוק הישראלי, וכן על מגמה חיובית בזרימת כספים לתעשיית ההיי-טק גם בהמשך 2021".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים