רשמית: AWS וגוגל זכו בפרויקט הענן הממשלתי נימבוס

המכרז כולל הקמת אתרי ענן מקומיים בישראל ואזור מקומי מצד כל אחת מהזוכות, בהשקעה ראשונית של ארבעה מיליארד שקלים ● AWS וגוגל זכו במכרז, שהשתתפו גבו גם אורקל ומיקרוסופט, שנפסלו על רקע טכני ועתרו על כך לבית המשפט, ויבמ

דרושה תגובה, כדי שלא "יתקדרו העננים" מעל מכרז הענן הממשלתי. עיבוד מחשב: BigStock

משרד האוצר הודיע היום (ד') על זכייתן של AWS וגוגל בחלק הראשון של פרויקט הממשלתי נימבוס. אורקל ומיקרוסופט, שהגישו אף הן הצעות למכרז, נפסלו על רקע טכני, והגישו בימים האחרונים עתירות לבית המשפט בבקשה לבטל את ההחלטה. מתמודדת נוספת הייתה יבמ.

ההכרזה הסופית על AWS וגוגל כזוכות צפויה לאחר שהן ישלימו את התנאים שהוא כולל. המכרז כולל הקמה של אתרי ענן מקומיים בישראל ואזור מקומי מצד כל אחת מהחברות הזוכות, בהשקעה ראשונית שמוערכת בארבעה מיליארד שקלים. שירותי הענן יסופקו מאתרי ענן מקומיים, כאשר המידע יעובד ויישמר בגבולות מדינת ישראל, תחת הנחיות אבטחת מידע מצד הגורמים הרלוונטיים בממשלה.

בממשלה מציינים כי הפרויקט כולל ארבעה חלקים: רכישה והקמה של תשתיות הענן, גיבוש המדיניות הממשלתית להגירה אליו, מענה לאינטגרציה ולהגירה, וביצוע בקרה ואופטימיזציה על הפעילות בענן.

בחלקו השני של הפרויקט נבחרה סומך חייקין – KPMG כספק הזוכה לייעוץ וליווי הקמת מרכז הענן למצוינות (ה-CCoE – Cloud Center of Excellence) לממשלה ולהפעלתו. מולה התמודדו במכרז חברות ייעוץ בינלאומיות כגון דלויט, ארנסט אנד יאנג ומק'ינזי, וכן HPE – שברשותן ניסיון ביצירה ובליווי ובהפעלה של מרכזים מעין אלה בתאגידים בינלאומיים ובממשלות במדינות שונות.

בנוסף, בימים אלה מתקיים הליך מכרזי לצורך מתן מענה לחלק השלישי בפרויקט, שבמסגרתו ייבחרו עשרות ספקים מקומיים שיסייעו בהגירת מערכות הממשלה לענן ובפיתוח מערכות בסביבת הענן. תהליך זה פתוח למבחר רחב של ספקים, לרבות קטנים ובינוניים, ויאפשר להם להשתתף בתהליך ולהיות חלק מתהליכי העבודה. בחלק הרביעי של הפרויקט ייקבעו עקרונות ניטור ואופטימיזציה לפעילות הממשלה בענן ויפורסם מכרז בהתאם.

פרויקט הענן הממשלתי הראשון בישראל

במשרד האוצר רואים בפרויקט נימבוס פרויקט דגל רב שנתי וראשון מסוגו בממשלה. בממשלה אומרים כי הפרויקט נועד לתת מענה מקיף ומעמיק לאספקת שירותי ענן לממשלה, מערכת הביטחון וגופים נוספים במשק. הוא ידרוש השקעות נרחבות בתשתיות ויסייע לקידום האקו-סיסטם של מדינת ישראל בתחומי טכנולוגיות הענן.

הפרויקט מבוצע בהובלת מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר, בשיתוף הלשכה המשפטית ואגף התקציבים במשרד, רשות התקשוב הממשלתי במשרד הדיגיטל הלאומי, מערך הסייבר הלאומי, משרד הביטחון וצה"ל.

העתירות של אורקל ומיקרוסופט

כאמור, שתיים מהמפסידות במכרז – אורקל ומיקרוסופט – עתרו לבית המשפט בעתירה מינהלית, במטרה לבטל את ההחלטה שלא לתת להן הארכת מועד להגשת עתירה לביטול פסילותיהן מהפרויקט. אורקל עתרה לאחר שביקשה מסמכים לצורך הגשת העתירה וכן הארכת מועד של 45 ימים, אולם במשרד האוצר החליטו לתת לה אמנם את המסמכים, אך להאריך את המועד ב-21 ימים בלבד. גם בעתירה של מיקרוסופט מבוקשת הארכת מועד – של 21 ימים.

שתי החברות ציינו בפניותיהן לבית המשפט כי צוות המכרז מודע לעתירותיהן המינהליות ותומך בקבלתן. אלא שכאמור, היום פרסם משרד האוצר את זהות הזוכות, או לפחות הזוכות המסתמנות, במכרז.

גוגל החלה באחרונה, עוד בטרם הפרסום על זכייתה, לגייס עשרות מומחי ענן ברשתות החברתיות, ובראשן בלינקדאין. אורקל, שנתח השוק העולמי שלה בענן קטן, כבר כבר נערכת לפתיחת הדטה סנטר שלה לענן המקומי, במתקן של בינת בהר חוצבים – שעל הקמתו פורסם בפרסום ראשון באנשים ומחשבים. אתמול הודיעה מיקרוסופט על דחייה של הקמת הדטה סנטר שלה בענן המקומי, מהשנה – ל-2022.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    מה הקריטריונים לבחירה מהנאמר במאמר נראה שחברות עם ניסיון רב בתחום הענן לא זכו / נפסלו וכו

אירועים קרובים