גוגל נקנסה בצרפת בחצי מיליארד יורו: לא שיתפה רווחי פרסום

החברה הייתה אמורה להגיע להסכם עם אתרי תוכן חדשותי על תמלוגים שיקבלו ממנה ● ענקית הטכנולוגיה האמריקנית אמרה כי הקנס "מתעלם מהמאמצים שלנו להגיע להסכם" ● לחברה יש כעת חודשיים להציע הצעה כיצד לפצות את אתרי החדשות הצרפתיים

הגנה על קטינים. גוגל. צילום: BigStock

רשות ההגבלים העסקיים הצרפתית הודיעה היום (ג') כי היא קונסת את גוגל בסכום של 500 מיליון יורו (שהם 593 מיליון דולר), בגין אי ציות מלא לצו הזמני שהוציאה בהקשר לשיתוף תכנים מאתרי החדשות במדינה דרכה.

הענקית ממאונטיין וויו, ארה"ב, חייבת להציע תוך חודשיים דרכים שבאמצעותן היא תפצה את סוכנויות החדשות ומפרסמים אחרים על השימוש בחדשות שלהם. אם לא תעשה זאת, היא מסתכנת בקנסות נוספים של עד 900,000 יורו לכל יום עיכוב.

אתרי החדשות הצרפתיים הבולטים APIG, SEPM וסוכנות AFP מאשימים את ענקית הטכנולוגיה בכך שהיא לא מנהלת איתם שיחות בתום לב, כדי להגיעה לכדי הסכמה. גוגל הייתה אמורה למצוא פתרון לסוגיה, על פי הנחיה אחרונה של האיחוד האירופי, שהכתיב לה חובה לשלם "זכויות שכנוּת" (neighboring rights) לאתרי החדשות הללו. החברה קיבלה הוראה מהרגולטורים הצרפתיים לדון בחלוקת רווחיה הענק שלה מפרסום עם יצרניות התוכן החדשותי במדינה, המתפרסם אונליין דרכה, ושממנו היא גוזרת קופון שמן.

צרפת היא אחת המדינות הבודדות שיישמו את רפורמת זכויות היוצרים של האיחוד האירופי, המעניקה לאתרי חדשות את זכויות השכנוּת שהן למעשה הזכות לבקש תגמול כאשר התוכן שלהם מוצג בפלטפורמות מקוונות.

התיק הספציפי התמקד בשאלה האם גוגל הפרה הוראות ארעיות של רשות ההגבלים העסקיים, שדרשו כי דיונים כאלה יתקיימו תוך שלושה חודשים עם מפרסמי חדשות המבקשים זאת, והענישה היא על אי ציות להוראות אלו.

APIG, המייצגת את מרבית מפרסמי החדשות הגדולים בצרפת – לה פיגארו, לה מונד וכדומה – נותרה אחת התובעות, למרות שחתמה על הסכם מסגרת, מכיוון שהסכם זה הושעה בגלל ענייני ההגבלים העסקיים בהם מעורבת גוגל בצרפת, כך אמרו גורמים לרויטרס.

טבעת החנק הרגולטורית בצרפת מתהדקת

יצוין כי בתחילת החודש שעבר רגולטור התחרות של צרפת קנס את גוגל ב-220 מיליון יורו (270 מיליון דולר), לאחר שמצא שהיא מעדיפה שירותים משלה לצורך הצגת מודעות מקוונות, על חשבון אלו של מתחריה.

כידוע, גוגל חולשת כיום על שוק המודעות אונליין, כשיותר מ-80% מההכנסות של החברה האם שלה, אלפבית, מגיעות מפרסום. הפרסומות והמודעות שמוכרת החברה הניבו לה בשנה שעברה הכנסות עולמיות של 147 מיליארד דולר. שגשוגה זה של גוגל בתחום הפרסום, פוגע באופן כמעט אנוש בכל מי שהרוויח מפרסומות קודם לכן, והעונש שהוטל על גוגל ביוני בצרפת הוא חלק מהסדר שהושג לאחר ששלוש קבוצות מדיה – ניוז קורפ, לה פיגארו וקבוצת ראסל הבלגית – האשימו את החברה עוד בשנת 2019 בניצול מעמדה הדומיננטי בשוק ביחס למכירות מודעות לאתרים ולאפליקציות שבבעלותן.

משני הקנסות החמורים, המגיעים חודש אחרי חודש, בהחלט ניכר כי הרגולטורים בצרפת נחושים לרסן את גוגל ולהכפיף אותה אליהם ביתר שאת.

"אנו מאוכזבים מאוד מההחלטה הזו – פעלנו בתום לב לאורך כל התהליך. הקנס מתעלם מהמאמצים שלנו להגיע להסכמה, ומהמציאות של איך חדשות עובדות בפלטפורמות שלנו. עד כה, גוגל היא החברה היחידה שהודיעה על הסכמים בדבר זכויות שכנות", אמר דובר גוגל בהצהרה והוסיף כי החברה עומדת לסיים עסקה עולמית עם AFP.

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

אוסטרליה ואחריה כל העולם?

נזכיר כי נושא התמלוגים ליוצרי תוכן החדשות עלה על הפרק מוקדם יותר השנה, כשאוסטרליה "הסתכסכה" עם פייסבוק בדיוק על אותו עניין עצמו. המדינה קבעה כי ענקיות אינטרנט כמו פייסבוק וגוגל צריכות לחלוק ברווחי הענק שהן מייצרות, לרוב מפרסומות הנלוות לתוכן שהנפיקו גופי החדשות, עם האחרונים.

בתחילה פייסבוק נאבקה ברוע הגזירה באמצעים שונים, כולל "החשכת" עמודים של גופי תקשורת באוסטרליה ועצירת האפשרות לשתף תכנים שלהם בפלטפורמה הענקית.

אלא שממשלת אוסטרליה לא וויתרה, החזירה בשרירים וחבטות משל עצמה – ואפילו סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, הצטרף ל"קטטה", הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה, ולמעשה בכך איים בעצמו על החברה השולטת בזירת המדיה החברתית ביד רמה. 

לבסוף, בפברואר האחרון, ההתעקשות האוסטרלית גרמה לפייסבוק להתקפל ולקבל את המצב החדש, ובמרץ כבר נודע כי הענקית ממאנלו פארק סיכמה עם ניוז קורפ – חברת החדשות של רופרט מרדוק – שהיא תחלוק איתה בהכנסות על תוכן העיתונות שלה באוסטרליה.

גוגל מצידה החלה מיד עם התגבשות הקוד החדש באוסטרליה לנהל מו"מים עם גופי תקשורת אוסטרליים וגם בינלאומיים, כדי לקבוע תעריף לחלוקת הכסף שהיא מרוויחה איתם. אלא שהטענות הן בעצם ששיחות ומגעים אלו לא נושאים פירות ולא נעשים בכוונה מלאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים