אוסטרליה נגד פייסבוק: לא תפרסם קמפיין חיסוני קורונה בפלטפורמה

קמפיין תקשורתי נרחב החל לרוץ באוסטרליה, במטרה להעלות מודעות לחיסון ולעודד את התושבים לקבלו ● שר הבריאות הודיע עם זאת כי הרשת החברתית הדומיננטית, שחסמה שיתוף תוכן חדשותי במדינה, לא תזכה לקחת בו חלק, וגם לא תרוויח ממנו

לא יראו אותו בפייסבוק. קמפיין חיסוני הקורונה של אוסטרליה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ממשלת אוסטרליה מריצה קמפיין פרסומי לחיסונים נגד קורונה. משרד הבריאות האוסטרלי החל השבוע במסע הפרסום, אך בישר שפייסבוק (Facebook) לא תהיה אחת הפלטפורמות שבהן יוצגו המודעות.

ההחלטה היא למעשה חלק ממאבק בין אוסטרליה לרשת החברתית הדומיננטית בעולם, ומגיעה על רקע חקיקה מתגבשת במדינה, שתאלץ את פייסבוק לשלם עמלה על תכני חדשות המשותפים דרכה.

פייסבוק, שמנסה להיאבק ברוע הגזירה המתגעשת עליה, התריעה שתחסום שיתוף תכני חדשות בשירות שלה, ואף ביצעה בפועל את החסימה ביום ה' האחרון.

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה. צילום: וויקיפדיה

הממשל האוסטרלי זעם על האקט ה"בריוני" מטעם החברה שייסד ומנהיג מארק צוקרברג. ראש הממשלה, סקוט מוריסון, הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה.

ההחלטה הפתאומית של פייסבוק מיום ה' לעצור את האוסטרלים מלשתף חדשות בפלטפורמה שלה, לחסום את דפי כלי התקשורת המקומיים והזרים, וכן לחסום כמה חשבונות ממשלתיים (מהלך שהחברה טענה מאוחר יותר שנעשה בטעות) גררה מגוון של תגובות זועמות מצד מחוקקים, לא רק באוסטרליה אלא ברחבי העולם כולו. כעת מגיע כנראה חלק מהנקמה.

חסמתם? לא פרסמתם

שעות לפני שאוסטרליה החלה במבצע החיסונים (של החברות פייזר וביו-נטק), בישר שר הבריאות, גרג האנט, שהממשלה תצא למסע התקשורתי רחב ההיקף, שיערך גם במדיה המודפסת, גם במשודרת וגם באינטרנט, כדי להבטיח שהאוסטרלים יתייצבו לקבל את הזריקות שיגנו עליהם מהמגיפה. אלא שהאנט אמר גם כי משרדו החליט שלא לפרסום בפייסבוק, עד שתיפתר המחלוקת בין ענקית המדיה החברתית האמריקנית לאוסטרליה.

"במשמרת שלי, עד שהנושא הזה לא ייפתר, לא יהיה פרסום בפייסבוק", הצהיר האנט בשיחה עם תאגיד השידור האוסטרלי. "בעיקרון יש טיטאנים תאגידיים שמתנהגים כבריונים ריבוניים", הסביר השר. הוא הבטיח, בנוגע למאבק מול פייסבוק, ש-"הם לא יתחמקו מזה", במובן של השבת המלחמה מטעם המדינה.

Today was an important day for Australia. A day of hope and protection. https://t.co/ElMmcQ4dV9


אחרי חסימת שיתופי תכני החדשות, אמר ג'וש פריידנברג, שר האוצר האוסטרלי, כי שוחח עם פייסבוק. בסוף השבוע בישר ראש הממשלה מוריסון שפייסבוק "שוב התיידדה איתנו בדיעבד (tentatively friended – ג"פ)" מבלי למסור פרטים נוספים.

מוריסון אגב קיבל את חיסון הקורונה שלו אתמול (א') כחלק מפרסום מבצע החיסונים, ממש כפי שעשה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. במועד החיסון אמר הראש הממשלה האוסטרלי כי המדינה תשתמש ב"כל מנגנוני התקשורת העומדים לרשותנו כדי להגיע לאנשים", ואולם לא התייחס במפורש לפרסום בפייסבוק ולהחלטה הממשלתית לוותר עליו, על אף שאוסטרלים רבים, מן הסתם, מבלים את זמנם בפיד של פייסבוק.

גם שר הבריאות האנט אמר כי הרשויות ישתמשו בכל ערוץ כדי לעודד את האוסטרלים להתחסן, אך ציין כי "יש יכולת לעשות פרסום בתשלום (בפייסבוק –  ג"פ) והאלמנט הזה לא נמצא על הפרק… בינתיים".

נציג פייסבוק אמר בתגובה ששלח בהודעת דוא"ל לתקשורת שהחברה "מתקשרת עם ממשלת אוסטרליה, בכדי לשרטט את חששותינו המתמשכים מהחוק המוצע, ותעבוד עם הממשלה על תיקונים לחוק, במטרה להשיג דרך יציבה והוגנת, הן לפייסבוק והן למפרסמים".

יצוין כי לעומת פייסבוק, גוגל (Google), שגם עליה יוחל החוק החדש לכשיכנס לתוקפו, דווקא מאמינה ככל הנראה שהחקיקה האוסטרלית תצא לפועל ושאין טעם להיאבק בה. הענקית ממאונטיין וויו בחרה לערוך מו"מים עם גופי התקשורת המובילים, כדי לקבוע תעריף מוסכם לשיתופם ברווחיה מהתכנים שלהם המופצים דרכה.

בנוסף, מדינות אחרות, בראשן קנדה, הודיעו כי חקיקה לשיתוף רווחי ענקיות האינטרנט עם התקשורת עומדת על הפרק גם אצלן, ובקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים