כסף קטן: גוגל נקנסה ב-270 מיליון דולר בצרפת

הענקית האמריקנית הגיעה להסכם מול רגולטור התחרות הצרפתי, אחרי שהואשמה בניצול הדומיננטיות שלה בשוק המודעות ● הענישה לא אמורה לפגוע במיוחד בחברה וברווחיה העצומים, אולם גוגל תיאלץ גם לערוך שינויים בהתנהלותה, לטובת תחרות יותר הוגנת

הגנה על קטינים. גוגל. צילום: BigStock

רגולטור התחרות של צרפת קנס אתמול (ב') את גוגל (Google) ב-220 מיליון יורו (270 מיליון דולר), לאחר שמצא שהיא מעדיפה שירותים משלה לצורך הצגת מודעות מקוונות, על חשבון אלו של מתחריה. 

כידוע, גוגל חולשת כיום על שוק המודעות אונליין, כשיותר מ-80% מההכנסות של החברה האם שלה, אלפבית (Alphabet) מגיעות מפרסום. הפרסומות והמודעות שמוכרת החברה הניבו לה בשנה שעברה הכנסות של 147 מיליארד דולר. שגשוגה זה של גוגל בתחום הפרסום, פוגע באופן כמעט אנוש בכל מי שהרוויח מפרסומות קודם לכן, והעונש בצרפת הוא חלק מהסדר שהושג לאחר ששלוש קבוצות מדיה – ניוז קורפ (News Corp), היומון הצרפתי לה פיגארו (Le Figaro) וקבוצת ראסל (Russell Group) הבלגית – האשימו את גוגל בשנת 2019 בניצול מעמדה הדומיננטי בשוק ביחס למכירות מודעות לאתרים ולאפליקציות שבבעלותן.

AdX ו-Doubleclick Ad Exchange. שירותי הפרסום של גוגל שמפריעים, לכאורה, לתחרות הוגנת

AdX ו-Doubleclick Ad Exchange. שירותי הפרסום של גוגל שמפריעים, לכאורה, לתחרות הוגנת

רשות התחרות הצרפתית (The Autorité de la concurrence) קבעה כי גוגל אכן העניקה יחס מועדף לשירות מכירות פומביות של מלאי המודעות שלה AdX, ול-Doubleclick Ad Exchange – הפלטפורמה של גוגל שמאפשרת ללקוחות לבחור ולקנות מודעות בזמן אמת.

במסגרת הסכם הפשרה התחייבה גוגל להקל על בעלי אתרים בצרפת להשתמש בנתונים שלה, ולהשתמש בכלים שלה עם טכנולוגיות מודעות אחרות. החברה ממאונטיין וויו מסרה כי "אנו נבדוק ונפתח את השינויים הללו במהלך החודשים הקרובים, לפני שנפרוס אותם באופן רחב יותר, ואת חלקם באופן גלובלי".

"זו ההחלטה הראשונה בעולם לבחון תהליכי מכירה פומבית של אלגוריתמים מורכבים, שדרכם פועל פרסום ברשת", אמרה נשיאת הרשות, איזבל דה סילבה.

עוד קנסות – בעיקר אמריקנים – בדרך

על אף שהרשויות באירופה חזקות הרבה יותר במלחמתן בענקיות הטק מאשר בארה"ב, משום שהחברות משקיעות מיליארדים בלובינג וב"ריכוך" כל התנגדות רגולטורית לפועלן בארץ המוצא שלהן, מדובר בקנס שבהתייחס לרווחי הענק של גוגל הוא על תקן "גרושים", ושיהווה לא יותר ממכה קלה בכנפיה של ענקית החיפוש.

עם זאת, הענישה בצרפת מגיעה בתקופה שבה גוגל מתמודדת עם מספר תביעות הגבלים עסקיים אמריקניות, עקב התנהגות אנטי-תחרותית לכאורה, שבכל זאת עלולות להוביל לכך שתיאלץ להגיע להסכמים דומים גם בארה"ב ולשלם גם שם קנסות שונים. אפילו אם גם אלו יהיו קנסות "קלים" יחסית, בכל זאת הם עלולים להצטבר לכדי סכום כסף לא קטן שהענקית תאבד מרווחיה.

יצוין כי פייסבוק (Facebook), שנחשבת כחברת הענק הדומיננטית השנייה בשוק הפרסום הדיגיטלי, נחקרת גם היא על ידי הרגולטורים באיחוד האירופי, בשל טענות כי השימוש שלה בנתוני המשתמשים הרבים של שירותיה מעניק לה יתרון לא הוגן בעסקים אלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים