התחלת שנה ברגל ימין: השקעות שיא בהיי-טק הישראלי ברבעון הראשון

הסכום שהושקע בחברות המקומיות טיפס ב-89% לכ-5.4 מיליארד דולר ● הזינוק בולט הן בחברות בשלבים מוקדמים והן בשלבים מאוחרים ● עם זאת, ב-IVC מזהירים שריבוי ההנפקות בנסדא"ק עלול להוביל לירידה בהשקעות ברבעונים הבאים

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הנה עוד נתון שמראה שההיי-טק הישראלי מתאושש ממשבר הקורונה, שגם ככה סבל ממנו הרבה פחות משאר המשק: סקר משותף של IVC ומשרד עורכי הדין מיתר מראה על זינוק של 89% בהשקעות בענף לשיא חדש של 5.37 מיליארד דולר. בסך הכול בוצעו במהלך הרבעון 172 עסקאות כאלה.

יש לציין ש-2.96 מיליארד מהסכום – יותר ממחצית ממנו (55%) – גויס ב-20 עסקאות הגדולות מ-100 מיליון דולר כל אחת. מדובר בזינוק של כמעט פי שלושה מהסכום שגויס בעסקאות מסוג זה ברבעון האחרון של 2020. שלוש מעסקאות אלה בוצעו בשתי חברות שהפכו בעקבותיהן לחד קרן – מליו, שפועלת בעולם התשלומים, ודרייבנטס, שבונה רשתות תקשורת על פי מודל תשתיות הענן – וג'ידוקס, שמפתחת כלים לתכנון פיננסי ואנליטיקה.

סך ההשקעות בהיי-טק הישראלי מהרבעון הראשון של 2015 ועד לרבעון הראשון של 2021. מקור: IVC-מיתר

סך ההשקעות בהיי-טק הישראלי מהרבעון הראשון של 2015 ועד לרבעון הראשון של 2021. מקור: IVC-מיתר

הגידול בהיקף גיוסי ההון ברבעון נבע מעלייה בפעילותם של משקיעים זרים, שביצעו 594 השקעות ב-124 סבבי גיוס – זינוק בהשוואה לממוצע של 400 השקעות ברבעון בשנים 2019 ו-2020.

במהלך הרבעון נמשכה הפעילות המואצת גם בעסקאות המגובות הון-סיכון, שהגיעו לסך של 5.18 מיליארד דולר ב-134 עסקאות, שהם 96% מסך ההון שהושקע. היקף ההשקעות ללא מעורבות כלל של קרנות הון-סיכון התכווץ לנתח של 22% מכלל ההשקעות – ככל הנראה תופעת לוואי של העלייה המתמדת בהערכות השווי של החברות הישראליות.

סכומי ההון הגבוהים שגויסו ברבעון הראשון של 2021 תואמים למגמת העלייה החדה בהערכות השווי של חברות טכנולוגיה בנאסד"ק. עם זאת, ב-IVC מסבירים שזה מה שעלול לגרום לירידה בהיקפי ההון שיושקעו בחברות טכנולוגיה ישראליות בהמשך השנה.

היקף ההשקעות בסבבים המוקדמים יותר מהוכפל

במקביל לזינוק בהשקעות גדולות בסבבי גיוס מאוחרים, מספר ההשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות בסבבים המוקדמים (סיד ו-A) נשמר ברבעון הראשון של השנה בקצב ממוצע, אך היקף ההון שהושקע בחברות אלה המשיך לעלות: הוא יותר מהוכפל בהשוואה לממוצע בשנים 2015-2020, גם בסבבי סיד וגם בסבבי A. סך ההון שהושקע בחברות בסבבי גיוס ביניים ומאוחרים הוכפל בהשוואה לרבעון הקודם, עם גיוס של 2.18 מיליארד דולר ב-34 סבבים.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC, אמרה כי "2021 התחילה בקצב חיובי עבור תעשיית ההיי-טק הישראלית, עם שיא חדש של היקף גיוסי הון וכן התאוששות בתחום האקזיטים – בעיקר במספר ההנפקות הראשונות". עם זאת, לדבריה, "הפעילות המואצת ברבעון הראשון של השנה היא בעיקר הודות להיקפי ההשקעה בחברות בצמיחה. חברות אלה נהנות ממוניטין בינלאומי ומצויות בקשר ארוך טווח עם קהילת המשקיעים הזרים. תמונה אחרת מצטיירת כשבוחנים את מצבן של החברות הצעירות יותר בהיי-טק הישראלי. על אף שהחברות בשלבים המוקדמים נהנות מעלייה בהיקף ההון המושקע, מספר ההשקעות בהן לא טיפס – נתון המלמד כי יש תחרות קשה בין החברות שמגייסות הון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים