פייסבוק מונעת שיתוף חדשות באוסטרליה והממשלה המקומית זועמת

החסימה על רקע חוק שיאלץ את ענקיות הטק, פייסבוק וגוגל, לחלוק הכנסות מפרסום עם גופי תקשורת ● גוגל בחרה להיכנס למו"מ על התשלומים, אולם פייסבוק איימה וחסמה את תכני החדשות ● ראש הממשלה האוסטרלי: "פייסבוק יהירה - היא לא תאיים עלינו"

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק (מטא). אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

פייסבוק (Facebook) הודיעה אתמול (ד') כי תמנע מעכשיו שיתוף של תכני חדשות באוסטרליה, כנקמה על הצעת חוק המבקשת לאלץ אותה לחלוק את הכנסותיה עם התקשורת. ממשלת אוסטרליה הגיבה לחסימה בחומרה.

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה. צילום: וויקיפדיה

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה. צילום: וויקיפדיה

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה, לאחר שענקית הטכנולוגיה אסרה על האוסטרלים לראות או לפרסם תוכן חדשותי בפלטפורמה. המהלך של פייסבוק הגיעה מספר שבועות אחרי שהיא אכן איימה בצעד דומה, בתגובה לתכנית הממשלה לחייב אותה לשתף ברווחיה את גופי התקשורת. יצוין כי מוריסון "נכנס" בפייסבוק באמצעות פוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק שלו.

שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג, בישר כי שוחח עם מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, על האיסור החדש הבוקר, אולם תוכן השיחה טרם פורסם.

ואולם למעשה השלטונות בארה"ב כבר עשו כן אולם התערבו דווקא לכיוון ההפוך – בינואר האחרון ממשלת ארה"ב ביקשה מאוסטרליה להמתין עם הצעת החוק החדש, שאם יעבור יהפוך אותה למדינה הראשונה בעולם המאלצת את פייסבוק וגוגל (Google) לשלם עמלה בעבור חדשות שמקורן בכלי תקשורת מקומיים. עוזרי נציגי הסחר האמריקניים, דניאל בכר וקרל אהלרס, ביקשו מממשלת אוסטרליה "להשעות" את התכניות שלה, כדי "ללמוד יותר את השווקים, ובמידת הצורך, לפתח 'קוד מרצון'" בנדון.

"פירוש שגוי של היחסים בין הפלטפורמה שלנו לתקשורת"

בהצהרה מטעם פייסבוק העולמית נאמר כי כתוצאה מהמדיניות החדשה, האוסטרלים "אינם יכולים להציג או לשתף תכני חדשות אוסטרליים או בינלאומיים בפייסבוק". משמעות הדבר היא גם שאנשים באזורים אחרים בעולם אינם יכולים להציג או לשתף תכני חדשות אוסטרליים בפלטפורמה הדומיננטית.

"החוק המוצע מפרש באופן שגוי את היחסים בין הפלטפורמה שלנו לתקשורת, המשתמשת בה לשיתוף תכני חדשות", אמר וויליאם איסטון, מנהל פייסבוק באוסטרליה וניו זילנד, בהשיבו לביקורת הממשל האוסטרלי. על החקיקה המתגבשת בנחישות במדינה אמר איסטון: "זה הותיר לנו בחירה קשה: נסו לעמוד בחוק המתעלם ממציאות היחסים הללו, או הפסיקו לאפשר תוכן מידע בשירותים שלנו באוסטרליה. בצער רב אנו בוחרים באפשרות האחרונה".

"פייסבוק טועה. האמצעים שננקטו על ידי פייסבוק הם חסרי תועלת, סמכותיים ויפגעו במוניטין שלה כאן באוסטרליה", אמר שר האוצר קודם לשיחתו עם צוקרברג.

החסימה, כך הסתבר, כללה גם חסימות-לוואי, ככל הנראה שגויות, כך לפחות לטענת פייסבוק – בעוד שאתרי החדשות הגדולים הם אלו שהיו אמורים להיחסם משיתוף התכנים על-ידיה, אתר המדיה החברתית אסר גם על עמודים השייכים ללשכת המטאורולוגיה, למחלקות הבריאות הממלכתיות וכן לדפי ארגוני צדקה לפרסם תכנים.

ראש ממשלת מערב אוסטרליה, מארק מק'גואן, שגם את הדף שלו חסמה פייסבוק משום מה, האשים את פייסבוק וטען שהיא מתנהגת "כדיקטטור מצפון קוריאה". הוא קרא לממשלת ארצות הברית להיכנס לתמונה.

ענקית המדיה החברתית הסבירה כי היא חוסמת עמודים על רקע קוד החדשות שהוצע, אך הבהירה כי לא התכוונה לאסור פרסום תכנים בדפי ממשלה.

גוגל בחרה לנהל משא ומתן על העמלות

ביום ד' נקטה גוגל בעמדה ההפוכה לזו שבה בחרה המתחרה הענקית שלה ממאנלו פארק. היא הודיעה על עסקה שלה עם חברת News Corp Australia.

בהצהרה מטעם השתיים גוגל כינתה את העסקה "שותפות היסטורית רב-שנתית", שתציג חדשות של ענקית התקשורת בחלון הראווה שלה. הסכם מכסה את התוכן של הוול סטריט ג'ורנל, Barron's, MarketWatch והניו יורק פוסט בארצות הברית, כמו גם את תכני הסאן, הסאנדיי טיימס, והטיימס, וכן את התכנים של כמה כלי תקשורת באוסטרליה, כולל תכני The Australian.

News Corp הייתה גוף החדשות הפרטי הגדול האחרון שהגיע להסכמה מול גוגל, ונחשבת כגורם חשוב בהנעת החקיקה של הממשלה השמרנית האוסטרלית נגד ענקיות הטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים