פייסבוק מתקפלת: תחזיר את שיתופי החדשות באוסטרליה

אחרי שחסמה אותן, ענקית הרשתות החברתיות עשתה עסקה עם אוסטרליה להחזרת החדשות לפלטפורמה ● בתמורה הממשלה תתקן החקיקה המתגבשת, שאמורה לאלץ חברות אינטרנט גדולות לשלם עבור תוכן חדשותי המשותף דרכן ברשת

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק (מטא). אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

פייסבוק (Facebook) הודיעה כי תכני חדשות יתחילו להופיע מחדש בעדכוני המשתמשים האוסטרלים בימים הקרובים, לאחר שהגיעה להסכם עם ממשלת אוסטרליה בנוגע לתכניות השלטון לחוקק חוק שיגרום לענקיות הטכנולוגיה לשלם לכלי התקשורת עבור תכניהם המושתפים דרכן.

היחסים בין פייסבוק והממשלה הגיעו להסלמה חמורה, אחרי שהענקית האמריקנית ממאנלו פארק – שחשה מאוימת מהחקיקה הצפויה במדינה, אשר הייתה אמורה לאלץ אותה לשלם בעבור תוכן חדשותי – "החשיכה" בשבוע שעבר דפים של גופי ואתרי תקשורת אוסטרליים, וחסמה את האפשרות לשיתוף ידיעות שלהם בשירות המדיה החברתי שלה.

המהלך עורר זעם בקרב חברי הממשלה המקומית, כמו גם אצל מחוקקים רבים ברחבי העולם ובמדינות שבהן נשקל מהלך דומה לגביית עמלת תוכן חדשותי מפייסבוק וגוגל (Google) ואולי מענקיות אינטרנט אחרות.

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה, ולמעשה בכך איים בעצמו על החברה שייסד ומנהיג מארק צוקרברג.

ומוריסון לא רק אמר אלא גם עשה – השבוע (א') החלה ממשלת אוסטרליה מריצה קמפיין פרסומי לחיסונים נגד קורונה, ומשרד הבריאות האוסטרלי בישר שפייסבוק לא תהיה אחת הפלטפורמות שבהן יוצגו המודעות. שר הבריאות, גרג האנט, הודיע רשמית שהממשלה יוצאת למסע תקשורתי רחב ההיקף, שיערך גם במדיה המודפסת, גם במשודרת וגם באינטרנט, כדי להבטיח שהאוסטרלים יתייצבו לקבל את הזריקות שיגנו עליהם מהמגיפה. אלא שהאנט בישר גם כי משרדו החליט שלא לפרסום בפייסבוק, עד שתיפתר המחלוקת בין ענקית המדיה החברתית האמריקנית לאוסטרליה.

פיתול אחרון בעלילה ואולי פתרון למחלוקת הקשה?

משמעות האקט האחרון הזה הייתה בעצם חרם פרסום ממשלתי בפלטפורמה, מהלך שמבטא הן זלזול ברשת החברתית הגדולה בעולם, והן פגיעה פיננסית בה. מובן שגם החלטה זו הייתה חלק מהמאבק בין אוסטרליה לרשת החברתית הדומיננטית, על רקע החקיקה מתגבשת במדינה, ואפשר שגם היוותה את לשון המאזניים שהביאה לפיתול האחרון בעלילה, ואולי לפתרון המחלוקת הקשה.

שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג. צילום: וויקיפדיה

שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג. צילום: וויקיפדיה

שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג, החל במגעים עם פייסבוק מיד לאחר שזאת חסמה את האפשרות לשיתוף תכני חדשות בפלטפורמה בשבוע שעבר (ה'). עד עכשיו הוא לא מסר פרטים על מגעיו, אבל כעת פרסם הצהרה המתארת ​​את השינויים בקוד של מדיית החדשות והמדיה הדיגיטלית שתערוך הממשלה, עקב המאבק שלה מול פייסבוק וההסכמות שאליהן הגיעו החברה והממשל.

לדברי פריידנברג, ממשלת מוריסון תציג היום (ג') את התיקונים לקוד. תיקונים אלה יספקו בהירות נוספת לפלטפורמות הדיגיטליות ולעסקי המדיה החדשותית בנוגע לאופן בו הקוד נועד לפעול, ולחזק את הבטחת ההעסקה בתקשורת החדשותית, שסבלה כידוע – גם באוסטרליה וגם בכלל העולם – מירידה משמעותית בהכנסות וברייטינג, מאז כניסת הרשתות החברתיות לעולמנו.

התיקונים יבהירו בגדול כי פייסבוק תוכל לבחור אם החדשות יישארו בפלטפורמה, ולתמוך באתרי וגופי חדשות לבחירתה.

ההסכם שהושג, לפי הדיווחים השונים, כולל ארבעה שינויים שבוצעו בקוד המדיה המוצע באוסטרליה, כולל הוספת תקופת גישור לפני שבורר ממשלתי מתערב בסכסוך בין חברות טכנולוגיה ואתרי חדשות.

קמפבל בראון, סגן נשיא פייסבוק לשותפויות חדשות עולמיות, פרסם פוסט בבלוג החברה, ובו אמר שלאחר דיונים עם ממשלת אוסטרליה, ענקית המדיה החברתית תשיב את האפשרות לפרסום חדשות האוסטרליות בפייסבוק בימים הקרובים.

"הממשלה הבהירה שנשמור על היכולת להחליט אם חדשות יופיעו בפייסבוק, כך שלא נהיה באופן אוטומטי במשא ומתן כפוי", הוסיף והבהיר בראון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים