מה צפוי ב-2021 בתחום הבריאות הדיגיטלית?

מומחים השתתפו בפאנל של אנשים ומחשבים שבו נשאלה השאלה שבכותרת, והשיבו תשובות מעניינות במיוחד

לקראת עוד שנה של בריאות דיגיטלית. צילום אילוסטרציה: BigStock

נגיף הקורונה פגע קשות בציבור – בריאותית (פיזית ונפשית) וכלכלית – אך גם יצר הזדמנויות טכנולוגיות רבות. מטבע הדברים, אחד התחומים הבולטים בכך הוא תחום הבריאות הדיגיטלית – בין אם מכשור רפואי או מערכות אחרות, וכמובן חיסונים.

כדי לבחון מה קרה, וקורה, בתחום זה בתקופת הקורונה קיבצה מערכת אנשים ומחשבים פאנל של מומחים בתחום הבריאות הדיגיטלית. את הפאנל הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, והשתתפו בו אמיר אלרואי, מנהל שותף של קרן וחממת וול-טק 1, שמשקיעה בעולמות ה-וולנס והשמירה על אורח חיים בריא; יעל אלרואי, מנהלת השקעות בקרן הון-הסיכון ויולהאמיר גלאור, מנהל שותף באינפיניטי מדיקל, שפעיל מזה יותר מ-20 שנים בסין – המקור של המגפה; ליאור שחורי, מנכ"ל חממת אינסטיב ושותף בקרן ההון-סיכון פרגרין, מהקרנות המובילות בישראל בהשקעות בתחום הרפואי; ניר ברנצוויג, מנכ"ל יחידת טכנולוגיות הבריאות בפיליפס; ודביר כהן, מנכ"ל ומייסד שותף של ממיק כירורגיה חדשנית. לחלק הראשון של הפאנל לחצו כאן.

במהלך הפאנל נשאלו המשתתפים שאלות על תחומי פעילותם והתמחותם.

אמיר גלאור, מנהל שותף של קרן אינסנטיב. צילום: יח"צ

אמיר גלאור, מנהל שותף באינפיניטי מדיקל. צילום: יח"צ

אמיר גלאור, ביצעתם הנפקה בבורסת תל אביב ואני תוהה מדוע לא שנחאי או הונג קונג? הרי יש לך ניסיון של יותר מ-20 שנה בפעילות בסין.
"אכן, יש לנו ניסיון עסקי רב בסין והנפקנו כמה חברות בשוק ההון הסיני. אולם, ההנפקה הזו לא התאימה לסין, כי כדי להנפיק שם, צריכים להוכיח שלחברה היו רווחים שלוש שנים רצופות במסגרת אותה הבעלות. כעת יש בסין בורסה חדשה, Sear, שהוקמה לטובת הנפקות של חברות בצמיחה, אבל גם לבורסה זו יש תנאים שלא אפשרו לנו להנפיק בה.

יש לציין שאני מרוצה מההנפקה שלנו בתל אביב ושהבורסה בארץ השתפרה – יש בה נזילות טובה וההנפקות גדלות".

יעל אלרואי, מה שיעור ההשקעות שהיו השנה בסטארט-אפים בתחום הרפואי יחסית לשנים קודמות?
"אני לא יכולה לענות על שאלתך, משום שהתחלנו להשקיע בחברות שמפתחות טכנולוגיות בתחום הרפואה הדיגיטלית רק השנה, כך שאין לנו יכולות לעשות השוואות לעומת שנים קודמות. מה שאני כן יכולה לומר הוא שיש ביקוש הולך וגובר למימון מצידן של חברות כאלה. המספר והאיכות של היזמים נמצאים בעלייה, ואנחנו רואים יותר ויותר בוגרי 8200 בתחום".

ניר ברנצוויג, מנכ"ל יחידת טכנולוגיות הבריאות בפיליפס. צילום: יח"צ

ניר ברנצוויג, מנכ"ל יחידת טכנולוגיות הבריאות בפיליפס. צילום: יח"צ

ניר ברנצוויג, מה חלקה של הבינה המלאכותית בטכנולוגיות רפואיות?
"לבינה המלאכותית יש מקום חשוב בטכנולוגיות אלה, בעיקר בתחום הרדיולוגיה, שכן ניתן לנתח ולפרש צילומים והדמיות ולמצוא סימנים למחלות שהנדבקים לא ידעו שיש להם אותן".

דביר כהן, מה חלקה של הרובוטיקה בטכנולוגיות רפואיות?
"גם בתחום זה יש התפתחויות רבות, וברובוטים החדישים משולבת בינה מלאכותית. בעבר הלא רחוק רובוטים היו עזר לרופאים, וכיום הם עושים פעולות אנליטיות ואחרות באופן עצמאי יותר".

ליאור שחורי, מנהל שותף בקרן אינסנטיב. צילום: יח"צ

ליאור שחורי, מנכ"ל חממת אינסטיב ושותף בקרן ההון-סיכון פרגרין. צילום: יח"צ

ליאור שחורי, מהם להערכתך האתגרים בהמשך הפיתוח של טכנולוגיות רפואיות?
"אני מניח שהקורונה תביא לפיתוחים טכנולוגיים נוספים, אבל כרגע מדובר בעיקר בקפיצה באימוץ של טכנולוגיות קיימות. ב-2020 ראינו יישום מהיר יותר שלהן – בין היתר של טלה רפואה, כמו גם אימוץ של מכשירים עם חיישנים, שמאפשרים לרופאים לנטר ולאבחן חולים מרחוק.

באשר לאתגרים, אני רואה שניים עיקריים: הראשון הוא מודל עסקי. בהרבה מהחברות שיוזמות פתרון חדש ולא מחליפות שירות מוצר או קיים צריך, מעבר לאישורים רגולטוריים, להוכיח את הערך המוצע בהם. האתגר השני הוא רוכשים פוטנציאליים. התאגידים הרפואיים המסורתיים מתעניינים בחברות דיגיטליות, אבל עורכים מעט השקעות בתחום ועוד פחות רכישות, ותאגידי התוכנה שמתעניינים בתחום מחפשים יותר מוצרים בתחום ה-וולנס מאשר מוצרים רפואיים, כיוון שמחפשים פתרונות שמתאימים לכלל האוכלוסייה".

אמיר אלרואי, מנהל שותף של קרן וחממת וול-טק 1. צילום: יח"צ

אמיר אלרואי, מנהל שותף של קרן וחממת וול-טק 1. צילום: יח"צ

מהן להערכתם ההתפתחויות הצפויות השנה בתחום הטכנולוגיה הרפואית?

אמיר אלרואי: "תחום ה-וולנס ימשיך להתפתח לתחומים נוספים – לא רק בריאות האדם בתחום הפיזי-האישי, אלא גם בתחום הסביבתי . לפני כמה שנים היו דירות ירוקות ועכשיו יש דירות שמותאמות ל-וולנס, לאורח חיים בריא. הכוונה היא לדירות שמבטיחות לדיירם אוורור מיטבי, כמות אור אופטימלית, אספקה בריאה שחל מים ועוד. לגבי העתיד, אני מעריך שנהיה עדים להיברידיות בתחום אורח החיים הבריא, כדי להתאים לצרכים ולאילוצים של החיים העכשוויים".

אמיר גלאור: "השימוש בטכנולוגיות שליטה מרחוק יגבר, וזה יהפוך מדבר שטוב שיש אותו (Nice to have) לדבר שחובה שיהיה אותו (Must have)".

ניר ברנצוויג: "גם בבכל הנוגע לבינה המלאכותית בטכנולוגיות הרפואיות, המגמות שראינו ב-2020 יתחזקו ב-2021".

יעל אלרואי, מנהלת השקעות בקרן הון-הסיכון ויולה. צילום: יח"צ

יעל אלרואי, מנהלת השקעות בקרן הון-הסיכון ויולה. צילום: יח"צ

יעל אלרואי: "בכל הנוגע לגיוסי הכספים לחברות בעולם הטכנולוגיה הרפואית, 2021 לא תהיה שונה מ-2020, וגם בה נראה גידול בתחום".

ליאור שחורי: "אני אופטימי לגבי 2021. יש בארץ פוטנציאל אדיר לקידום הבריאות הדיגיטלית, בגלל שלוש סיבות: דטה רפואי איכותי; יכולות ניתוח דטה וידע בתחום המערכות הלומדות מעולמות התוכנה, שמאוד חזקות בארץ; ורוח יזמית.

האתגרים העיקריים השנה בתחום זה יהיו נגישות לדטה; הסדרים מול מוסדות המחקר; ואנונימיזציה של הדטה. אני מקווה שהשנה, הרגולטור ייתן מענה לכך, עם הנחיות להנגשת הדטה, ויאפשר קפיצת מדרגה ביצירת מיזמים איכותיים בתחום".

דביר כהן, מנכ"ל ומייסד שותף של ממיק כירורגיה חדשנית. צילום: יח"צ

דביר כהן, מנכ"ל ומייסד שותף של ממיק כירורגיה חדשנית. צילום: יח"צ

דביר כהן: "החברות והארגונים השונים יצטרכו לשנות גם את המודל העסקי וגם את מדיניות ניהול כוח האדם. העבודה מרחוק, שהתגברה בגלל האילוצים של שמירת מרחק, תהפוך לנורמה, וזה יחייב את החברות לשנות גם את מדיניות כוח האדם וגם את המודל העסקי שלהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים